Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Conditie opbouwen. Hoe doe je dat?

Door

Laatst kreeg ik een vraag van een bezoekster, die me inspireerde tot deze video! Het leek me leuk om eens iets te vertellen over de basis van het fit worden, namelijk het verbeteren van je conditie. Ik twijfelde tussen een geschreven artikel en een video. De laatste tijd heb ik ontzettend veel plezier in het maken van video’s en volgens mij vinden jullie het ook wel leuk om die manier, dus vandaar deze keuze :).



In de video raad ik je aan om de intensiteit van je training langzaam op te bouwen. Als je wilt gaan hardlopen, zijn daar verschillende schema’s voor te vinden op internet. Hier vind je bijvoorbeeld verschillende schema’s van runningcenter. Hier zijn ook veel verschillende schema’s te vinden.

Daarnaast zijn er verschillende apps te downloaden die je helpen bij het starten met lopen, de meeste bekende is denk ik toch wel de app van start 2 run. Je kunt met de app rennen met Evy, een hardloopcoach.

Ook geef ik je de tip om intervaltraining te gaan doen, je leest er in dit artikel meer over. Tips over cardiotraining in de sportschool vind je hier.

Ik ben heel benieuwd of jullie het leuk vinden om dit soort informatie in een video te horen, of dat je toch liever een geschreven artikel hebt.

Groetjes, Marloes

Hoe bouw jij jouw conditie op? Of hoe houd je het in stand?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Lotte 7 jaargeleden

    Leuk artikel weer! Vraagje, ik ken de mp3 lessen van Evy wel, maar wist niet dat zo ook een app hebben! Ik downloade altijd de lessen maar hoe heet de app? Net gezocht op “start 2 run” en “Evy Gruyaert” maar meer dan een E-book vind ik er niet terug (app store android) iemand advies?

    Reageer
  2. Bernd 7 jaargeleden
    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dank je wel Bernd!!

      Reageer
    • Lotte 7 jaargeleden

      Yes, ik heb hem!! Bedankt hoor! Vanaf nu geen smoesjes meer en lekker weer aan de slag…

      Reageer
  3. Bea 7 jaargeleden

    Ik lees stiekem altijd je artikels op het werk, dus video’s kan ik moeilijk gaan bekijken (wel tijdens mijn middagpauzes).
    Ik vind hoe je het nu doet wel een mooie oplossing: de video en dan een korte samenvatting.
    Ik vind video’s (in het algemeen) niet altijd interessant, maar als de samenvatting mij genoeg triggered, zal ik wel kijken.
    En ik ben zeer benieuwd naar deze video 😉

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      🙂 Leuk om jouw mening te horen Bea! Dank je wel 🙂

      Reageer
  4. Annemarie Voets 7 jaargeleden

    top

    Reageer
  5. Linda 7 jaargeleden

    Ik heb persoonlijk een voorkeur voor tekst boven video, omdat je tekst op je eigen manier en snelheid enz kunt doornemen en een video niet. Bij sommige dingen is een video logischer natuurlijk (als je oefeningen voordoet bijvoorbeeld). Oh en ik lees veel in de trein, dan sla ik video’s altijd over (en vergeet ik ze daarna terug te kijken). Maar goed, het heeft vooral met jouw voorkeur te maken.

    Interessant onderwerp dit. Ik ben al een tijd bezig met conditie opbouwen, en ik gebruik je tips al min of meer 🙂 ga er nog eens beter op letten.

    Reageer
  6. Sonja Diane 7 jaargeleden

    Ik heb afgelopen week voor het eerst tien kilometer gelopen, ben ik enorm blij om en trots op (vorig jaar om deze tijd kon ik niet eens een minuut aan een stuk hardlopen en woog ik 21 kilo meer) Nu heb ik uit je blog een van de links bekeken voor hardloopschema’s bekeken en schrik ik toch best wel. Daar zie ik namelijk hartslagzones voorbij komen waar ik echt gewoon niet aan kom! Zone 1 en 2, dat redt ik alleen als ik wandel! Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn hartslag ook zo laag te krijgen? Train ik dan lange afstanden, of juist korte intervallen of fartlek? Of een combinatie hiervan? Ik loop twee keer per week hard en wil eigenlijk voorzichtigen gaan trainen voor de Dam tot Dam, hopelijk kun je me een beetje io weg helpen met de hartslagzones??

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Waarschijnlijk is jouw hartslag hoger dan gemiddeld Sonja :). Dat kan helemaal geen kwaad. Ik raad je aan niet teveel te focussen op de zones, maar meer op je gevoel. Als je nog kunt praten, zit je niet in de hoogste zones. Mocht je toch met zones willen werken, dan zou je ergens een conditietest met hartslagmeting moeten doen :).

      Reageer
  7. Coco 4 jaargeleden

    Ik heb nu een paar keer je beginnersworkouts (voor thuis)gedaan. Ik wil ze graag iedere dag gaan doen om zo meer conditie en een sport ritme op te bouwen. Een collega van me is 20 kilo afgevallen door onder andere thuisworkouts. Zou je een misschien een opbouw aan kunnen geven van de video s die je bv al hebt. Waar een opbouw van zwaarte inzit. En eventueel een idee van wanneer je de stap kan makers naar iets zwaarder trainen

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.