Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Feiten en Fabels over Sporten!

Door

Collage sport

Je vindt tegenwoordig overal informatie over sporten, bewegen en manieren van trainen. Op TV, in bladen, in de krant en op internet, veel mensen zien hierdoor door de bomen het bos niet meer. Ik behandel vandaag een aantal feiten en fabels over sporten. Ik probeer je zo goed mogelijk uit te leggen hoe het werkelijk zit.

Laat ik maar direct beginnen. Hieronder een aantal onderwerpen waar ik héél vaak vragen over krijg. Over sommigen heb ik al eens een artikel geschreven, dan geef ik de link erbij voor als je meer wilt lezen.

1. Pas na 30 minuten sporten ga je vet verbranden, korte workouts hebben dus geen zin als je wilt afvallen.
Dit is absoluut een fabel! Bij korte workouts verbrand je grotendeels je glycogeen(koolhydraat)voorraad in je spieren, maar deze moet ook weer aangevuld worden! Als je iets minder energie (calorieën) binnen krijgt dan je verbruikt gedurende een dag, wordt je vetvoorraad aangesproken om het tekort aan energie bij te vullen. Bovendien verbrand je ook bij korte workouts vet, er liggen namelijk kleine bolletjes vet in de spiervezels! Als je deze verbruikt, worden ze aangevuld uit je vetvoorraad. Lees hier een uitgebreid artikel.

Stairclimber

2. Je kunt beter kort en intensief sporten, dan lang op een laag niveau. 
Naar mijn mening is dit voor een groot deel een feit. Korte intensieve sportmomenten hebben uiteindelijk veel meer voordelen voor je conditie en gezondheid dan langdurige training op een lage intensiteit. Doe bijvoorbeeld HIIT of een andere vorm van intervaltraining.
Ik vind het echter wel belangrijk dat je dit alleen doet, als je een gevorderde sporter bent. Als absolute beginner, kun je beter langzaam opbouwen om blessures te voorkomen. Ook vind ik dat je niet alleen korte workouts zou moeten doen. Juist de combinatie met langere intensieve workouts, geeft de meest allrounde resultaten. Je kun er hier meer over lezen.

3. Als je geen spierpijn hebt, heb je niet hard genoeg getraind 
Fabel! Vind ik tenminste :). Je zult echt niet altijd zere spieren hebben na een training. Sommige mensen vrijwel altijd spierpijn na het sporten, terwijl anderen dat nooit hebben. Vaak krijg je spierpijn van oefeningen die je niet vaak doet, maar ook dit is bij lang niet iedereen het geval. Heb jij nooit spierpijn? Dat kan normaal voor jou zijn. Kijk jezelf natuurlijk wel even kritisch aan of je écht niet nog een tandje harder kunt werken.

Kramp spieren

4. 1x per week sporten heeft geen zin
Natuurlijk is het beter om vaker te gaan sporten, je zult dan eerder effect zien. Maar dat 1x per week training totaal geen zin heeft, is een fabel. Je houd met één training per week ongeveer je sportniveau op hetzelfde peil, terwijl je zonder training langzaam achteruit gaat. Geen excuses dus, ook als je niet zo vaak kunt gaan sporten, heeft het zeker zin! Lees hier meer.

5. Van buikspieroefeningen krijg je een strakke buik 
Helaas is dit een fabel. Wel een heel hardnekkige fabel, want er zijn ontzettend veel mensen die dit geloven. Als je je buikspieren traint, worden deze sterker. Als er echter een laagje vet over jouw buikspieren heen zit, zul je ze nooit zien en nooit een helemaal strakke buik krijgen! Je kunt nu eenmaal niet plaatselijk vet verbranden. Wat moet je dan wel doen? Werken aan je vetverbranding door cardiotraining te doen (fietsen, lopen, zwemmen etc.) of door op andere manieren veel in beweging te zijn. Daarnaast is het heel belangrijk dat je gezond eet! Ze zeggen niet voor niets ‘Abs are made in the kitchen’. Je kunt nóg zo veel sporten, maar als je niet gezond eet krijg je nooit een strakke buik. Natuurlijk kunnen buikspieroefeningen wel helpen aan het duidelijker zichtbaar maken van de spieren, doordat je ze sterker (en groter) maakt.

Ab Twister

6. Spieren zijn zwaarder dan vet 
Jaa! Dit is een feit. Het scheelt niet super veel, maar als je heel gespierd bent, kun je zeker wat zwaarder zijn dan je oogt. Ik heb dit zelf de afgelopen tijd zeker ervaren. Ik heb al tijden hetzelfde gewicht, maar mijn kleding is allemaal te groot geworden. Dit komt doordat ik meer spieren heb gekregen en minder vet. Mijn lichaam is strakker en slanker geworden, maar ik weeg nog hetzelfde! Gewicht zegt dus echt niet altijd alles. Als je fanatiek gaat krachttrainen, kun je zelfs in het begin een beetje aankomen. Maak je geen zorgen, als je broeken niet strakker gaan zitten, is er niets aan de hand! Ik schreef er al eens eerder een artikel over.

Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid heb gegeven! Heb jij vragen hierover? Of heb je misschien andere stellingen waar je graag meer over wilt weten? Laat het dan zeker hieronder even achter!

Groetjes, Marloes

Over welk feit of fabel verbaas jij je het meest?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Rox 7 jarengeleden

    Als ik je uitleg bij 1 goed begrijp kan je dus beter minder koolhydraten vóór de workout nuttigen omdat je dan sneller in vet verbranding zit. Is er eigenlijk bekend hoeveel koolhydraten een mens gemiddeld verbruikt per uur in rust en tijdens sport?

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Dat ligt eraan Rox! Als je echt hard wilt trainen, heb je echt wel koolhydraten nodig. Anders wordt je heel snel slap. Dat is zeker bekend ja, dat ligt compleet aan hoe intensief je sport. Hoe intensiever, hoe meer koolhydraten je verbrandt.

      Reageer
  2. Jessica 7 jarengeleden

    Geen enkele verrassing maar wel superleuk artikel om te lezen!!

    Reageer
  3. janette 7 jarengeleden

    Heel leerzaam en leuk artikel …Marloes

    Reageer
  4. Annemarie 7 jarengeleden

    Dank marloes een aantal vragen duidelijk geworden

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      🙂

      Reageer
      • Flo 7 jarengeleden

        Hey Marloes,

        Ik heb je blog net ontdekt en vind hem echt super leuk en leerzaam. Ik steek er veel van op!
        Wat ik me nou afvraag ik ben enkele maanden geleden begonnen met het opbouwen van een gezonde levensstijl. Wat niet makkelijk is. Ik sport nu ongeveer 4 keer per week. Op mezelf thuis maar ook in groep met een begeleidster. Ik heb vaak spierpijn de volgende dag. Is het dan slecht als ik gewoon doorga met sporten? of laat ik mijn spieren best recupereren?

        Dankje wel
        Flo

        Reageer
        • Marloes 7 jarengeleden

          Bij erge spierpijn zou ik een dagje alleen maar lichte cardiotraining doen, dus wandelen of fietsen. Krachttraining kun je met één dag rust wel weer oppakken!

          Reageer
          • Flo 7 jarengeleden

            Oke 🙂 Dankje wel

  5. Diandra 7 jarengeleden

    Hi Marloes!

    Leuk al die feitjes en fabels op een rij.
    Toch wil ik een aanvulling geven op de laatste; spieren wegen niet zwaarder dan vet…
    Eén kilo blijft één kilo, of dit nou vet of spieren is. Maarrrrrr… vet is groter van volume waardoor het zichtbaarder is 😉

    Hetzelfde als met het grapje; Wat is zwaarder, een kilo lood of een kilo veren? 😉

    Groetjes Diandra

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: