Oefeningen voor hardlopers
Bewegen Tips

Halve Marathon Update #1 – Mezelf inhouden…

Door

Ik krijg zo ontzettend veel vragen over hoe het gaat met de voorbereidingen voor de halve marathon. Binnenkort wil ik er een video over maken, maar ik wil eerst meer ervaring op doen. Daarom nu eerst even een update in artikel-vorm :). Als jullie het leuk vinden, dan zal ik dat zo af en toe doen in de komende tijd.

Mijn plan

Allereerst even mijn plan! Ik wil dus een halve marathon gaan lopen. Mijn doel ligt momenteel op het einde van de zomer. Als slecht-weer-pussy lijkt me dat de beste optie ;). 25 augustus is de Bommen Berendloop in Groningen. Dat lijkt me een mooie datum! Ik wil mezelf hier echter niet 100% op vastleggen, we zien wel wanneer ik er klaar voor ben.

Tot die tijd ga ik trainen volgens het schema dat te zien is op de website van Run2day. Ik kreeg veel vragen over hoe ik zo snel al zulke lange afstanden kon lopen. Besef je goed dat ik al jarenlang hardloop, alleen niet zo heel vaak. Ik wist zeker dat ik bij de start van mijn training 10km kon hardlopen. Ik ben dus begonnen met een schema voor gevorderde lopers.

Dit betekent dat ik 3x per week ‘moet’ lopen. De eerste training is een intensieve duurloop, de tweede een intervaltraining en de derde een langzame lange duurloop. Ik kies ervoor om net een beetje een andere volgorde te doen. Meestal doe ik maandag mijn langzame lange duurloop, donderdag mijn intervaltraining en zaterdag mijn intensieve duurtraining.

Op dinsdag geef ik Bodypump en Zumba op de sportschool en eigenlijk wil ik op zondag Full Body trainen in de sportschool. Ik ben benieuwd of dat allemaal gaat lukken…

Mijn ervaring na de eerste 3 weken

Eerst wil ik even zeggen dat ik veel plezier heb in het lopen! Ik geniet ervan om weer eens naar een doel toe te werken en mijn lichaam op een gecontroleerde manier uit te dagen. Natuurlijk heb ik ook wel vreselijk geluk gehad met het weer de laatste tijd ;).

De trainingen gaan goed! Ik ben ze tot nu toe allemaal kunnen volbrengen. (alleen de intensieve duurloop van week 3 nog niet, omdat ik gewoon nog niet zo ver ben in het schema :)). Ik ben zo ontzettend blij dat ik geïnvesteerd heb in nieuwe schoenen voordat ik met het schema begon (zie foto onderaan). Vanaf dat 1 lopen ze als zonnetjes en ik heb echt 0,0 last van mijn voeten, wat voor mij redelijk uniek is.

Waar ik tegenaan liep

Er zijn een paar dingen waar ik tegenaan liep. Ik vertel je ze hieronder:

  • Ik ben te ambitieus in mijn trainingen, ik ben snel geneigd te zwaar te trainen, waardoor het herstel niet optimaal is. Ik probeer me daarom nu streng te houden aan de voorgeschreven richtlijnen voor de hartslag (intervaltraining 85-95% van je maximale hartslag, intensieve duurloop 70-80% en langzame lange duurloop 60-70%).
  • Mijn hartslaghorloge ging kapot. Daar baal ik enorm van, want het is een horloge met GPS, waardoor ik ook mijn snelheid kon bijhouden. Momenteel leen ik er eentje en heb ik voorlopig een heel basic hartslaghorloge van €18,- besteld bij Decathlon. Ik kan dan in ieder geval op hartslag blijven trainen.
  • De eerste week ging mijn training op maandag niet goed, nadat ik op zondag Full Body had getraind in de sportschool. Ik kies er daarom vanaf nu voor om zondags niet mijn benen te trainen, maar alleen mijn andere spieren. Tijdens Bodypump train ik trouwens wel gewoon mijn benen, dat gaat prima omdat ik woensdags rust heb. Stiekem hoop ik natuurlijk dat niet al mijn booty-gains verdwenen zijn na deze hardloop-periode ;). Maar dat zien we dan wel weer.
  • Hardlopen met muziek vind ik fijn, maar ik kan er minder goed door focussen. Ook vind ik een band om je arm niet zo fijn zitten en een band om je middel springt teveel op en neer. Tijdens een intervaltraining van laatst had ik muziek op. Ik startte de intervallen op een veel te hoog tempo, waardoor ik het niet vol hield. Momenteel loop ik dus liever zonder muziek, wat eigenlijk ook wel een therapeutisch effect heeft :).

De komende weken

Zoals je misschien wel snapt, ga ik gewoon lekker door! Ik twijfel of ik toch mijn telefoon ga meenemen in de komende tijd, zodat ik met een app alsnog mijn snelheid kan bepalen. Hoe doen andere hardlopers dat? Heb je een tips voor een fijne manier om je telefoon mee te nemen?

Stiekem ben ik een beetje bang voor het punt dat ik wil gaan oefenen met meenemen van vocht en/of gelletjes. Ik twijfel of ik dat überhaupt ga doen :). Volgens de boekjes is het verstandig, maar ik weet niet of ik er wel behoefte aan heb! #koppig

Ik ben super benieuwd hoe het verder zal gaan! Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Marloes

Loop jij wel eens hard? Heb je een doel op dit moment?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (30)
  1. Katrien 1 maandgeleden

    Na een sessie in de sportschool best een dagje rust inderdaad 🙂 ik heb na mijn jaartjes hardlopen nu geleerd dat lopen ook een kwestie van rusten en door ‘rustig’ te lopen bouw je ook veel op (met minder kans op blessure dan wanneer je steeds voluit gaat) En.. Die boot zou zelfs nog kunnen verbeteren met het lopen!! 😉

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Ja precies, rust nemen is zo belangrijk!

      Reageer
  2. Karlijn 1 maandgeleden

    Ik vind rennen met een band om mijn arm zelf ook niet fijn, maar ik neem wel graag mijn telefoon mee omdat ik tijdens het rennen vaak naar podcasts en luisterboeken luister. Ik zorg er daarom voor dat ik broeken heb met een zakje erin of een dun jasje aan heb waar ik mijn telefoon in kan doen. Dan voel ik mijn telefoon helemaal niet zitten, dus dat loopt super fijn.

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Mijn broek zakt altijd af als ik mijn telefoon in het zakje doe…haha Maar dank je wel voor de tip!

      Reageer
      • karlijn 1 maandgeleden

        Het zakje achterop is ook eigenlijk meer een zakje voor sleutels volgens mij. Er zijn ook broeken die een speciaal telefoonzakje op je bovenbeen hebben, daar zit je telefoon veel strakker in dan op je rug (waar precies het holletje van je rug zit namelijk). Mijn ervaring is dat dat veel fijner loopt, dan beweegt je telefoon niet en zakt je broek niet af!

        Reageer
  3. Hilde 1 maandgeleden

    Op dit moment loop ik 2 keer een uur in de week en doe ik 2 krachttrainingen van ongeveer 30min in de week. Ik zou graag komen tot een derde uur lopen in de week, maar eerst wil ik die 2 keer kunnen lopen aan een goed tempo. Voorlopig heb ik geen wedstrijddoelen. Ik ga je wel volgen in jou loopplannen. Wie weet daagt het mij uit voor volgend jaar!

    Reageer
  4. sas 1 maandgeleden

    Ik zelf heb een riempje van Spibelt, zit goed, beweegt niet mee en je kan er veel in meenemen, misschien is dat wat voor je?

    Reageer
  5. Denise 1 maandgeleden

    Ik train ook voor de halve (mijn eerste)! Op 19 mei moet het gebeuren. Afgelopen keer voor het eerst met gel getraind. Wilde dat ik het eerder had gedaan! Ik vond het gewoon zelfs spannend om mee te nemen dus ik begrijp je al te goed. Super veel succes!

