Beweging 14 weken zwanger
Bewegen Tips

Mijn sportweek – Wat ik aan sport en beweging deed (14 weken zwanger)

Door

Vorige week zaterdag vertelde ik dat Sven en ik een challenge aangingen wat betreft beweging. 6 dagen per week wilde ik iets aan beweging doen. Wat het is, maakt niet zo veel uit. 20 minuten wandelen is dus ook helemaal prima. Ik kreeg vooral onder mijn vlog veel vragen hoe het de eerste week is gegaan. Dat vertel ik je vandaag! Hieronder lees je precies wat ik per dag heb gedaan en wat mijn ervaring is geweest.

Het doel

Ik wilde dus de afgelopen week minimaal 6 dagen iets aan beweging doen. Wandelen, fietsen, hardlopen, oefeningen doen, alles is goed! Natuurlijk luister ik daarbij goed naar mijn lichaam. Nu ik 14 weken zwanger ben (inmiddels 15 weken, maar in die week 14 weken), vind ik dat NOG belangrijker dan normaal. Echter ook als je niet zwanger bent is dat belangrijk: luister naar je lichaam en neem voldoende rust. Op dagen dat je je iets minder goed voelt, of wanneer je de afgelopen dagen veel hebt gedaan, is een klein stukje wandelen (of lekker niets doen!) ook top.

Mijn sport- en beweegweek

Hier wat ik vorige week per dag aan beweging heb gedaan, hoe het me af ging en hoe ik me erbij voelde. Ook zet ik het aantal stappen erbij dat ik maakte, omdat ik dat makkelijk kan terugvinden in mijn Fitbit app en ik weet dat veel mensen het interessant vinden. Ik let zelf eigenlijk totaal niet op mijn stappen op het moment, maar meer op het feit dat ik elke dag beweeg.

Maandag: De week startte gelijk met een uitdaging. Ik had de hele dag gewerkt en daarna hebben we weekboodschappen gedaan en gegeten. Vervolgens nog in beweging komen vind ik altijd erg lastig. Sven ging echter kickboksen, dat gaf mij ook het zetje om nog even naar buiten te gaan. Ik besloot minimaal 20 minuten te gaan wandelen, dat werden er 30! (9.193 stappen)

Latin dance

Dinsdag: Deze dag is altijd makkelijk voor mij, ik geef dan namelijk een uur Latin Dance op (de parkeerplaats van) de sportschool. Een uurtje dansen met de mensen uit mijn groep vind ik heerlijk, zo ook vandaag! Ik merk dat ik tijdens sommige nummers iets rustiger aan moet doen als het iets te intensief wordt, maar dat is helemaal prima. (13.123 stappen)

Woensdag: Mijn lichaam voelde moe en zwaar vandaag, ik besloot dus dat wandelen de juiste optie was. Sven had zin om mee te gaan, dat vind ik altijd gezellig! Samen liepen we ongeveer 30 minuten. Vaak voelt mijn lichaam achteraf beter, maar deze dag was dat niet zo. Ik was erg moe…maarja, dat hoort erbij :). (9,783 stappen)

Elastiek

Donderdag: Ik voelde me een stuk beter en besloot thuis wat spieroefeningen te gaan doen. Hierbij gebruikte ik onder andere de elastieken hierboven. Ik deed vooral wat oefeningen voor mijn benen en billen: Squats, lunges, glute bridges, sumo squats en deadlifts met een kettlebell. Daarnaast deed ik pushups met mijn handen op een stoel. Normale pushups zijn tijdens de zwangerschap niet aan te raden omdat er dan veel druk komt te staan op de ruimte tussen je voorste buikspieren. (9.347 stappen)

Vrijdag:  Ik ging vandaag proberen hard te lopen. Hardlopen is erg belastend voor je onderrug en bekken tijdens je zwangerschap. Ook kan het je hartslag teveel verhogen. Ik ben er dus erg voorzichtig mee en loop maximaal 10 minuten achter elkaar om vervolgens weer een stukje te wandelen. Vandaag lukte het me om 2x 10 minuten hard te lopen met een goed gevoel en een niet te hoge hartslag. Ik had constant het gevoel nog te kunnen praten, dat is de bedoeling! Verder was deze dag erg inactief, want ik had de hele ochtend online cursussen en was in de middag zo moe dat ik ging slapen). (8.217 stappen)

Zaterdag: Rond 12:00uur wandelden we ongeveer een half uur met Sven z’n ouders. Aan het eind van de middag besloot Sven een stukje te gaan hardlopen. Ik had wel zin om mee te gaan! De eerste 10 minuten gingen prima, ik voelde me goed. Na twee minuten wandelen begonnen we aan de tweede interval. Ik merkte direct dat het ineens niet meer ging. Mijn hartslag en ademhaling schoten veel sneller omhoog en het voelde niet goed aan mijn buik. Ik ben dan ook direct gestopt en naar huis gewandeld.

Toch voelde ik me trots! Ik had naar mijn lichaam geluisterd en was toch lekker actief geweest deze dag. (13,817 stappen)

Zondag: Sven en ik gingen naar Groningen voor een wandeling door de stad. Hoe lang we precies gewandeld hebben weet ik niet, want we namen ook flink wat pauzes tussendoor. In totaal waren we er 1,5uur, inclusief een bezoek aan een brillenwinkel, een lunch en wat drinken. (10.931 stappen)

Beweegtracker

Mijn ervaring

Tot nu toe bevalt de challenge me onwijs goed! Het geeft me houvast en het stimuleert me om te bewegen. Vooral het feit dat 20 minuten wandelen ook helemaal prima is, trekt me over de streep. Als ik dan eenmaal bezig ben, ga ik vaak langer. Deze week maakte ik in totaal 74.411 stappen. De week daarvoor waren dat er 60.420. Deze week heb ik dus aanzienlijk meer bewogen! Dat was de bedoeling :).

Zowel mentaal als fysiek voelt het ontzettend goed. Ik voel me minder lamlendig, kan mijn fases van moeheid veel beter accepteren en heb het gevoel dat ik weer beter voor mijn lichaam zorg.

Op de beweegtracker die ik maakte, staan trots 7 krullen voor ons beiden. Dit helpt stiekem ook wel hoor :).

Kortom! Ik ga hier lekker mee door.

Groetjes, Marloes

Hoe zag jouw afgelopen sport- en beweegweek eruit? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Vera 1 jaargeleden

    Soms is het zo lastig voor me om te luisteren naar m’n lichaam. Ik ben nu 16 weken zwanger. Ik wandel elke ochtend een half uur met onze honden. Dat is mijn stok achter de deur. En in de ochtend voel ik me best goed. De afgelopen, 2 weken fiets ik weer regelmatig naar m’n werk. Een kwartier heen en een kwartier terug.
    Ik werk nu alleen de ochtenden en ik doe elke dag een middagdutje. Dat helpt om me goed te blijven voelen. En owee als ik dat eens over sla…
    Ik moet dat gewoon preventief doen.
    Goed bezig, Marloes. Erg leuk om te volgen hoe het gaat🥰

    Reageer
  2. Frouwke 1 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Jouw stukjes stimuleren mij ook om meer te bewegen, vind jouw vlogs heel informatief! Maar een ding vraag ik mij nu af, als ik 20 minuten wandel staat bij mij de stappenteller op ongeveer 3000 maar als jij 30 minuten wandelt heb jij ca 9000 stappen geteld. Of jij maakt veel kleinere stapjes of mijn stappenteller werkt niet accuraat? ik maak gebruik van Stepsapp via mobieltje.
    Groetjes Frouwke

    Reageer
    • Vera 1 jaargeleden

      Het kan natuurlijk ook dat Marloes die wandeling veel sneller heeft gewandeld dan jij. Dan zet je ook meer stappen. Of misschien heeft ze gedurende de dag nog wat gelopen in en om het huis, dat telt natuurlijk ook bij het totaal van de dag.
      En er zal vast ook iets verschil zitten in verschillende stappentellers.

      Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Dank je wel! De stappen zijn de totale hoeveelheid over de dag. Ik doe natuurlijk meer dan wandelen alleen (werken, huishouden, boodschappen etc.), dus in totaal kom ik dan hoger uit :).

      Reageer
  3. Nientje 1 jaargeleden

    Goed bezig, hoor! En, ga je jezelf (of nog leuker: jullie elkaar) nog belonen als het gelukt is om 4 weken lang minimaal 6x per week te bewegen/sporten?

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Haha, staat nog niet op de planning! Maar wel een leuk idee :).

      Reageer
  4. Sofie Van Dyck 1 jaargeleden

    Knap! Het luisteren naar mijn lichaam is bij mij nog wel een dingetje merk ik. Ik word onrustig van helemaal niets doen en lijk het mezelf ook niet te gunnen of zo? Als dochter haar middagdutje doet, dan rust ik ook 1uurtje..verder lijk ik de hele dag aan te staan 🙈. Ben nu net 5 weken zwanger, nog erg pril en zooo misselijk maar toch forceer ik mezelf dan om toch te gaan wandelen. Dat is weer de keerzijde.. Knap dat je zo kan luisteren naar je lichaam!

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Ook wel herkenbaar hoor! Ik kan ook echt zo zijn. Het helpt mij heel erg door te bedenken dat het het beste is voor onze frummel. Ik zorg nu niet meer alleen voor mezelf 🙂 Hoop dat dat je een beetje helpt! En gefeliciteerd :)!!

      Reageer
  5. Marianne 1 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Leuk om te lezen hoe het gaat. Ik ben geïnspireerd en doe mee!:-)
    Ik doe ook veel van jouw workouts thuis, ook erg leuk!
    Zou je een keer een dansworkout willen/kunnen maken?

    Groetjes Marianne

    Reageer
  6. Lien 1 jaargeleden

    Je hebt me echt gemotiveerd om dit ook te doen. Ik zag het in je vlog en ben het direct ook gaan doen. Afgelopen week ging het erg goed! Komende twee weken hebbende oudste kids vakantie, we gaan samen meedoen aan de home editie van de avondvierdaagse. Ze vinden het erg leuk en gezellig en ik loop sowieso vier dagen 5 kilometer. De jongste gaat gewoon mee in de buggy. Ik ben bijna 15 weken zwanger, maar voel me gelukkig goed. Alleen sneller moe, maar wandelen gaat prima.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.