Beweging 22 weken zwanger
Bewegen Tips

Mijn sportweek – 22 weken zwanger

Door

Ik heb jullie beloofd zo af en toe te delen wat ik aan bewegen en sporten doe tijdens mijn zwangerschap. De laatste update was alweer een maand geleden, dus hoog tijd voor een nieuwe. Hieronder lees je hoe het sporten gaat, wat ik deed per dag in een week en hoeveel stappen ik per dag zette.

Hoe het sporten en bewegen gaat…

Ik merk nu echt wel dat ik de intensiteit van het bewegen moet aanpassen. Ik ben véél sneller buiten adem en merk dat mijn bekken iets minder stabiel worden. Gelukkig heb ik er nog totaal geen last van, maar dit wil ik ook niet krijgen! Daarom laat ik springen, hardlopen en andere hele intensieve vormen van bewegen weg.

De afgelopen week merkte ik ook voor het eerst dat normale vormen van beweging lastiger worden. Vooral met dit warme weer! Zo besloot ik laatst naar de Action te wandelen en terug (20 min. heen en 20 min. terug). Ik kwam echter nauwelijks meer thuis en toen ik er was bleek mijn bloedsuikerspiegel veel te laag te zijn geworden. Ik herkende dit aan duizeligheid, zweten en niet meer kunnen lopen. Na het eten van een banaan en een bakje druiven trok het direct bij.

Kortom, ik moet nu écht mijn beweegpatroon aanpassen! Wel vind ik het heel belangrijk om binnen mijn eigen mogelijkheden actief te blijven. Ook probeer ik mijn spieren sterk te houden. Ik weet dat dit goed is voor mijn eigen gezondheid en voor dat van mijn kleintje.

22 weken zwanger

Iedereen is anders!

Ik wil benadrukken dat iedere zwangerschap anders is! Het kan dus heel goed zijn dat bewegen bij jou niet meer zo goed gaat in deze periode van de zwangerschap. Ook dat is compleet normaal! Het zou ook zo kunnen zijn dat je je nu juist onwijs fit voelt en eigenlijk nog vrijwel alles kunt doen. Mijn ervaringen zijn dus zeker geen voorbeeld voor anderen. Luister altijd naar je eigen lichaam.

Overigens is dit ook het geval bij iedereen die niet zwanger is ;). Neem het beweeg- en sportpatroon van een ander nooit klakkeloos over, maar pas het aan jouw eigen mogelijkheden aan.

Mijn sportweek

Hieronder wat ik de afgelopen zeven dagen aan sporten en bewegen deed, inclusief de stappen die ik per dag maakte. Ik typ dit artikel op dinsdag 15 juni, dus zie je mijn dagboek van dinsdag 8 juni t/m maandag 14 juni.

Dinsdag: In de ochtend gingen we naar de verloskundige om het hartje van onze baby te luisteren. Daarna gingen we nog even langs de bouwmarkt voor items voor in de badkamer. ‘s Middags werkte ik op mijn kantoor in de sportschool (waar ik altijd meer beweeg dan thuis), ik oefende een nieuw nummer voor mijn Latin Dance les die avond en ik gaf een uur een dansles. Uiteraard doe ik dit wel op een lagere intensiteit dan normaal, ik spring bijvoorbeeld vrijwel niet meer mee. Dit was best een actieve dag. Ik maakte 13.667 stappen.

Woensdag: Dit was de befaamde dag dat ik een stuk ging wandelen, wat dus niet zo heel lekker ging. Verder werkte ik thuis en bewoog ik weinig. Door de wandeling kwam ik echter toch nog op 10.576 stappen.

Donderdag: In de ochtend ging ik naar de sportschool, samen met vriendin Rasheeda. Ik deed als warming up 15 minuten de crosstrainer. Daarna deed ik een stuk of 6 krachtoefeningen voor mijn hele lichaam. Ik pak daarbij een voor mij relatief laag gewicht en focus goed op mijn ademhaling en houding. Als afsluiting wandelde ik 5 minuten op de loopband. Ik maakte 9.800 stappen.

Vrijdag: Vandaag had ik niet een bewust beweegmomentje, maar ik was ook niet heel inactief. Ik werkte thuis, dus bewoog aan het begin van de dag heel weinig. ‘s Middags ging ik echter naar een tuincentrum voor een cadeautje, waardoor ik toch nog wat beweging had. Mijn Fitbit horloge lag ‘s middags aan de lader, waardoor hij niet alle stappen heeft gemeten. Als ik een gok zou moeten doen, dan zat ik op deze dag denk ik rond de 7.000 stappen.

fit blijven zwangerschap

Zaterdag: We gingen naar vrienden in Antwerpen en zaten dus veel in de auto. Tot ongeveer 15uur hebben we bij hen in de tuin gezeten en niet bewogen. Daarna besloten we naar een park te fietsen en daar Spikeball te doen. Dit is een spel dat (voor beginners als wij) niet mega intensief is, maar je bent toch lekker bezig! We deden dit ongeveer 1,5uur, waardoor ik die dag toch nog op 9.616 stappen kwam.

Zondag: Sven en ik gingen in de ochtend naar de sportschool. Ik startte met 15 minuten lopen op een snelheid van 5.5km/uur met een hellingshoek van 6%. Daarna deed ik zo’n 5 krachtoefeningen en ik sloot af met 5 minuten wandelen. Daarnaast deed ik niet veel, was ik vrij moe en genoot ik van het lekkere weer in de tuin. Ik maakte 8.440 stappen.

Maandag: Vandaag was een thuiswerkdag, ik bewoog dus niet veel. Wel deed ik in de middag de weekboodschappen en besloot ik een stuk te gaan fietsen. Het was wederom een warme dag en ik wilde een volgende hypo voorkomen. Verkoelende rijwind vangen op de fiets, leek me daarom beter dan een stuk wandelen. Ik fietste in totaal zo’n 45 minuten naar een dorp dichtbij en terug. Ik maakte 6.684 stappen die dag, want voor fietsen telt mijn fitbit maar weinig stappen :).

Mijn conclusie

Ondanks dat ik mijn beweegpatroon duidelijk moet aanpassen, ben ik erg tevreden over wat ik momenteel nog kan doen! Ik voel me erg gezegend dat ik nog weinig lichamelijke klachten heb. Zo lang het kan blijf ik lekker actief, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit me helpt bij het houden van een gezond en sterk lichaam.

Groetjes, Marloes

Heb jij veel bewogen in de afgelopen week?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Sofie 1 jaargeleden

    Ik vind het top hoe je naar je lichaam luistert en dat ook vooral als boodschap wil meegeven!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.