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Fijn om jouw positieve ervaring met gel te lezen 🙂

      Reageer
  6. Sandra CH 1 maandgeleden

    Als mede-HM-trainende vind ik deze posts echt top! Ik luister podcasts tijdens het rennen, met mijn telefoon in een armband, ik vind het zelf niet vervelend. Ik ben alleen bang tijdens de regen dat mijn telefoon nat wordt! Ik merk dat ik de afleiding zeker tijdens de langzame runs nodig heb om niet te hard te gaan. Daarbij werkt het ook als motivatie, want dan wil ik een podcast luisteren maar dan beloof ik mezelf dat alleen te doen als ik hardloop!
    Ik ren momenteel 5 dagen per week, maar ik doe bijna geen andere sport behalve krachtoefeningen. Voor snelheid en afstand gebruik ik een Garmin horloge, echt ideaal!
    Zelf heb ik niet het idee dat het nodig is te eten tijdens een halve marathon. Drinken misschien wel, maar dat ligt ook aan het weer en hoe hard je rent 🙂

    Reageer
  7. Ilse 1 maandgeleden

    Ik loop altijd met mijn telefoon. Ik gebruik Runkeeper voor de trainingen en heerlijk met muziek. Ik heb hiervoor een flipbelt, ideaal, zit om je middel. Telefoon kan erin, sleutel, pasjes etc. Momenteel ben ik aan het opbouwen naar 10 km, na behoorlijk wat blessureleed.
    Heel veel succes met je voorbereiding!

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Dank je wel Ilse! Jij veel succes met je herstel.

      Reageer
  8. Irma 1 maandgeleden

    Leuk dat je deze uitdaging aan gaat! Moest wel lachen om wat je schrijft over de gelletjes. Ik dacht ook altijd: uhh nee, niet nodig.. Maar wát een wereld van verschil maakt het op hoe soepel ik loop en hoe goed ik lange duurlopen vol houd met voorheen zeg. Dus kleine tip: toch gewoon lekker doen. 🙂

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Kijk, dit soort reacties hoop ik dat ook stiekem te krijgen, haha. Suck it up en gewoon doen…het is goed voor je prestatie. Je hebt helemaal gelijk, thanks!

      Reageer
  9. Vera 1 maandgeleden

    Heel veel succes met de trainingen naar de halve marathon!
    Als sinds ik ooit fanatiek begonnen ben met sporten (eind2015) doe ik een combi van hardlopen en krachttraining. Deze is nooit ideaal. Het helpt mij om de verschillende hardlooptrainingen te wisselen met benen en bovenlichaam+buik.
    Na een lange duurloop op een zondag kan een benentraining op maandag. Andersom is geen optie.
    2a3 dagen na een pittige benentraining kan ik weer voor een intervaltraining. Lukt dit niet doe ik een rustig herstelloopje op een lage hartslag.

    Afgelopen zomer heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in Dublin! Dit ging super goed. Dit smaakte naar meer en 2 weken geleden was daar de 2e halve marathon in Berlijn. (1.51 OMG)
    Mocht jouw eerste race naar meer smaken (wie weet ;)) dan is Berlijn echt een gave en goed geregelde loop!

    Tip; misschien is het goed om voor je eerste halve marathon loop ook eens een 10K+ race mee te doen.. Gewoon om het opzweepende effect (en niet gek laten maken) te voelen.
    Strava is een fijne app om je voortgang in bij te houden samen met tempo en hartslag

    Heel veel plezier en succes!
    Liefs Vera

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Wow Vera, wat een knappe prestatie! Heel fijn om jouw ervaring en tips te lezen. Ik twijfel inderdaad over het meedoen van een 10K. Wel een goed idee!

      Reageer
  10. Bianca 1 maandgeleden

    Goed bezig Marloes. Echt knap.
    Ik loop altijd met een band om mijn middel, wellicht een idee om hem goed strak te doen en dan je telefoon op je rug te draaien,. Bij mij werkt dat perfect. In die band kun je ook gelletjes kwijt. Bij een officiele run zijn er naar mijn idee voldoende drinkposten waar je energierijke voeding/drank kunt scoren.

    Ik train nu om de Alpe d’huez op de te hardlopen samen met mijn man. Dat is 13 km met 10% helling. Zeer spannend. Om te trainen lopen we veel trails en doen we 11 mei mee aan de Strong Viking in Amsterdag, 19 km….. Succes nog.

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Dank je wel voor de tip! Knap hoor, heel veel succes met trainen!!

      Reageer
  11. Lisa 1 maandgeleden

    Heey,
    Ik loop ook halve marathons en vind gelletjes ook helemaal niks. Daarom gebruik ik van Isostar een soort winegums, deze vind ik wel fijn en zo heb je toch even wat extra energie🙂

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Oeh klinkt goed 🙂 Thanks voor de tip!

      Reageer
  12. Manon 1 maandgeleden

    Leuk artikel! Als fanatieke hardloper en fitness-fanaat vind ik het leuk om je voorbereidingen op de HM te volgen!
    Oh en een budget-tip: action verkoopt ook een runningbelt voor om je heupen. Ik vind deze ideaal, als je hem strak genoeg omdoet blijft ie prima zitten en ik heb er tijdens het lopen absoluut geen last van!
    Veel succes en plezier met je trainingen!

    Reageer
  13. Maya 1 maandgeleden

    Wij, mijn man en ik, lopen allebei regelmatig hard. Als we langere afstanden lopen nemen we een looprugzakje mee. Die kun je helemaal vastsnoeren en wij vinden ze prima zitten en hebben er absoluut geen last van. Je kunt er behalve een waterzak, die je er ook uit kunt laten, ook andere dingetjes in kwijt zoals bijvoorbeeld gelletjes, repen, je zonnebril, zakdoekjes en telefoon. Als je van plan bent vaker langere afstanden te lopen is het echt een aanrader. Misschien even wennen maar uiteindelijk echt de moeite waard. Wij hebben er ooit 1 gekocht bij Runnersworld in Groningen. Ze hebben ze natuurlijk in allerlei varianten.

    Reageer
  14. Monique 1 maandgeleden

    Hoi Marloes,
    Leuk om je voorbereiding te volgen. Ik loop altijd met een band om mijn arm met mijn telefoon. Gaat prima. Wil telefoon bij me hebben nadat ik ooit mijn enkelbanden scheurde en geen telefoon had.😅. Ik gebruik de Runkeeper app. Heb 2x HM gelopen. Eerste keer zonder gelletje, tweede keer met. Wereld van verschil. Eerste keer ingestort, tweede keer veel makkelijker de eindstreep gehaald. Succes!

    Reageer
  15. Inge 1 maandgeleden

    Hoi Marloes,

    Super dat je zo goed bezig bent met de voorbereidingen om een halve marathon te gaan lopen. Ik vind het zelf heerlijk om die halve te lopen. De weg er naar toe lekker rustig opbouwen, dan kun je het het langste volhouden.
    Ik heb altijd een Flipbelt mee. Superfijne band om je middel. Deze gaat niet heen en weer.
    Sinds een tijdje heb ik daar ook een flesje voor gekocht. Speciaal voor in de flipbelt. Zo heb ik mijn sleutel, gsm en wat drinken mee.
    De bommenberendloop is altijd wel megawarm. Hoop dat dat dit jaar niet zo is. Wel een hele leuke loop.
    Heel veel succes met lopen, en vooral genieten😊

    Reageer
    • Marloes 1 maandgeleden

      Dank je wel Inge! Ik ga zeker eens kijken naar zo’n flipbelt! Ik wil inderdaad ook wat drinken mee gaan nemen voor langere afstanden.

      Reageer
  16. Marye 1 maandgeleden

    Leuk! Ik gebruik ook een flipbelt (wel je telefoon in een plastic zakje doen, anders wordt hij klam/nat).
    Zelf vind ik de Strava app heel leuk om mijn hardlooprondjes bij te houden. Momenteel loop ik weinig, de combinatie met (zware) krachttraining ging bij mij helaas ook niet goed. Ben nog even aan het puzzelen, maar hoop het ook wel naast elkaar te kunnen doen. Maar na een 10 engelse mijl hardloopwedstrijd heb ik me nu eerst gefocust op krachttraining.

    Reageer
    • Inge 1 maandgeleden

      Idd de gsm in een zakje, doe ik ook altijd.
      En ik heb ook wat moeten puzzelen met de combinatie van Hiit trainingen en lopen. Ik plan meestal de duurlopen voor de hiit en niet de dag erna. Dan is het heel zwaar in de benen. Soms doe ik het wel, maar dan een klein rondje. Zoals vanavond hiit en morgenochtend een paastraining bij de jeugd mee met mijn dochter.
      Meestal probeer ik na de hiit een dag rust te houden en dat gaat goed.
      Het is ook allebei zo leuk en fijn om te doen 🙈😊

      Reageer
      • Marye 1 maandgeleden

        Lastig he, doe alleen 3x per week krachttraining. Dus even puzzelen hoe dat zou passen. Maar ga het proberen. Om het er een keer voor te doen.

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: