genetische aanleg krachttraining
Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Genetische Aanleg voor Krachttraining en Spieropbouw

Door

Een best wel zwaar onderwerp voor deze zondag, ik wil je namelijk uitleggen waarom sommige mensen veel sneller en betere resultaten zien in de sportschool dan anderen. Het is eigenlijk een beetje een vervolg op het artikel over ‘aanleg om dik te worden‘, dat ik ruim een week geleden plaatste. Hoe kan het dat de een al gespierder lijkt te worden door alleen naar dumbells te kijken, terwijl de ander zich suf traint voor de kleinste resultaten??


Je denkt misschien dat ieder mens ongeveer even snel resultaten moet kunnen behalen met krachttraining, maar dat is niet het geval. Er zijn een aantal genetische factoren die mede bepalen hoe snel jouw spieren sterken zullen worden. Ik bespreek er hieronder een aantal.

Lichaamstypes

Lichaamstype 
Je hebt met de genen van je ouders een bepaald lichaamstype meegekregen. We delen die grofweg in in drie groepen.

  • Ectomorf: Deze mensen hebben een snelle verbranding en zijn daardoor slank gebouwd met een laag vetpercentage. De spieren zijn zichtbaar, maar klein. Spiergroei duurt lang.
  • Endomorf: De stofwisseling is traag, deze mensen komen snel aan en hebben vaak overgewicht en een rond gezicht. Opbouwen van spieren gaat bij hen juist vrij snel!
  • Mesomorf: Deze groep mensen is atletisch en gespierd. Ze hebben een brede borstkas en hun botten zijn sterk. Ze hebben veel aanleg voor het ontwikkelen van spieren.

Het kan heel goed zijn dat jij niet volledig in één groep zit, maar een beetje op het randje tussen twee groepen in. Natuurlijk kan een endomorf afvallen en een ectomorf kan aankomen, maar het zal lastiger zijn dan bij de andere groepen. Dit krijg je van nature mee.

boksbal kick explosief

Spiervezels
Ook in de spieren zit een verschil, namelijk welk type spiervezels er het meeste voorkomt in jouw lichaam. Ook dit krijg je vanaf je geboorte mee. Je kunt het deels beïnvloeden door training, maar je kunt nooit je aanleg compleet omgooien.

  • Slow twitch spiervezels: Mensen met veel van deze spiervezels, zijn heel goed in duursporten. Bijvoorbeeld marathonlopers, lange afstand schaatsers en triatleten. De spiervezels zijn goed doorbloed en worden daardoor perfect van zuurstof voorzien. Ze kunnen langdurig kracht leveren op een niet al te hoog niveau.
  • Fast twitch spiervezels: Deze spiervezels zijn gespecialiseerd in explosieve bewegingen. Mensen met deze vezels zijn daardoor goed in bijvoorbeeld sprinten, powerliften of boksen. Ze worden onderverdeeld in:
    • Type a: deze soort spiervezels bevat eigenschappen van zowel slow twitch als fast twitch vezels. De personen met deze vezels kunnen dus veel sporten redelijk goed, maar zijn nergens echt specialist in.
    • Type b: Dit zijn de echte mega explosieve spiervezels. Ze kunnen heel veel kracht leveren in een korte tijd, maar houden dit niet lang vol.

Veel mensen hebben ook weer een mengeling van deze spiervezels. Olympische atleten hebben vrijwel altijd een mega goede aanleg qua spiervezels (en trainen daarnaast knetterhard). Zo heeft bijvoorbeeld Usain Bolt zeker weten Fast Twitch vezels type b. Je kunt je misschien voorstellen dat fast twitch vezels een voordeel zijn bij zware krachttraining. Je kunt namelijk meer gewicht tillen door de hogere spierkracht. Je spieren zullen daardoor sneller ontwikkelen.

Geslacht en hormonen
Ook je geslacht speelt een rol bij de aanleg voor spieropbouw. Mannen bouwen makkelijker een grote spiermassa op dan vrouwen Dit heeft vooral te maken met het hormoon testosteron, dat spieropbouw ondersteunt. Mannen hebben hier meer van, dan vrouwen. De ene vrouw heeft meer testosteron in haar lichaam dan de ander…en zal dus ook makkelijker en sneller spieren opbouwen.

optrekken

Overige factoren
Daarnaast zijn er nog een heel aantal andere genetische factoren die een rol spelen. Ik noem er hieronder een paar:

  • Botstructuur: Sommige mensen hebben een breder en steviger skelet dan anderen. Vergelijk bijvoorbeeld een gemiddelde Nederlander met een gemiddelde Japanner. Je kunt je wel voorstellen dat aan een breder skelet ook grotere en stevigere spieren zitten dan aan een smal skelet.
  • Afkomst: Bepaalde volken hebben meer aanleg tot spieropbouw dan anderen. Vergelijk bijvoorbeeld een gemiddelde Jamaicaan (groot en gespierd) met een gemiddelde Keniaan (slank en fijn).
  • Motorische vaardigheid: Sommige mensen bewegen van nature makkelijk en kunnen vrijwel alle sporten direct goed. Anderen zijn onhandig in het uitvoeren van bewegingen en zullen ze daardoor minder effectief uitvoeren.
  • Ziektes/aandoeningen: Als jij een spieraandoening hebt, gemakkelijk botten breekt of super snel vermoeid bent door een aandoening, dan is het opbouwen van spieren natuurlijk extra lastig.

Dus ik kan wel stoppen?
Nee! Natuurlijk niet. Ook al heb jij de allerslechtste aanleg voor het opbouwen van spieren, dat betekent niet dat het onmogelijk is! Ga dus vooral lekker door met trainen en doe wat jij leuk vindt. Bedenk je alleen wel dat je misschien nooit die mega grote billen van die instagram modellen gaat krijgen. No worries! Jij hebt weer eigenschappen die zij nooit kunnen bereiken.

Ieder mens is anders, wees trots op wie je bent!

Ik hoop dat je dit artikel leuk vond om te lezen.

Groetjes, Marloes

Ben jij beter in explosieve sporten? Of juist in duursport? Ik zit er denk ik een beetje tussenin. 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Marlous 2 jaargeleden

    Ik zit er zelf ook tussen in, maar ben vooral goed in duursporten, al gaat kracht trainen mij ook best goed af. Ik train vaak met een vriendin van mij en zij heeft overduidelijk fast twitch type b spiervezels. Zij kan heel kort een enorme kracht leveren, maar daarna is het ook ineens over. Ik train minder zwaar, maar kan dit weer wat langer volhouden. Heel grappig om die enorme verschillen te zien!

    Reageer
  2. Wivineke 2 jaargeleden

    Ik zeker krachttraining! Zodra ik het van mijn conditie moet hebben ben ik zo uitgesport… ik heb al 10000 pogingen gedaan om te gaan hardlopen, maar ik ben daar niet echt voor gemaakt 🙁

    Reageer
  3. Sandra 2 jaargeleden

    Als ik met krachttraining begin, krijg ik heel veel kramp in mijn benen. Soms wel op 4 plekken te gelijk. Ik heb dan continue spanning in de benen en zelfs als ik rustig zit, schiet zo ergens de kramp in m’n benen. ‘s Nachts is het vaak ook raak. Ik drink wel 2 à 3 liter water per dag en gebruik hele goede magnesium tabletten (orthica )
    Is dit normaal? Op het laatst is de spanning in m’n benen zo erg dat het voelt als continue kramp en dan doe ik maar weer rustig aan met kracht training. Maar ja voor m’n gevoel bouw ik zo nooit iets op…

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Dat is niet normaal nee, misschien eens aangeven bij een arts of fysiotherapeut als je er veel last van hebt..??

      Reageer
  4. Kim 2 jaargeleden

    Leerzaam artikel! Ik herken me het meest in mesomorf. Ik ontwikkel snel spieren 🙂 Vroeger schaamde ik me daar erg voor, maar nu ben ik er juist blij mee! Nadeel is wel dat ik continue moet eten. Kan echt niet een paar uur zonder voeding 😉

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Hhaahah, herkenbaar hoor. Zodra ik trek krijg, moet ik ook eten! #hangry 😉

      Reageer
  5. Floortje 1 jaargeleden

    Hallo hoe moet je snel afvallen

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: