Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Buiten sporten! Mijn tips en plannen.

Door

Buiten sporten

Het is sinds ongeveer twee weken weer officieel lente! Het is misschien ontzettend cliché, maar bij mij begint het dan echt weer te kriebelen om buiten te sporten. In de winter krijg je me niet gemakkelijk de deur uit, ik houd namelijk niet van kou en al helemaal niet van regen. Nu de temperaturen stijgen, haal ik met een big smile mijn hardloopschoentjes onder het stof vandaan. In dit artikel lees je mijn tips over buiten sporten! Ook vertel ik je mijn plannen voor het komende buitenseizoen.

De weersvoorspelling voor de komende week is super. Vrijdag wordt het misschien wel 20 graden in het midden en zuiden van het land! Ik vind het heerlijk. In de winter is de loopband mijn grote vriend, maar de afgelopen weken heb ik mijn eerste hardloopmeters buiten er weer op zitten. Gaat het bij jou ook kriebelen om buiten te sporten, maar weet je niet zo goed wat en hoe? Dan is dit artikel ideaal voor jou.

Wat ga je buiten doen?
Bij buiten sporten, wordt vrijwel onmiddellijk gedacht aan hardlopen. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet! Er zijn zat andere dingen die je kunt doen. Als jij overgewicht hebt, is hardlopen misschien helemaal niet zo’n goed idee, evenals wanneer je klachten hebt aan bijvoorbeeld je knie of enkel. De kans op een blessure tijdens het lopen, is dan extra groot. Hieronder voorbeelden van activiteiten die minder belastend zijn:

  • Fietsen! Vraag je partner, een buurvrouw/man of een vriend(in) en ga een flink stuk fietsen. Neem tussendoor een lekker kopje thee of koffie op een terras en maak er een leuk dagje van.
  • Je kunt natuurlijk ook gaan wandelen. Leen een hond van een van je buren of ga gewoon lekker alleen. Vooral wandelen door mul zand, is een flinke workout. Probeer flink door te stappen, dan gaat je hartslag lekker omhoog en je hebt een perfecte training.
  • Skeeleren is ook een stuk minder belastend voor je knieën en enkels. Investeer in een goed paar en je kunt gaan sporten wanneer je wilt!
  • Natuurlijk kun je ook gewoon een workout buiten doen. Zet de tuindeuren open, leg je matje op het terras en gaan met die banaan! Kies bijvoobeeld een workout van mijn YouTube pagina en you are good to go.

Dynamisch lunge

Voor de fanatiekelingen onder ons, zijn er natuurlijk ook zat leuke dingen te bedenken:

  • Ga een flink stuk fietsen op de racefiets of zoek een leuk mountainbike parcours. Op deze website vind je gemakkelijke leuke mountainbike routes.
  • Schrijf je in bij een bootcamp club. Bootcamp is een (vaak) heftige training in de buitenlucht. Je wordt begeleid door een trainer en doet allerlei verschillende oefeningen. Hier lees je meer.
  • Maak je hardlooptraining eens gevarieerd, door een intervaltraining te doen. Of doe oefeningen tussen het lopen door, zoals in deze workout.

Natuurlijk zijn er ook zat andere activiteiten te bedenken, die je buiten kunt doen. Denk bijvoorbeeld eens aan voetballen met je kinderen, beachvolleyballen, badminton, zwemmen.

Tips voor buiten sporten
Hieronder nog even wat extra tips, die je kunnen helpen als je buiten wilt gaan sporten.

  • Zorg voor goede schoenen! De ondergrond is buiten lang niet zo stabiel als binnen. Voor je gewrichten is het daarom belangrijk om goede schoenen te hebben. Als je gaat hardlopen, raad ik je aan om naar een gespecialiseerde hardloopzaak te gaan, zoals runner, runnersworld of run2day.
  • Kleed je niet te warm. Het is soms verleidelijk om flink wat aan te trekken als je buiten gaat sporten, maar tijdens het bewegen wordt je flink warm! Het verschilt per persoon wat een juiste hoeveelheid kleding is, de een heeft het nu eenmaal liever wat warmer dan de ander. Kies in ieder geval voor goed ademende kleding, dan kan je lichaam die warmte kwijt. De eerste paar keer is het even zoeken wat je prettig vind, maar na een tijdje weet je wat jij prettig vindt om te dragen.
  • Wil je beginnen met hardlopen, dan vind je in dit artikel tips.
  • Drinken meenemen is niet nodig als je niet langer dan 1,5 uur gaat sporten. Zorg gewoon dat je voor het sporten voldoende hebt gedronken en drink achteraf wat meer dan normaal. Ga je langer weg? Dan raad ik je aan om vocht mee te nemen.
  • Zoek een beweegmaatje, dan houd je het sporten langer vol! Natuurlijk geldt dit ook voor als je binnen gaat sporten :).

4 mijl 2013 Bewerkt

Mijn plannen
Zoals vrijwel elk jaar, heb ik ook deze keer weer plannen gemaakt voor het buitenseizoen. Mijn favoriete activiteiten om buiten te doen, blijft hardlopen. Ik wil dit jaar de ladies run in Groningen gaan lopen. Ik loop dan de 5km, omdat ik dat de leukste afstand vind om te doen. Deze is op zondag 7 juni. Ook ga ik de 4 mijl van Groningen lopen. Dit is 6,4km en hij is op 11 oktober.

Mijn doel voor de ladies run is een tijd van 23 minuten of lager. Mijn record voor deze afstand is 21:59 min. De 4 mijl blijft altijd een uitdaging, ik heb me al 2x ‘kapot’ gelopen (zie foto hierboven) door te snel te starten. Ik wil hem dit jaar onder de 30 minuten lopen. Dit doel had ik vorig jaar ook, maar toen trainde ik veel te weinig. Ik ben heel benieuwd of het me dit jaar wel lukt!

Groetjes, Marloes

Sport jij graag buiten? Wat zijn jouw plannen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Manon 6 jaargeleden

    Heel leuk! Succes alvast.
    Ik wil ook weer beginnen mer hardlopen maar vind t nog best lastig om me er écht toe te zetten.
    Ik ben nog maar een aantal keer geweest 🙁
    Misschien heb je ook wat motivatie tips?
    Inschrijven voor zo’n run is denk ik ook wel een goede stok achter de deur

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Inschrijven is inderdaad de beste motivatie! Of een afspraak maken met een vriend(in), dan heb je een stok achter de deur. Of natuurlijk jezelf trakteren op een leuke nieuwe outfit :). Mij helpt het ook altijd om foto’s van andere op instagram te bekijken, dat geeft me een extra motivatieboost. Bij deze geef ik je een digitale schop onder je kont ;). Succes!

      Reageer
  2. Bea 6 jaargeleden

    sporten? buiten? 2 woorden die (nog) niet in m’n woordenboek staan, haha! 😀
    Maar, vanaf dat het weer nog ietsje draaglijker wordt, ga ik terug met de fiets naar het werk ipv met de auto.

    Reageer
  3. Danielle 6 jaargeleden

    Bij mij is het hardlopen 12 maanden per jaar 😉 geen binnen en buiten seizoen hier dus!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Goed hoor! Zou ik ook moeten doen…..*bloos*

      Reageer
  4. Louise 6 jaargeleden

    Juist in de zomer ga ik minder hardlopen, mij te warm 🙂

    Dan pak ik graag mijn racefiets, zeker nu het ‘s avonds weer langer licht is. Daarvoor ben je toch afhankelijk van de zomertijd vind ik zelf. En omdat je rijwind hebt en je bovenlijf doet minder dan met hardlopen, heb ik er hier weer geen probleem mee als het buiten warm is.

    Hardlopen doe ik het liefst wanneer het buiten wat kouder is liefst onder de 10 graden. Warm krijg je het vanzelf als je even een paar minuutjes onderweg bent, vooral van hardlopen. Als ik zomers ga, ga ik altijd vroeg in de morgen.

    Buiten sporten vind ik sowieso heerlijk, doe ik veel liever dan in de sportschool. Lekker in de buitenlucht, heerlijk, laat die zomer maar komen!

    Reageer
  5. Margreet 6 jaargeleden

    Vanaf volgende week woensdag begint hier bij de sportschool bootcamp weer na een winterstop. Meteen vanaf dag 1 meedoen want ik ben erachter gekomen dat het ontzettend zwaar is als je halverwege instapt.
    En… ik heb inderdaad een sportmaatje zodat je mekaar altijd motiveerd. 😉

    Reageer
  6. Nathalie 6 jaargeleden

    Hé wat leuk! Ik volg je al een tijdje maar had geen idee dat je ook een Groninger bent. Tenminste dat idee heb ik nu aangezien je ook mee doet met de Ladies Run en de 4Mijl. Met de Ladies Run loop ik ook de 5. Je zet wel goede tijden neer trouwens. Onder de 23 minuten is erg netjes! Succes!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Ja hoor, woon alweer zo’n 10 jaar in Groningen :). Dank je wel! Jij ook veel succes.

      Reageer
  7. Annette 6 jaargeleden

    Ik loop met een hardloopgroep vanuit de atletiekvereniging. Het is gezellig en je hebt een stok achter de deur om twee keer per week (vaak drie keer) te gaan hardlopen. Echt een aanrader!

    Reageer
  8. Nienke 6 jaargeleden

    ik heb eigenlijk een vraag.. ik had op youtube een filmpje van je gezien voor een workout voor beginners voor benen buik en vetverbranding.. ik ben 14 en volgens de huisarts 5 kilo te zwaar voor mijn leeftijd, ik doe super hard mijn best om er iets af te krijgen maar dat lukt niet.
    ik moet elke dag een half uur fietsen heen en een half uur terug naar school, maar hierdoor zijn mijn beenspieren ook enorm gegroeid.. voor mijn gevoel zie je altijd eerst mijn benen en dan pas de rest haha.. ik wil dus graag sporten en heb een yogamatje gekregen voor mijn verjaardag.. ik wilde vragen of ik als ik zo’n workout ga doen mijn benen niet nog meer groeien? groetjes van Nienke.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Hoi Nienke, daar hoef je niet bang voor te zijn! Je voeding aanpassen is daarnaast natuurlijk wel heel erg belangrijk. Heel veel succes.

      Reageer
  9. Gerja 3 jaargeleden

    Ik zou graag wat vet onder mijn arm kwijt willen
    wat zou ik moeten doen heb jij een tip?
    Groetjes Gerja

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: