Hardlopen winter tips
Bewegen Tips

Hoe ik een winter-buiten-sporter werd… +tips!

Door

Ik had oprecht nooit gedacht dat dit moment ooit zou komen. Vanaf het begin van mijn blog in 2013 heb ik jullie verteld dat ik een pussy ben als het aankomt op buiten sporten in de winter. Al jaren loop ik hard, maar NOOIT kon ik me ertoe zetten om in de kou naar buiten te gaan. 2019 is het jaar dat dit veranderde. Ik vertel je waarom en geef mijn tips.

Ik ben een watje

Ik geef het nog steeds eerlijk toe. Naar buiten gaan met stromende regen, harde wind, sneeuw en/of hagel doe ik niet als het niet strikt noodzakelijk is. Ok, voor een sneeuwpop maken met mijn neefjes zou ik een uitzondering maken, maar anders blijf ik lekker binnen.

Ik houd van hardlopen. De afgelopen jaren gebeurde het met vlagen dat ik heel structureel liep. Vooral in de lente en zomer was ik best heel regelmatig buiten te vinden. Maar zodra het kouder werd stopte dat en zocht ik weer de sportschool op. Ik geef eerlijk toe dat ik soms zelfs 40 minuten op de loopband rende, om maar niet de kou in te hoeven.

Hoe dat veranderde

De afgelopen tijd is dat veranderd! Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik vanaf april 2019 elke week minimaal 2x heb hardgelopen (met een hele enkele uitzondering). OOK in de herfst en winter, bleef ik structureel lopen.

Dit heeft absoluut te maken gehad met mijn trainingen voor mijn eerste (en zeer waarschijnlijk enige) halve marathon, die ik eind augustus liep. Uiteraard heb ik daar consequent voor getraind, 3x per week. Vooral aan het einde vond ik dat mega pittig! 15 kilometer (of verder) lopen is echt niet niks. Ik was een heel dagdeel bezig met voorbereiden (eten, naar de wc gaan etc.), hardlopen en herstellen (rekken, douchen, weer eten).

Door een incidenteel regenbuitje wilde ik mijn trainingsschema niet in de war laten brengen. Hoe zonde zou dat zijn!? Ik kwam erachter dat lopen in lichte regen helemaal niet zo vreselijk was als ik altijd dacht.

Eind augustus liep ik de 21,1km in een recordtijd voor mijn doen. Wat was ik trots en wat voelde ik me conditioneel ijzersterk. Het zou toch ontzettend zonde zijn om dat te laten verwateren!?

Mijn hardlooptrainingen van nu…

Ik besloot dus door te trainen! Tegenwoordig combineer ik fitness, mijn groepslessen en hardlopen. Vaak loop ik 2x per week hard, zo lang als ik zin heb. 30 minuten hardlopen voelt momenteel als peanuts, als je dat vergelijkt met mijn halve marathontraining! Ik had nooit gedacht dat ik dat zo zou voelen, maar het is wel zo.

Heb ik niet zo’n zin om te lopen? Dan ga ik dus ‘maar’ 30 minuten. Anders ga ik vaak 40-60 minuten. Ik loop lekker op mijn eigen ontspannen tempo en houd mijn snelheid en afstand niet bij. Hier was ik even klaar mee na die maanden structureel trainen :).

Regent het keihard, waait het als een gek of heeft het gesneeuwd? Dan zie je mij nog steeds niet naar buiten stappen. Er zijn grenzen ;).

Mijn tips voor jou

In mijn omgeving vragen heel veel mensen of ik tips heb. Ze willen toch ook graag hun hardlopen voortzetten in de winter. Uiteraard heb ik die. Ze zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring:

  • Zorg ervoor dat je een sterk doel hebt. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een hardloopevenement in maart of april, dan ‘moet’ je wel door blijven lopen in de winter. Bij mij was dit doel het niet (teveel) verliezen van mijn hardloopconditie die ik met zo veel pijn en moeite had opgebouwd.
  • Houd de weersvoorspellingen in de gaten en laat die mede je hardloopplanning bepalen. In een week is er altijd wel minstens 1 droog dagdeel en zelfs op 1 dag regent het vrijwel nooit constant. Buienradar en de weerman van RTL4 zijn momenteel m’n beste vrienden. Vaak loop ik donderdag en zaterdag. Zie ik echter dat het donderdag gaat regenen? Dan gaan woensdag mijn hardloopschoenen al aan.
  • Kleed je in laagjes als het kouder wordt. Tot ongeveer 4 graden vind ik een sportbh, t-shirt en daarover een jasje met een hoge kraag voldoende. Is het kouder, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een thermoshirt met lange mouwen en daaroverheen een jasje. Dit is echter ook heel persoonlijk, ik zie ook af en toe nog steeds iemand in t-shirt voorbij komen.
  • Zorg voor goede verlichting! Ik kocht mijne bij een So Low budgetwinkel en bij de Action. Helemaal niet duur en werkt perfect. In de winter is het om 17uur al donker, het zal dus best af en toe voorkomen dat je in het donker loopt.
  • Ik kies bewust mijn route als ik in het donker loop. In plaats van mijn bosweggetjes en mooie natuurpaadjes loop ik gewoon dwars door bewoonde gebieden en zelfs door het centrum van het dorp waar ik woon. Dat voelt voor mij een stuk veiliger.
  • Handschoenen zijn ook geen overbodige luxe. Onder de 4-6 graden vind ik het fijn om die te dragen. Voorlopig heb ik nog geen fancy hardloophandschoenen, maar gewoon van die dunne wollen handschoentjes voor €1,50 (ook bij So Low gescoord) in het zwart. Werkt perfect en je gooit ze makkelijk in de wasmachine.
  • Ook je oren kunnen flink koud worden. Schaf een brede haardband of een muts aan, of gebruik net als ik een draadloze koptelefoon in plaats van oortjes voor je muziek :).
  • Ik heb op het punt gestaan een regenjasje aan te schaffen toen ze bij de Lidl in de aanbieding waren. Ik heb het niet gedaan en heb nooit spijt gehad. Ik ga toch niet lopen in de stromende regen. Bij motregen vind ik zo’n jasje alleen maar vervelend, vaak ga je er namelijk enorm van zweten en wordt je evengoed nog nat, haha.

Mijn conclusie

Wat ik nooit had gedacht is werkelijkheid geworden. Ik ben buiten aan het sporten in de herfst en de winter…en ik vind het nog fijn ook! Wat ik vooral prettig vind aan hardlopen, is dat je in een half uurtje weer thuis kan zijn. Naar de sportschool gaan kost altijd meer tijd en past daardoor soms niet in mijn planning.

Wil jij eigenlijk ook in de winter buiten sporten, maar ben je net zo’n pussy als ik? Ik daag je uit jezelf een schop onder je kont te geven. Gewoon doen! Je hoeft echt niet in de stromende regen of met -10 naar buiten. Dat komt namelijk helemaal niet zo vaak voor in ons land als je misschien denkt.

Groetjes, Marloes

Sport jij buiten in de winter?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Sandra UA 3 jarengeleden

    Ik ren liever in de regen dan in 30 graden 😀 Maar serieus, ik heb door regen en sneeuw gerend, dat geeft echt wel een bad-ass gevoel! En die warme douche daarna is echt heavenly.
    Mijn langere runs zijn iets van 2-2:15u (~20km) dus ik snap helemaal je gevoel dat je er wel veel tijd mee kwijt bent.

    Reageer
  2. Wendy Joyce 3 jarengeleden

    Heb je ook tips welke rek oefeningen specifiek goed zijn voor na het hardlopen? Ik heb vaak stijve kuiten, een ook veel te weinig…

    Reageer
    • Marloes 3 jarengeleden

      Ik heb op YouTube een aantal video’s met stretchroutine! Zoek maar eens ‘rekken optimavita’ op YouTube!

      Reageer
  3. Lieke 3 jarengeleden

    Haha, dit is nou iets waar ik niet aan ontkom :p. Ik ben kanoër en als je wat wil dan is trainen in de winter een must. Dus gewoon je handen in het ijzige water steken om de bal te pakken, zeiknat worden van alle teamgenoten en tegenstanders die je natspetteren met hun peddels, en dat allemaal in weer en wind. Je raakt eraan gewend. Ik was vroeger de grootste koukleum en nu nergens meer last van (:

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: