Bewegen Tips

Fit worden en Afvallen met Vechtsport!?

Door

Ik ga vandaag even een hele andere kant op dan dat jullie van mij gewend zijn. Zoals je waarschijnlijk wel weet, doe ik zelf voornamelijk fitness en af en toe hardlopen. Er zijn echter nog heel veel andere sporten die super goed voor je zijn. Die wil ik zeker ook een plekje geven op optimavita.nl! Vandaag vertel ik je daarom oven het nut van vechtsporten, die steeds populairder lijken te worden.

Verschillende vechtsporten
Er zijn heel veel verschillende vechtsporten die je zou kunnen doen. Hieronder zet ik een aantal van de meest bekende, met kort een omschrijving.

  • Boksen – Je werkt alleen met stoten (geen kicks). Je mag de tegenstander alleen boven de gordel raken.
  • Capoeira – Een Braziliaanse vechtkunst, die heel erg richting dansen gaat. Muziek heeft een belangrijke plek. Het is heel acrobatisch en er is weinig tot geen contact. Capoeira wordt gezien als spel, er is dus niet een winnaar of verliezer.
  • Jiujitsu – Je leert vooral jezelf verdedigen, maar ook aanvallen met stoten, schoppen of (wurg)grepen. In Jiujitsu mag vrij veel, omdat je leert te anticiperen op de aanval van de ander. Als die agressief is, dan mag je jezelf ook goed beschermen.
  • Judo – Van oorsprong ook zelfverdediging. Je leert de kracht van je tegenstander te gebruiken om hem/haar te verslaan. Een vrij beschaafde sport, zelfbeheersing staat centraal. Er wordt veel gewerkt met klemmen en worpen.
  • Karate – Een vechtkunst waarbij je mag stoten, trappen en afweren. Soms ook met worpen en klemmen. Het doel is fit blijven en jezelf kunnen verdedigen.
  • Kickboksen of Muay Thai – Je mag hierbij je vuisten, ellebogen, knieën en benen gebruiken. Alles lijkt te mogen, maar er zijn echt wel regels! Je mag de tegenstander ook laag raken, wat bijvoorbeeld bij boksen niet mag.
  • Kungfu – Een Chinese vechtkunst die draait om vaardigheid, concentratie en toewijding. Soms worden ook wapens gebruikt. Er wordt vooral gericht op zelfverdediging. Soms ook meer richting acrobatiek.
  • Mixed Martial Arts (MMA) – Zoals de naam al zegt, een mix van verschillende vechtkunsten als judo, karate, worstelen, jiujitsu, kungfu, kickboksen en boksen.
  • Taekwondo – Ook van oorsprong een vorm van zelfverdediging. Je mag zowel je voeten als je handen gebruiken.
  • Worstelen – Hierbij mag niet geslagen of geschopt worden. Je werkt dus vooral met grepen.

Je hebt er natuurlijk nog heel veel meer! In Nederland zijn dit echter denk ik de meest bekende.

Het voordeel van deze sporten
Bij vechtsport denk je misschien snel aan pijn en/of blauwe plekken en niet gelijk aan fitheid en conditie. Toch hebben deze sporten een heleboel voordelen op het gebied van gezondheid!

  • Trainingen zijn vaak intensief. Je werkt hierdoor effectief aan je conditie én je verbrandt een hele hoop calorieën.
  • Vechtsporten zijn eigenlijk een vorm van intervaltraining. Dit heeft super veel voordelen voor je fitheid. Ik schreef er in dit artikel meer over. Intervaltraining is onder andere ook super effectief als je wilt afvallen!
  • Je werkt niet alleen aan je conditie, maar ook aan je lenigheid, behendigheid, lichaamsbeheersing en coördinatie.
  • Je gebruikt vrijwel alle spieren in je lichaam. Doordat je vaak veel kracht moet zetten, worden je spieren er super sterk van.
  • Naast lichamelijke voordelen, wordt je van vechtsporten ook mentaal sterker. Je leert jezelf beheersen, je controleert je agressie, maar je moet natuurlijk ook van je af bijten.
  • Vaak geeft het een enorme boost voor het zelfvertrouwen. Door alle factoren hierboven.

Kortom, vechtsporten zijn perfect als je wilt afvallen of fitter wilt worden. Eigenlijk is het een cardiotraining en krachttraining in één.

Mijn tips voor jou
Het is best spannend om zo maar te beginnen met een vechtsport. Ik heb daarom een aantal tips voor je:

  • Ga eens langs bij verschillende locaties waar je de vechtsport kunt doen die jou leuk lijkt. Loop binnen, voel hoe de sfeer is en of je je er prettig voelt. Het publiek en de uitstraling kan namelijk ontzettend verschillen per locatie! Het is echt niet alleen meer voor agressieve mannen ;).
  • Vraag een proefles aan bij de locatie die jou leuk lijkt! Dit is heel vaak gewoon gratis mogelijk. Nu kun je eens testen of het je écht iets lijkt.
  • Neem eventueel iemand mee tijdens deze proefles. Sommige mensen vinden dat fijner. Alleen gaan kan natuurlijk ook prima, je zult merken dat je vaak heel fijn wordt opgevangen door de groep die daar al traint.
  • Vraag na welke accessoires je moet aanschaffen of meenemen. Heel vaak heb je bijvoorbeeld handschoenen nodig. Wegens hygiëne is het wel fijn om je eigen te hebben. Hier kun je bijvoorbeeld MMA handschoenen online kopen.

Mijn conclusie
Vechtsporten zijn een super goede manier om aan je fitheid te werken. Als fitness, hardlopen of andere sporten niets voor jou zijn, dan kun je het zeker eens proberen! Ik raad je niet aan om het puur alleen voor je gewicht te doen als je het eigenlijk niets vindt. Dit geldt eigenlijk voor alle sporten! Ga vooral iets doen wat je leuk vindt, dan houd je het veel langer vol.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, op een enkele les na. Momenteel heb ik teveel plezier in het fitnessen…maar zeg nooit nooit!

Groetjes, Marloes

Zou jij wel eens een vechtsport willen proberen? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Jessica 2 jaargeleden

    Voor mij is kickboksen en momenteel bokszaktraining de manier om fit te worden. Het is fun maar op een goede sportschool de groepssfeer echt een motivator is. Dat maakt het voor mij opgeteld echt de moeite waard om consequent te gaan.

    Reageer
  2. Irma 2 jaargeleden

    Ik doe aan taekwondo. Het is een vrouwengroep en wij doen naast de taekwondo oefeningen ook krachttraining en werken we aan de conditie d.m.v. bijvoorbeeld pyramidetraining. Echt heel leuk om te doen!

    Reageer
  3. Kim 2 jaargeleden

    Ik doe aan boksen, thuis. Kan vaak niet op een gezonde manier met mijn emoties omgaan en dan is het vaak erg handig om een bokszak en bokshandschoenen in huis te hebben 😉 Heb ook wel eens vernomen dat krachttraining in combinatie met boksen niet erg effectief is, maar ach.

    Reageer
  4. Bauke 2 jaargeleden

    Ik doe bokszaktraining vind het super leuk!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: