Bewegen Tips

Mijn Favoriete Fitness Oefeningen van het Moment #2

Door

Favoriete oefeningen3

In december van 2015 maakte ik een artikel over mijn favoriete fitness oefeningen van dat moment. Sinds die tijd heb ik wel een aantal artikel gemaakt over mijn favoriete oefeningen per spiergroep, maar nooit meer een algemeen favorieten artikel. Ik vond het dus weer hoog tijd worden! Zoals jullie misschien weten, probeer ik zo veel mogelijk af te wisselen met verschillende oefeningen. Mijn favorieten verschillen eigenlijk per moment. In het vorige artikel schreef ik bijvoorbeeld dat ik heel graag squats deed, tegenwoordig doe ik liever andere dingen. Hieronder zie je wat ik tegenwoordig de leukste/meest effectieve oefeningen in de sportschool vind.

De oefeningen staan in willekeurige volgorde. Ik leg je hieronder kort uit waarvoor ze zijn.

Collage favoriete oefeningen1

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, dat ik bezig ben met het versterken van mijn bilspieren. Ik doe hier dan ook heel graag oefeningen voor. Degene links op de foto is de Hip Thrust, een van mijn absolute favorieten voor het creëren van ronde billen. Hij is wel mega zwaar, dus noem het maar een soort haat-liefde verhouding. De rechter is een Cable Pull Through, waarbij je naar voren buigt en vervolgens weer omhoog komt en je billen goed naar voren duwt. Hierbij val ik regelmatig bijna om :).

Reverse fly dumbell

Voor de bovenrug doe ik heel graag deze Reverse Fly. Je voelt hem zo lekker branden tussen je schouderbladen! Natuurlijk pak je je armen ook gelijk een beetje mee. Doordat ik hem staand uitvoer, is hij ook perfect voor het trainen van je houding en je onderrug.

lat-pulldown-cable

Met deze bovenrug oefening, pak je meer de spieren aan de zijkant van je rug (de ‘Lats’). Ook deze voel ik altijd mega goed branden.

Deadlift

Tijdens mijn legday focus ik dus vooral op mijn bilspieren, maar ik pak ook altijd de achterkant van mijn bovenbenen mee. De Straight Leg Deadlift is daarvoor mijn favoriete oefening. Doe deze niet als je een beginnende sporter bent, want hij is vrij lastig. Je voelt hem dus achterop je bovenbenen, maar pakt ook je billen en onderrug mee.

Lower back raise

De favoriete oefening voor mij onderrug is deze, een Lower Back Raise op een bankje. Ik zorg ervoor dat ik hem goed langzaam en gecontroleerd uitvoer. Ik probeer bij het naar boven gaan mijn billen aan te spannen, dan pak ik die ook nog wat extra mee :).

Dumbell fly

M’n borstspieren trainen doe ik het minst graag. Als ik één favoriete oefening zou moeten kiezen dan is het deze, de Dumbell Fly. Trainen met dumbells vind ik fijn, omdat het instabieler is dan als je een apparaat gebruikt. Hierdoor pak je ook kleinere spieren mee en moet je extra op je houding letten.

ab-side-raise

Deze oefening vind ik het fijnst voor m’n schuine buikspieren. Mijn buik is best sterk, waardoor ik veel oefeninge/herhalingen moet doen om de spieren echt flink te voelen branden. Met deze voel ik het al flink na 15 herhalingen! Ik doe 3 sets aan elke kant en klaar is Kees.

ab-hanging-ab-raise

Voor de rechte buikspieren heb ik momenteel twee favorieten. De eerste is deze hierboven. Ik hang aan een rek en trek mn knieën op. Je buikspieren branden binnen no time. Het grote nadeel vind ik dat het pijn doet aan je handen, waardoor ik soms eerder moet loslaten dan dat de verzuring echt inkickt. Evengoed krijg ik hier nog steeds vaak spierpijn van.

Favoriete oefeningen3

De andere favoriet voor de buik is deze op de bal. Ik verwerkte hem ook in de laatste workout video. Wat ik fijn vind, is dat je constant uit balans wordt gebracht doordat je op de instabiele bal ligt. Hierdoor moet je constant je buikspieren op spanning houden. Mega effectief dus! Daarnaast wordt je rug ondersteunt door de bal, ook een groot voordeel als je het mij vraagt.

Optrekken

Tenslotte een oefening die ik echt vreselijk vind om te doen, maar die zó ontzettend effectief is. Je zag het al in een van de vlogs van laatst, ik ben nog steeds aan het oefenen met optrekken! Ik doe het niet vaak genoeg om snelle vooruitgang te zien, maar ik blijf hoop houden. Ik begin altijd met ‘normale’ pull-ups zoals je links hierboven ziet. Dan ga ik door met chinups (rechts), want die vind ik wat makkelijker. Tenslotte doe ik pull-ups met mijn knieën in een elastiek, waardoor ik ondersteund word op de weg naar boven.

Ik hoop dat je het leuk vond om mijn favoriete oefeningen weer eens te zien!

Groetjes, Marloes

Wat zijn momenteel jouw favoriete oefeningen of sportmethodes?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Marlous 6 jarengeleden

    Mijn lievelingsoefeningen op dit moment zijn absoluut;
    1) Deadlift
    2) Cable pull through
    3) T-bar row

    Ik vind deze oefeningen vooral zo leuk, omdat ik merk dat ik er vrij snel mee kan opbouwen en ze de volgende dag vaak ook echt lekker voel 😉

    Reageer
  2. Yvonne Huissen 6 jarengeleden

    Leuk? … ik train ook veel met dumbells en de cable machine…de lower back raise vind ik ook super, zowel de onderrug als de billen inderdaad branden hier altijd als een tierelier!! En de schuine buikspieren op hetzelfde bankje…idem…deze komen bij mij dus ook regelmatig terug 😉 Bij de hanging leg crunch ontbreekt bij mij de grip ( en kracht) nog teveel in mijn handen, balen, want vind deze wel fijn en effectief…En dan ook wel mijn grootste struggle…het optrekken…zucht…een eeuwig durende proces die je de rest van je leven moet blijven trainen om te kunnen blijven uitvoeren…valt iedere keer weer tegen, haha, maar ooit…??…

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: