Voorbeeld fitness schema
Bewegen Tips

Mijn Sportschema van de komende tijd.

Door

Als je me al langer volgt, dan weet je dat ik heel regelmatig mijn manier van trainen verander. Soms doe ik veel zware krachttraining, dan weer meer HIIT, vervolgens ben ik weer helemaal into hardlopen en ga zo maar door. In dit artikel vertel ik je hoe ik de komende tijd van plan ben om te trainen. Misschien vind je het interessant om te lezen en geeft het je wat inspiratie.

Waarom wissel ik mijn trainingen zo vaak?

Ik houd ervan om mijn trainingen afwisselend en interessant te houden! Als ik langere tijd hetzelfde doe, dan gaat het me vervelen. Voor mij is het heel fijn om mijn lichaam regelmatig andere prikkels te geven.

Daarnaast vind ik het gewoon heel goed voor mijn lichaam om allround getraind te zijn. Als ik krachttraining, conditietraining en HIIT workouts afwissel, dan voel ik me fitter dan ooit. In de laatste weken deed ik vrijwel alleen krachttraining, waardoor ik mijn conditie gelijk achteruit voel gaan.

Optrekken

Mijn plan voor de komende tijd

Ik heb dan ook grote plannen voor de komende tijd! Mijn trainingschema heeft weer een metamorfose gehad. Dit is vooral gebaseerd op het feit dat ik me mega fit voelde nadat ik 10 weken de workouts van Kayla Itsines had gedaan!

Het grote nadeel van deze periode was dat ik bepaalde spiergroepen te weinig trainde naar mijn smaak. Daarnaast kon ik mijn eigen creativiteit niet meer kwijt in mijn sportmomenten. Ik ben daarom tot het volgende plan gekomen:

  • 2x per week een Kayla workout, eentje voor de benen en eentje voor de armen.
  • 1-2x per week mijn ‘eigen’ kracht workout. Daarbij train ik mijn benen/billen met zware gewichten en ik doe oefeningen voor mijn rug.
  • Minimaal 2x per week mijn hele lichaam rekken. Eigenlijk zou ik dit vaker willen doen, maar ik wil haalbare doelen stellen.
  • Daarnaast wil ik proberen meer te bewegen naast het sporten. Toen het mooi weer was ging dat prima, dan pakte ik graag de fiets naar mijn werk. Met kou en regen ben ik daar echter een mega watje in! Toch voelde ik me goed bij deze beweging, dus in de komende tijd is mijn doel een manier te vinden om dit weer te gaan doen.

Op dinsdag geef ik natuurlijk ook nog groepslessen op de sportschool, bodypump en zumba. Daarmee kom ik tot 4-5x sporten per week en daarnaast rekken en bewegen. Ik weet dat dat voor mij écht haalbaar is, want ik doe het momenteel ook.

Zware buikspieroefeningen

Wat als het niet lukt?

Ik vind sporten zo mega fijn! Vooral omdat ik weet dat ik me er super goed door voel. Als ik een drukke periode heb, dan kan ik er best een beetje van balen als ik ‘maar’ 2-3x per week kan sporten. Dat wil ik proberen los te laten!

Mensen die weinig of niet sporten, moeten zichzelf af en toe een flinke schop onder de kont geven. Ik moet mezelf af en toe een beetje afremmen. Soms kan ik gewoon niet alles doen dat ik graag zou willen. Ik weet dat sporten altijd een vaste factor zal blijven in mijn leven. Af en toe een week minder sporten is daarom echt niet erg.

Zoals je merkt was dit artikel mede een herinnering aan mezelf ;). Ik weet namelijk dat het me deze en volgende week al niet gaat lukken om mijn eigen schema aan te houden.

Groetjes, Marloes

Herken jij mijn drive om te sporten en de frustratie als het niet lukt? Of is dat compleet onbekend voor jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Sandra CH 6 maandengeleden

    Te fanatiek zijn is zeker herkenbaar. Ik loop hard (4-6 dagen per week) maar ik ben soms te gedisciplineerd…ik probeer beter naar mijn lichaam te luisteren. Met wisselend succes 😤

    Reageer
  2. Esther 6 maandengeleden

    Hoi marloes. Ik heb dat idd ook😁
    Ik die 5 dagen p/w combinatie van hitt, cardio en krachttraining en nog een 6de dag met stretch video. Het schema is al voor me gemaakt door fitnessblender. com
    En kan gewoon lekker thuis waardoor ik het goed volhoud. 💪Gr Esther

    Reageer
  3. Laura 6 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik had dat ook altijd. Ik sportte minimaal 4x in de week. En nu zou ik dat ook graag weer willen maar met een fulltime baan en een man met wisselende diensten en 2 jonge kinderen zie ik het niet meer. Ik ben al blij als ik 2 avonden in de week red om naar de sportschool te gaan. Heb jij nog tips om toch die beweging te krijgen?
    Gr. Laura

    Reageer
  4. annemieke 6 maandengeleden

    Hoi Marloes

    Zou je je Kayla training een keer kunnen posten?

    Groet Annemieke

    Reageer
  5. Phaedr 6 maandengeleden

    Dat rekken is zo herkenbaar, ik zou het vaker willen doen maar dat is het eerste dat erbij inschiet…Terwijl het zo belangrijk is. Ik wens je veel succes toe!

    Reageer
  6. Lieneke 6 maandengeleden

    Helaas, ik heb niet het sportgen. Ik voel me zeker fitter als ik sport, maar ik ben wel het type dat een schop nodig heeft, de bank vind ik vaak aantrekkelijker. Ik moet er ook altijd weer even inkomen, als ik dan weer een bepaalde regelmaat heb, gaat het makkelijker en vind ik het echt leuk. Maar nu alweer bijna een maand niet gesport. Over 1,5 week ben ik echt klaar met mijn studie en dan is het doel weer 2x in de week hot cabin lesjes en 2x in de week hardlopen

    Reageer
  7. debbie 4 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik volg al enige tijd jou site en ben geabonneerd op jou altijd zeer enthousiaste filmpjes van youtube.
    ik heb zelf 2 jonge kinderen van 6 en 4,5 jaar. Tevens werk ik onregelmatig, dagdiensten, avonden en heel soms ook nachten. Ik rende voorheen 20 km in de week. 2 dagen 10 km per ronde. Dit deed ik vanaf begin 2015. Had als doel om met de 10 km run’s mee te doen, als een soort stok achter de deur.
    Ik voelde me altijd fit, fris en zeer voldaan. Ook als ik geen zin had, ging ik toch!

    Momenteel ben ik 8 kg weer terug aangekomen, doordat mijn sporten en eetpatroon zeer slecht geworden is. Nu pak ik de draad weer op en zou ik ook erg gezond willen eten. Daar ben ik inmiddels mee begonnen.
    Voor mij werkt het beste door gewoon gezonde keuzes te maken en ook zo nu en dan te smokkelen 🙂
    Vanavond ook gewoon pizza hoor en morgen ga ik weer aan de tomaten-groentensoep met balletjes.
    Ik zorg voor mijn eigen balans hierin en hoop zodoende met regelmatige beweging, toch weer op mijn oude gewicht te raken van rond de 59 kg.

    Leuk dat je anderen zo goed inspireert en je altijd leuke tips, adviezen en hulp geeft.
    Ga zo door zou ik zeggen.

    Lieve groetjes,
    Debbie

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: