Bewegen Challenge Challenge Voeding

Einde September Challenge – Hoe ging het bij jou?

Door

Challenge alcohol bewegen

1 oktober, dat betekent het einde van de september challenge. Aan het begin van de afgelopen maand daagde ik je uit om veel te bewegen, geen alcohol te drinken en elke dag voldoende groenten en fruit te eten. Ik ben heel benieuwd hoe dit bij jou is gegaan! Heb je de maand volbracht? Of ben je halverwege afgehaakt (wat ook helemaal ok is!)? Natuurlijk vertel ik je ook helemaal 100% eerlijk hoe het met mij is gegaan.

De challenge
Nog even heel kort wat de uitdaging ook alweer was. Ik daagde je uit om de hele maand september:

  • Minimaal 5 dagen in de week 30 minuten te bewegen
  • Geen druppel alcohol te drinken
  • Elke dag 250g groenten en 2 stuks (200g) fruit te eten

Ik deed dit vooral om je bewust te maken van hoe lastig dit soms kan zijn, ook al lijkt dat misschien niet zo. De richtlijnen voor bewegen, groenten en fruit zoals ze hierboven staan, worden ook gegeven door de Nederlandse overheid als richtlijnen voor gezond leven.

instagram

Hoe ging het bij mij?
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik vooraf dacht dat dit voor mij geen enkel probleem zou zijn. Bewegen vind ik leuk, groenten en fruit vind ik ontzettend lekker en eet ik sowieso veel, alcohol drink ik af en toe, maar ook regelmatig een hele periode niet. Appeltje-eitje….toch?

De realiteit bleek toch een klein beetje tegen te vallen. Groenten en fruit eet ik inderdaad veel, maar op weekenddagen bestellen we af en toe de avondmaaltijd. Je kunt je 200g groenten dan wel vergeten. Ik moest er op zulk soort dagen écht om denken dat ik als lunch of als snack veel groenten at. Één keer heb ik zelfs een salade bij de bestelde sushi gemaakt om aan mijn hoeveelheid te komen. Uiteindelijk heb ik volgens mij 1 dag geen 250g groenten gegeten. We gingen toen een dagje weg, ik lunchte een broodje en at ‘s avonds een pizza….tjah….

Bewegen zou dus sowieso makkelijk zijn dacht ik…totdat ik een paar dagen ontzettend last van mijn nek kreeg. Ik kon mijn hoofd nauwelijks draaien. Ik heb mijn bewegen toen gehaald, omdat ik mijn les Bodypump wel móest geven. Er was geen vervanging en ik wilde mijn groep niet in de steek laten. Ik heb mijn les met heel weinig gewicht weten te voltooien, maar eigenlijk was het niet echt verantwoord. Normaal gesproken had ik dus lekker thuis gebleven en had ik bijvoorbeeld een wandeling moeten maken, wat er waarschijnlijk bij in was geschoten vanwege de pijn.

ouzo-en-groenten

Tenslotte de alcohol, wat ik op normale dagen écht niet mis. Tijdens een weekendje weg naar vriendin Marloes in Antwerpen, vind ik het echter wél ontzettend lekker om te drinken. Mijn redding was dat zij zwanger was en ook niet dronk. Ik betrapte me er ook op dat ik me een andere keer moest inhouden tijdens het uit eten gaan, een wijntje bestellen is soms zo automatisme! Tot overmaat van ramp (dramaqueen ;)) namen mijn ouders een fles Ouzo voor me mee, een van mijn favoriete drankjes! Normaal zou ik gelijk ‘s avonds een glaasje hebben genomen. Hij staat nu nog braaf ongeopend op de plank, maar ik weet bijna zeker dat hij vanavond open gaat!

Hoe ging het bij jou? 
En nu jij…hoe ging het bij jou de afgelopen maand? Had je er net als ik moeite mee, of ging het je allemaal best makkelijk af? Ik ben echt super benieuwd. Schroom alsjeblieft niet om eerlijk te zijn (eventueel anoniem), want je bent echt niet de enige die hier moeite mee heeft. Uiteindelijk was het doel van de challenge niet om alles perfect te doen, maar om bewust te zijn van hoe lastig simpele gezonde richtlijnen soms zijn.

Mijn conclusie
Dit lijken basic richtlijnen, waar ik als gezond-levende-meid totaal geen moeite mee zou moeten hebben. Het blijkt echter voor mij niet zo makkelijk als het leek. Ik heb me wel gered (op een dag na), maar af en toe even bewust nadenken is dan écht wel nodig. Ik denk ook dat ik het een paar jaar terug (tijdens mijn studie) erg moeilijk had gevonden om een maand lang geen borrels te drinken.

Ik ben benieuwd hoe jij dit hebt ervaren. Natuurlijk is het helemaal prima als het je niet is gelukt, veel mensen zullen zich daarin herkennen! Het doel was bewust worden, dat doel heb je in ieder geval wél bereikt :).

Groetjes, Marloes

Heb jij meegedaan aan de september challenge? Hoe ging het bij jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Katinka 3 jaargeleden

    Bij mij ging het oké! Ik denk dat ik niet op alle dagen aan 250 gram groente ben gekomen. Wel eet ik nu bijna standaard groente bij de lunch! Ook als tussendoortje eet ik graag worteltjes, komkommer of paprika. Ik vond het een goede bewustwording. Wat betreft bewegen probeer ik elke dag eigenlijk minimaal een half uur te bewegen (vaak is dat wandelen of fietsen) en daar voel ik me goed bij. Alleen geen alcohol drinken heb ik niet gedaan. Met mezelf afgesproken dat ik doordeweeks geen alcohol dronk en in het weekend (vrijdag of zaterdag) wel.

    Reageer
  2. Sandra 3 jaargeleden

    Ik heb elke week het beweegdoel gehaald (en het alcohol doel ook, maar ik drink sowieso niet) Ik heb 3 dagen het groente doel en 2 dagen het fruit doel niet gehaald. Ik was een weekend naar vrienden en tja, het schoot er bij in. Ik ga echt proberen door te gaan met de challenge qua groente en fruit, maar ik ga ervanuit dat het in de sociale weekenden erbij in zal blijven schieten.

    Reageer
  3. Annefloor 3 jaargeleden

    Ik heb de challenge het grootste gedeelte van de maand volgehouden! Deze laatste week echter niet meegedaan ivm getrokken verstandskiezen. Moeilijk kunnen eten en voornamelijk vloeibaar, dan kom je echt niet aan je 250 gram groenten. Leuke challenge!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dat snap ik helemaal! Dank je wel 🙂

      Reageer
  4. Tamara 3 jaargeleden

    De laatste week niet zo best. Ik merk dat ik weer wat meer emotiebuien heb, doordat mijn oma op sterven lag, en inmiddels gestorven is.
    Maar het kan me ook even niks schelen, straks herpak ik mezelf wel weer.

    Reageer
    • Sandra 3 jaargeleden

      Gecondoleerd en veel sterkte toegewenst

      Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Groot gelijk. Gecondoleerd.

      Reageer
  5. barbara 3 jaargeleden

    5 dagen bewegen was echt lasting ik sport wel 5 keer per week een uur maar in 4 dagen en woon werk verkeer is ook nauwlijks 30 minuten.
    Ik heb maar een keer de ramen gezeemd etc.
    Alcohol was niet echt moeilijk en groente is idd heel goed te doen als je thuis eet, maar met bv pannekoeken s avonds moet je al voorwerk doen om aan je tax te komen. Ik heb nu dus heel veel kunnen corrigeren/aanvullen met cherry tomaatjes maar in de winter is het wel lastiger denk ik.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: