Oefeningen voor hardlopers
Bewegen Tips

Buiten sporten in de winter & herfst – 10 tips

Door

20Sinds vorig jaar heb ik het ineens voor elkaar: ook in de winter blijf ik buiten sporten! Tot die tijd lukte het me nooit, want ik ben écht een watje als het op kou aan komt. Hieronder 8 tips die mij geholpen hebben om toch de motivatie te vinden om door te blijven sporten, inclusief wat veiligheidspuntjes :). Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Ok, daar gaan we:

1. Thermokleding en laagjes!

Ik zei het al, ik ben een watje wat kou betreft…maar daar kun je iets aan doen! Zorg voor een set thermokleding en kleed je in laagjes. Tot ongeveer 10 graden vind ik een t-shirt met vestje met lange mouwen erover voldoende. Wordt het kouder? Dan gaat er een themoshirt onder m’n vest. Als het écht koud word dan draag ik 3 laagjes en gebruik ik meer van de tips hieronder. Thermokleding vind je trouwens bij bijvoorbeeld Decathlon, Lidl, Action of de meeste sportwinkels.

2. Verlichting

Natuurlijk is verlichting onwijs belangrijk, als je vroeg in de ochtend, laat in de middag of ‘s avonds buiten sport. Er zijn onwijs veel soorten en maten verkrijgbaar. Voor om je arm, aan je schoen, vestjes met verlichting, knijper-lichtjes en ga zo maar door. Voordelige varianten vind je wederom bij onder andere Decathlon, Lidl en Action.

3. Oorwarmers of muts

Vanaf ongeveer 5 graden vind ik het heel belangrijk om mijn oren extra tegen de kou te beschermen. Ik draag dan graag een brede haarband, maar een muts werkt natuurlijk ook prima! Je hebt speciale hardloop-mutsjes die heel fijn zitten. Vooral als er een windje staat, is dit voor mij een must.

tips voor beginnende hardlopers

4. Winddicht jack

Door mijn laagjes heb ik dit zelf nog niet gebruikt, maar veel hardlopers zweren bij een winddicht jack. Sommigen zijn ook nog eens waterafstotend, waardoor het extra helpt warm te blijven! Aangezien ik vrijwel nooit in de regen loop met koud weer, ben ik nog niet tot aanschaffen overgegaan…maar wie weet dit jaar :).

5. Warming-up…

Een warming-up is zo belangrijk, ook met koud weer!  Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar veel buitensporters vergeten dit, omdat ze direct flink aan de slag willen om het warmer te krijgen. Mijn advies: doe je warming-up desnoods binnen! Huppel een paar minuten op de plaats, doe wat squats en lunges en eventueel wat dynamisch stretchen en je kunt verantwoord je training starten.

6. Handschoenen

Ik zei het al bij puntje 1, als het écht koud wordt (zo ongeveer onder de 6 graden) dan haal ik meer uit de kast. Bijvoorbeeld handschoenen! Speciale hardloophandschoenen zijn volop te koop…maar ik gebruik gewoon simpele gebreide handschoentjes van €1,50. Werkt prima voor mij :).

Hardlopen winter tips

7. Buienradar

Intense liefde voor buienradar wat betreft buiten sporten. Er zijn veel dagen dat ik thuis werk, dus in principe vrij flexibel ben qua moment dat ik buiten ga sporten. Ik check dan altijd ‘s ochtends al op welke momenten van de dag regen wordt verwacht. Vrijwel elke dag is er een droog moment. Daar maak ik dan dankbaar gebruik van. Krijg ik dan onverwacht toch een bui op m’n hoofd, dan ben ik al bezig…en dan is het minder erg :).

8. Houd een doel voor ogen

Bedenk heel goed waarvoor je het doet. Dat kan het behoud van je fitte lichaam zijn, of het opkrikken van je conditie…maar je kunt je ook inschrijven voor een run of je aanmelden bij een bootcampclub (als dat eenmaal weer mag…)

9. Een verlichtte route

Wat mij onwijs geruststelt, is aan het eind van de middag of begin van de avond een route kiezen die goed verlicht is en redelijk druk. In donkere rustige paadjes zal je mij niet snel zien in het donker. Ik weet dat sommigen dit overdreven vinden, maar ik voel me er veilig bij! Lekker richting het centrum dus :).

10. Telefoon mee…

Ook heb ik áltijd m’n telefoon mee als ik loop in het schemer of het donker. 1x heb ik hem zelfs uit z’n houder gehaald om net te doen alsof ik aan het telefoneren was. Dit gaf me een veiliger gevoel. Ik draag mijn telefoon in een band om m’n arm, maar er zijn ook fijne heupbanden te krijgen waar hij in past.

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn tips!

Groetjes, Marloes

Sport jij buiten in de winter? Heb je aanvullende tips?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Lise 2 jaargeleden

    Super deze tips! Ik merk zelf dat ik veel minder motivatie heb om invde kou te gaan hardlopen, dus deze tips zijn zeker welkom.
    Zou je misschien de ontbijtgranen W.K Kellogg by Kids No Added Sugar Strawberry, Apple & Carrot en die met biet willen reviewer?

    Reageer
  2. Jacqueline 2 jaargeleden

    Handige tips! Ik krijg trouwens wel gauw koude voeten in mijn Asics hardloopschoenen! De wind gaat daar dwars doorheen… 😬

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.