Bewegen

Mijn sportweek #1, Albert

Door

1

Marloes had al aangegeven, ‘My day in food’ heeft geleid tot de introductie van een nieuw concept, ‘Mijn sportweek’. Als eerste is het belangrijk om te weten dat ik iedere week probeer dezelfde structuur te handhaven; het aantal keren sporten, de type trainingen en de trainingsvormen. In dit artikel vertel ik je hoe mijn afgelopen sportweek er uit zag en waar ik mijn succesmomentjes heb behaald.

Zoals misschien sommige van jullie al wel doorhebben, sporten levert mij energie op. Dit geldt helemaal als ik merk dat de trainingen goed verlopen. Afgelopen week was het niet alleen maar positief, ik kom hier later op terug.
Belangrijk om over mij te weten is het verschil in aanpak ten opzichte van voorgaande jaren, ik durf tegenwoordig rust te nemen. Ja, dit lees je goed. In de jaren hiervoor, zeg voor mijn 27ste, werd ik erg onrustig als ik een dag niet sportte. De reden hiervoor was dat ik een beeld had over hoe je diende te trainen, hier hoorde rust niet bij. Ik wilde namelijk altijd perfect in conditie zijn. Wat de afgelopen jaren mij hebben geleerd is, hoe beter ik mijn rust inplan des te beter mijn prestaties worden.

Wat ik al aangaf, structuur is voor mij belangrijk. Maandag is een rustdag, dinsdag atletiek, woensdag rust, donderdag atletiek, vrijdag rust, zaterdag sportschool, zondag duurloop of alternatieve training. Voor de maandag geldt dat dit niet geheel de waarheid is, ik sport dan fanatiek met leerlingen op een sportschool.
Hoe zag mijn afgelopen sportweek er uit?

Zaterdag 22 juni
Ik had als voornemen om in de middag te gaan hardlopen, dit omdat ik ’s ochtends nog aan het werk wilde. ‘s Middags besloten we om naar de stad te aan en toen we thuis kwamen was de motivatie tot een dieptepunt gedaald. Geen sport vandaag.

Zondag 23 juni
Een zware combinatietraining. In de directe omgeving van de sportschool ligt een prachtig bos. Hier heb ik een vast looprondje (hahaha structuur!) die ik loop. Ik gebruik dit rondje vaak als een soort van meetinstrument, kijken hoe goed mijn conditie op dat moment is. Vandaag koos ik er voor om  1 rondje warm te lopen, om daarna het tweede rondje wedstrijdtempo te lopen. Van te voren maakte ik mij zorgen over mijn conditionele niveau. Hoe fout kan je gevoel zijn, ik liep het rondje in een nieuw record, 6 minuten een 33 seconden. Het eerste wat er door mijn hoofd schoot, op naar de 5 minuten. Na dit ‘succesmomentje’  ben ik teruggewandeld naar de sportschool, hier heb ik mij omgekleed en ben ik een vorm van circuittraining gaan doen. Van deze training zijn er foto’s gemaakt en de volledige training komt volgende week op optimavita.nl.

Maandag 24 juni
Normaal gesproken de rustdag. Vandaag, de finaledag van de Cityleague van Ultimate Frisbee in Groningen. In de twee weken hiervoor hadden wij ons, het atletiekteam, geplaatst voor de finales. Vandaag stond in het teken van kampioen worden. We hadden al de wedstrijden in de voorrondes gewonnen en dus werden wij gezien als torenhoge favoriet. De wedstrijden tot de finale verliepen soepel, alles gewonnen. In de finale moesten we het opnemen tegen ons collega atletiekteam, daar ging onze conditionele voorsprong. De finale was fantastisch om te spelen, de spanning is verslavend. Ik herkende het gevoel van toen ik nog voetbalde. De finale was zwaar maar bovenal leuk om te spelen. Achteraf kregen we reacties over het spel, de ‘kenners’ gaven aan dat het niveau het niveau benaderde van de reguliere competitie van Ultimate Frisbee. Dat is toch een mooi compliment. Het resultaat mocht er ook zijn, kampioen.

2

Dinsdag 25 juni
Ik had ’s avonds atletiektraining. De training heeft altijd een vaste opbouw, starten met de warming up die geleidelijk zwaarder wordt en daarna de kern en als afsluiting, uitlopen. De kern bestond uit 5* 200 meter lopen met 3 minuten rust tussendoor. Al tijdens de eerste 200 meter merkte ik dat het niet ging zoals ik wilde. Ik moest hard werken om de jongens bij te houden. De trainer had aangegeven dat we tussen de 25 en 27 seconden per 200 meter moesten lopen. Na de vijfde en laatste was ik al zo chagrijnig, ik was boos op mijzelf. Ik ben toen naar huis gegaan en Marloes had al snel door, ik moet Albert maar even met rust laten.

Woensdag 26 juni
Rustdag

Donderdag 27 juni
Met de leerlingen naar Walibi, verder niet gesport.

3

Vrijdag 28 juni
Circuittraining op de sportschool. Een heerlijke ouderwetse training. Voor velen wel bekend maar toch even een kleine uitleg. Eerst een warming up op de crosstrainer, elke minuut een hoger niveau. Daarna het circuitje, vier oefeningen * 1 minuut, dit rondje drie keer.

Rondje 1: Opstappen op step en shoulder press met 4 kg, Plank met intrekken van benen, Kettle Bell met 16 kg en Lunges met stang.

Rondje 2: Burpee met bosubal, lowerback raise, Springen en dips.

Aan het einde van de training kwam een bekende naar mij toe en die zei: ‘Ik zag uit mijn ooghoeken iemand buffelen, toen dacht, oh ja, dat is Albert’. Dit verwoordde precies mijn gedachten, ouderwets knallen.

Voor mij geldt dat ik deze week vier sportmomenten heb gehad. Ik heb bewust gekozen om extra rust te nemen na dinsdag. Mijn lichaam kon de kwaliteit niet leveren die ik eiste. Kijkend naar hoe de week is verlopen moet ik concluderen dat het uiteindelijk toch goed is verlopen. De baaldag vergeten en kijken naar wat goed ging.

Als jullie vragen hebben, of als jullie dit type artikel vaker willen, laat dit dan weten.

Groetjes Albert

Hoe zag jouw afgelopen sportweek eruit?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Dineke 7 jaargeleden

    Leuk artikel! Ik heb deze week twee keer gesport bij fysiotherapie en twee keer 6,5 kilometer gewandeld. Vaanf volgende week ga ik weer los met het hardlopen.

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Klinkt goed Dineke, succes met het opbouwen van het hardlopen!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: