Bewegen Tips

Hoe span je je Buikspieren aan?

Door

Ik zeg in vrijwel elke workout video dat het belangrijk is om je buikspieren aan te spannen. Ik krijg regelmatig de vraag hoe dat moet. In deze video probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen en ik geef je een aantal tips! Ook leg ik uit waarom het zo belangrijk is.



Je buikspieren aanspannen is dus belangrijk om je wervelkolom (je rug) te beschermen. Hierin lopen je zenuwbanen die naar je hersenen gaan, het is super belangrijk dat deze goed beschermd blijven. Dat doen onder andere je buikspieren.

Je buikspieren aanspannen is niet hetzelfde als je adem inhouden, wat veel mensen wel denken. Om je buikspieren aan te spannen, moet je je navel richting je ruggenwervel trekken. Hiervoor kun je de volgende trucjes gebruiken:

  • Doe alsof iemand je keihard in je buik wil stompen
  • Doe alsof je op de wc zit en je moet poepen.

Buikspieren aanspannen

Om extra te checken of je het goed doet, kun je het volgende controleren:

  • Je moet kunnen blijven doorademen als je je buikspieren spant.
  • Je buik wordt iets harder dan normaal.

Verder is het belangrijk om je lichaam langzaam te leren kennen en om veel te oefenen. Je zult merken dat het steeds beter gaat. Probeer het eerst in rust, dan kun je het langzaam tijdens het sporten gaan invoegen.

Heel veel succes! Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Groetjes, Marloes

Heb jij moeite met het buikspieren aanspannen?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Desiree 3 jaargeleden

    Ik zie dat je een tattoo hebt, ben wel heel benieuwd wat die voorstelt. Bedankt voor je tip trouwens 🙂

    Reageer
  2. Rhodé 3 jaargeleden

    Duidelijk verhaal! Fijn, Marloes. Inderdaad vroeg ik me weleens af, hoe doe je dat.? Maar volgens mij gaat het bij mij ook een beetje automatisch.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dank je!

      Reageer
  3. peter 3 jaargeleden

    Je bent echt super!

    Reageer
  4. Jorien 3 jaargeleden

    Leuke video!
    Misschien een ideetje om iets te doen rond het opbouwen van vetvrije massa/spiermassa voor vrouwen die aan krachttraining doen? Met tips, aan/af te raden supplementen, do’s en dont’s, etc. Er zijn vaak zoveel beweringen/tegenstrijdige onderzoeken, supplementen dat je het op d’n duur niet meer weet. Zou leuk zijn om daar eens een artikel rond te lezen! 🙂

    Reageer
  5. Mar 2 jaargeleden

    Moet je staan bij het aantrekken van de buikspieroefeningen.
    Hoe vaak moet je het per dag doen om een snel resultaat te krijgen.
    Helpt het ook om buikvet te verminderen?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: