Bewegen Tips

Hoe gaat het Hardlopen? Wedstrijd of niet..??

Door

hardlopen-doel

Goedemorgen lieve toppers! Het leek me hoog tijd voor een hardloop-update van mijn kant. Afgelopen mei vertelde ik namelijk enthousiast dat ik weer was begonnen met hardlopen, dat ik weer vaker wilde lopen en wilde proberen een goede tijd neet te zetten bij de 4 mijl van Groningen in oktober. Hoe is het daar nu mee? Heb ik mijn snelheid al kunnen verbeteren? Ik vertel je vandaag precies hoe het zit met mijn hardloop-voortgang.

Mijn inspiratie voor dit artikel ontstond laatst in Antwerpen, toen ik met vriendin Marloes een duurloop op laag tempo deed. Zij is momenteel herstellende van een operatie aan haar been, waardoor ze nog niet op vol tempo kan lopen. Ik genoot zo ontzettend van dit loopmoment!

hardlopen6

Wat heb ik de afgelopen tijd gedaan?
Ik gooi het er maar meteen uit, ik heb zeer weinig hardgelopen de afgelopen tijd. Als ik loop, dan is het vaak een rustige duurloop van maximaal 5-6km. Ik merk dat ik de laatste tijd vooral ga hardlopen op dagen dat ik te weinig tijd heb om naar de sportschool te gaan en/of als mijn lichaam nog zeer doet van de training van de dag(en) daarvoor. Bovendien merk ik nog steeds dat ik gemakkelijk voor een andere vorm van sporten kies, als het buiten niet zo mooi weer is. Bij de minste regendruppels vind je mij al in de sportschool in plaats van in het Noorderplantsoen :).

Ik vind hardlopen nog steeds heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar vooral als hersteltraining om mijn lichaam niet te zwaar te belasten na een fitness-sessie. Ook gebruik ik het als warming up bij fitness, ik sta dan het liefst even op de loopband. Ik merk dat ik tegenwoordig geen motivatie meer heb om alles uit mijn looprondje te halen. Ik heb geen zin in intervaltraining, in een mega goede tijd neer zetten of om een geweldige eindsprint eruit te persen. Voor mij dus alleen maar duurloopjes op laag tempo tegenwoordig. Daar wordt je nu niet bepaald sneller of beter van…

Hartslagmeter

Mijn doel…
Laatst heb ik dan ook eens stevig nagedacht over mijn doel. Eigenlijk wil ik ieder jaar een goede tijd neerzetten bij de 4 mijl (6,4km) van Groningen in oktober. Ik wil dat altijd zo graag, dat het al twee keer helemaal fout is gegaan en ik mezelf compleet heb opgeblazen. Op dit moment ligt mijn prioriteit niet bij het hardlopen. Ik merk dat ik veel meer plezier heb in het fitnessen, ik probeer mijn billen nog wat voller te krijgen en geniet van elke krachttraining die ik doe. Ik moet daarom mijn focus op de 4 mijl daarom misschien maar helemaal gaan verleggen. Ik heb eigenlijk nog nooit puur gelopen om te genieten, omdat ik hardlopen leuk vind. Altijd was daar een doel aan verbonden wat betreft tijd. Misschien moet dat mijn doel zijn voor komende oktober….gewoon genieten van het lopen zelf, ongeacht mijn snelheid.

Hoe voel ik me hierbij
Het is misschien heel raar, maar ik vind dit vele malen moeilijker dan gewoon knallen voor een goede tijd! Ik ben altijd zo ontzettend competitief ingesteld, als ik een sport leuk vind om te doen, dan moet het altijd beter of sneller. Ik kan mezelf ontzettend goed pushen om eruit te slepen wat erin zit, dat blijkt ook wel als je jezelf een aantal keer compleet de vernieling in hebt gelopen, hihi.

Hoe gek het dus ook klinkt, genieten van de loop in plaats van focussen op het resultaat, is misschien wel de grootste uitdaging die ik mezelf ooit heb gesteld. Ik moet er echter vrede mee hebben dat mijn doel momenteel in de fitnesszaal ligt en niet op het gebied van hardlopen. Ik kan niet alles tegelijk, ook al wil ik dat zelf totaal niet toegeven :).

Rennen

Stop ik nu met lopen?
Nee! Absoluut niet. Ik vind hardlopen nog steeds heerlijk. Zoals ik eerder zei, vooral als hersteltraining op dagen dat ik weinig tijd heb of dat mijn lichaam moe is. Ook als warming-up blijf ik het gewoon lekker doen. Ik ga mezelf echter niet meer dwingen om zo hard te lopen als ik kan, dat ga ik tenminste proberen… Als ik ga lopen, dan ga ik dat doen omdat ik daar zin in heb. Ik vraag me af waarom dit toch zo verschrikkelijk moeilijk voor me is…want als ik dit typ dan klinkt het allemaal zo ontzettend logisch! Wish me luck ;).

Ik ben erg benieuwd of jij deze ‘struggle’ herkent. Ben je ook zo competitief ingesteld, of kun je prima lekker voor jezelf een rondje lopen zonder je ergens druk om te maken?

Groetjes, Marloes

Ben jij aan het hardlopen? Of heb je een ander doel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Marlous 4 jaargeleden

    Ruim 6 weken geleden vroeg mijn personal trainer of ik met haar de 18 km Mud Masters wil lopen (die is over 2 weken). Ik had nog nooit in mijn leven hardgelopen, dus ik weigerde. Tóch heb ik me laten overhalen en inmiddels (pas 6 weken verder) ben ik verslaafd! Ik heb vorige week meegedaan aan een 10 KM-run hier in de omgeving en dit ging prima => netjes binnen het uur. Over 2 weken dus de 18 KM en we willen in maart de halve marathon van Rome samen gaan lopen. Ik vind het erg leuk om dit naast mijn krachttraining te doen. Nooit gedacht! Ik roep al mijn hele leven dat ik het niet kan/niet leuk vind…. maar dat blijkt toch niet helemaal waar te zijn 🙂

    Reageer
  2. Maaike 4 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Heel herkenbaar! Ik ben afgelopen januari begonnen met hardlopen (deed verder niets aan beweging ?). Had me ingeschreven voor een loop als stok achter de deur, dat werkte erg goed. Maar ik wilde natuurlijk wel een goede tijd neerzetten. Ik zat met een burn out thuis en heb het sporten ontdekt als perfecte manier voor mij om te ontspannen en fitter te worden. En niet te fanatiek te zijn (ook op andere vlakken).

    Sinds kort heb ik jouw site ontdekt en ik vind het echt helemaal geweldig. Ik leer er veel van en het motiveert me om ‘on track’ te blijven. Ik wil me fit blijven voelen en nog wat laatste kilo’s eraf. Ik heb al rechten gemaakt en work outs gedaan en vind het echt super. Ik heb al heeeel veel boeken etc gelezen over een gezonde levensstijl, maar jouw site voegt voor mij echt iets toe. Mijn complimenten!

    Enneh… Succes met loslaten, is echt niet zo makkelijk, maar op heel veel vlakken heel vaak de oplossing ?

    Fijne zondag!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Absoluut :). Dank je wel! Jij ook heel veel succes met alles.

      Reageer
  3. Marleen 4 jaargeleden

    Ik snap je heel goed! Bij mij is het wel precies omgekeerd want ik wil heel.graag. bepaalde fitness-doelstelling halen maar mijn prioriteit blijft toch altijd weer bij hardlopen liggen, haha! Ik zou zeggen, ken je iemand die ook de 4 mijl gaat lopen maar die langzamer is dan jij? Ga samen! Als je afspreekt om samen te lopen kun je er niet vandoor sprinten, dat zou lullig zijn. 😉 En zodoende hoef je niet speciaal ervoor te trainen en kun je gewoon voor de fun meedoen.

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Dat is zeker een goed idee! Maar wel heel lastig voor mij. Enigzins mn eigen tempo lopen vind ik toch altijd wel heel fijn 😉

      Reageer
  4. Ati 4 jaargeleden

    Meid. Vorig jaar ging ik al met een gevoel erin : ik ga gewoon lekker lopen en genieten. .ik heb dat gedaan en liep 30.06! Heb onderweg niet 1 x op mijn horloge gekeken. Gewoon genoten. Dit jaar ga ik het weer zo doen. Enne…wil best met je samen lopen hoor???

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Hahahah, das misschien wel een strak idee 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: