Bewegen Tips

Krijg je van Squatten Dikkere Billen?

Door

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik het afgelopen jaar bezig geweest met het krijgen van dikkere en rondere billen. Er wordt héél vaak gedacht, dat je dan gewoon super veel moet gaan squatten. De squat zou DE oefening zijn voor het krijgen van grotere bilspieren. Is dit eigenlijk wel zo? Krijg je van squatten dikkere billen? Ik geef je vandaag het antwoord!

Wat is een squat?
Eerst even voor de mensen die niet zo in het fitnesswereldje zitten, wat is een squat eigenlijk? En squat is een oefening waarbij je door je knieën zakt, met je billen naar achteren. Zoals je op de foto hierboven ziet. Natuurlijk kom je daarna ook weer overeind. Je kunt dit zonder gewicht doen, maar ook met bijvoorbeeld dumbells, een stang of zelfs met een zandzak of kettlebell.

De geruchten
Het internet staat vol met afbeeldingen zoals hierboven. Als een vrouw mooie ronde billen heeft, wordt gelijk de conclusie getrokken dat ze zou squatten. Dat zorgt er natuurlijk voor dat heel veel mensen denken dat de squat de beste oefening is die je kunt doen, als je je billen wilt trainen.

Welke spieren gebruik je bij het squatten?
In de afbeelding hieronder, zie je welke spieren je gebruikt tijdens het squatten. Dit zijn er super veel! Onder andere de bilspieren, maar ook de bovenbenen aan de voor- en achterkant, de kuiten en zelfs de buikspieren doen mee.

Op welke spier de focus ligt, verschilt per persoon. Heel veel mensen hebben een hele sterke quadriceps (spier aan de voorkant van je bovenbenen), die de overhand neemt bij oefeningen. Tijdens een squat zal die dan ook vaak het meeste werk doen.

Ook verschilt het spiergebruik door de uitvoering. Hoe dieper je door je knieën zakt, hoe meer de bilspieren zullen meedoen. Een ander trucje is om meer op je hakken te steunen en op die manier jezelf omhoog te drukken. Ook nu doen de billen meer mee. Als je de benen wijder uit elkaar zet bij een squat, gebruik je meer de binnenkant van je bovenbenen.

Kortom, tijdens het squatten activeer je zeker je billen, maar ook een heleboel andere spieren! Het is daardoor niet een hele gerichte oefening voor de bilspieren.

Oefeningen billen

Wat zijn wel goede oefeningen voor je billen?
Er zijn super veel oefeningen waarbij je wél heel gericht je billen aanpakt. Een aantal daarvan zie je hierboven. Van links naar rechts:

  1. Standing Hip Abductor
  2. Hip thrust
  3. Cable Squat
  4. Cable Pull Through
  5. Straight Leg Deadlift
  6. Bulgarian Split Squat

Bij het trainen van de billen is het belangrijk om in gedachten te houden dat ze bestaan uit 3 verschillende spieren. De gluteus medius, de gluteus minimus en de gluteus maximus. Deze spieren zijn actief bij verschillende bewegingen. Doe daarom verschillende oefeningen! Bij oefening 2 en 4 duw je bijvoorbeeld je bijvoorbeeld je heupen naar voren, bij oefening 1 beweeg je je been zijwaarts. Hierdoor pak je de verschillende bilspieren aan.

Ik maakte een tijdje terug een video over het trainen voor ronde billen, de aandachtspunten daarbij en nog meer verschillende oefeningen. Die kun je hier bekijken. Een van mijn sportschool workouts voor de billen vind je hier. Wil je thuis aan je billen werken? Doe dan eens deze workout.

billen-trainen

Mijn conclusie
Met de squat train je zeker je billen, maar ook heel veel andere spieren. Als je zeker wilt zijn dat je jouw billen goed aanpakt, kun je beter kiezen voor andere fitness oefeningen. Variatie is daarbij ontzettend belangrijk, omdat je billen bestaan uit een aantal verschillende spieren.

Squats zijn super goed om te doen, omdat ze heel veel spieren in je lichaam aanpakken. Ook werk je heel effectief aan je houding en stabiliteit als je aan het squatten bent. Zeker niet weglaten dus, maar het is absoluut niet de meest gerichte biloefening.

Groetjes, Marloes

Vind jij squats fijn om te doen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Michelle 3 jaargeleden

    Thanks Marloes! Kon dit toevallig wel gebruiken Haha! Ben nu eerst mezig met mijn overall Body dus als ik straks wat meer mn billen ga trainen pak ik dit artikel er zeker bij!

    Reageer
  2. Ise 3 jaargeleden

    Goed artikel! Ik schreef er laatst ook over, omdat het best jammer is dat het internet mensen zulke verdraaide informatie geeft..

    Reageer
  3. Petra 3 jaargeleden

    Hoi Marloes. Zijn er ook bepaalde oefeningen geschikt voor het verminderen van cellulite op billen en bovenbenen?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Ik zal daar in de komende tijd eens een video over maken!

      Reageer
  4. Yvonne Huissen 3 jaargeleden

    Ik heb een beetje een haat- liefdeverhouding met squats…terwijl ik ze doe vervloek ik ze en achteraf ben ik blij dat ik ze gedaan heb omdat het dan zo goed voelt! Verzuring en een snelle hartslag gegarandeerd. 😉

    Reageer
  5. Paulien 3 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Even een vraagje, ik ben druk bezig met sporten en probeer elke dag een uurtje te sporten. Ik doe super veel inspiratie op op jouw website! Nu las ik laatst op jou website dat als je wil afvallen dat je meer calorieën moet verbranden dan dat je eet. Nu wil ik rond de 1400 calorieën per dag eten maar hoe weet ik hoe veel calorieën ik verbrand? Ik doe graag squats, lunges, buikspieren oefeningen, touwtje springen etc. Maar heb geen idee hoeveel ik hier mee verbrand. Vast niet meer dan 1400 toch?? Ik heb dan de neiging om maar heel weinig te gaan eten zodat ik zeker weet dat ik meer verbrand dan wat er binnen komt Haha maar dat is ook niet verstandig.. heb je misschien tips?

    Alvast super bedankt!

    Reageer
  6. Meray 3 jaargeleden

    Ik ben ook erg benieuwd naar tips om cellulitis te verminderen en om slankere boven benen krijgen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: