Bewegen

Afvallen en calorieën verbranden, welke sport kies ik?

Door

Spinningmarathon

Heel vaak krijg ik een vraag welke sport het meest effectief is als het gaat om afvallen. Ik wilde jullie er daarom graag meer over vertellen in een artikel. Wat mij betreft is het antwoord op deze vraag gecompliceerder dan alleen de sport te kiezen waarmee je de meeste calorieën verbrandt. Het antwoord dat ik je ga geven is misschien niet helemaal wat je wilt horen, maar ik denk wel dat je hier uiteindelijk de beste resultaten mee haalt!

De kern van afvallen is eigenlijk heel simpel, je moet minder calorieën binnen krijgen (eten en drinken) dan dat je verbruikt gedurende een dag. Je kunt dit doen door je voedingspatroon aan te passen. Daarbij is het zoals we al vaak besproken hebben niet de bedoeling dat je heel weinig eet, maar vooral dat je gezonde keuzes maakt. Je kunt echter ook je energieverbruik verhogen, door meer te gaan bewegen. met intensieve sportvormen verbrand je meer dan met minder intensieve vormen. Om te beginnen geef ik je een klein lijstje van verschillende soorten bewegen, met de hoeveelheid calorieën die je er ongeveer mee verbrandt. Ik ga daarbij uit van een uur beweging door iemand van 75kg. (Als je zwaarder bent, verbrand je meer calorieën omdat iedere lichaamscel energie verbruikt).

Calorieverbruik per sport

Ik ga in bovenstaande tabel uit van gemiddeld energieverbruik. Eigenlijk kan dat echter helemaal niet. Calorieverbruik is namelijk sterk afhankelijk van geslacht, lichaamssamenstelling, leeftijd en natuurlijk hoe intensief je mee doet! De ene wandelaar stapt stevig door, terwijl de andere rustig slentert.

Uitgaand van bovenstaande tabel zou je dus kiezen voor spinning of hardlopen om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. MAAR….ik vind het te simpel om gewoon de sport te kiezen waarmee je het meeste calorieën verbrand! Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste is het voor veel mensen fysiek niet mogelijk om bijvoorbeeld hard te lopen. Ze krijgen klachten of houden het conditioneel niet vol. Een tweede reden is dat je hardlopen en spinning misschien helemaal niet leuk vindt, je zou het dan misschien een paar keer doen, maar daarna afhaken. Tenslotte vind ik het belangrijk om niet alleen slank te worden/te blijven, maar ook om een strak lichaam te hebben met sterke spieren waardoor je minder snel lichamelijke klachten hebt. Voor het calorieverbruik zou je niet kiezen voor bijvoorbeeld krachttraining, Bodypump of Pilates, maar het is zó goed voor je lichaam!

Squat2

Ik raad je om bovenstaande redenen aan je keuze niet enkel te baseren op het feit welke activiteit het meeste calorieën verbrandt. Maar wat kies je dan wel? Hieronder een aantal tips:

  1. Doe iets dat je leuk vindt! Dan zal je het ook volhouden op lange termijn, hierdoor zal het effect hebben op je gezondheid. Vind je geen enkele soort beweging leuk? Doe dan iets dat je het minst erg vindt en maak het leuk door het bijvoorbeeld met iemand samen te doen. Bewegen is voor iedereen belangrijk! Geloof me, je gaat het vanzelf leuk vinden als het beter gaat.
  2. Wissel af! Door verschillende soorten sport met elkaar af te wisselen blijft het leuk. Ik vind om deze reden een sportschool ideaal. Je kunt per week kiezen wat je wilt gaan doen, of het nu fietsen, lopen, dansen of boksen is.
  3. Mix cardiotraining en krachttraining voor een killer body dat minder gevoelig is voor blessures.
  4. Weet je niet wat je leuk vindt? Ga dan dingen uitproberen! Bij veel sportclubs kun je een proefles meedoen. Vergelijk teamsporten eens met sporten op een sportschool en bijvoorbeeld skeeleren en hardlopen.
  5. Varieer met verschillende mate van intensiteit. Alleen rustig wandelen geeft je hartspier onvoldoende stimulans om te versterken, je doel je conditieniveau tekort. Alleen maar intensieve sporten doen een paar keer per week kan zorgen voor overbelasting of stijve spieren. Ga dan juist eens wandelen of doe yoga!

Ik hoop dat ik je met dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen geven. Vragen kun je hieronder stellen. Geniet vooral lekker van bewegen!!

Groetjes, Marloes

Welke sporten doe jij het liefst? Ik mix zumba, bodypump, fitness en hardlopen met af en toe skeeleren, spinning, beachvolleybal, wandelen of yoga. Van alles wat!

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Marleen 6 jaargeleden

    Mijn ideale sportweek = figuurtraining – spinning – cardio! Vooral de figuurtraining is een leuke, afwisselende, zeer intensieve les waar je veel voldoening uithaalt.

    Reageer
  2. Franne Jelske Anema 6 jaargeleden

    Hardlopen, fietsen, skeeleren, wandelen; ik doe het allemaal, zolang ik maar geen (duur) sportschoolabo hoef te betalen. Als student is dat meestal niet goed te betalen. En wat is nou fijner dan buiten te sporten?

    Heb je misschien nog tips hoe ik buiten een krachttraining kan doen? Dus zonder naar de sportschool te gaan?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Inderdaad Franne, niks fijner als buiten sporten. Tips voor krachttraining buiten: kijk eens op deze site onder het kopje ‘bewegen’ . Daar staan diverse workouts waarvan je een deel van de oefeningen ook prima buiten kunt doen. Of volg eens een lesje bootcamp op het strand of in het bos. Succes!

      Reageer
  3. Berdie 6 jaargeleden

    Ik fiets veel (als ik naar mijn hogeschool ga 2x 45 min.), doe zumba en een soort bodypump en daarnaast doe ik thuis vaak de workouts van Jillian Micheals (30 day shred, ripped in 30) om wat aan krachttraining te doen. Ik zit na te denken om te gaan hardlopen, maar ik heb nu al last van mijn knieën en ik ben nogal gevoelig voor blessures. Heb al eens shinsplints gehad, dus misschien is hardlopen niet zo ideaal..

    Reageer
  4. lianne van der Velde 6 jaargeleden

    ik ga gemiddeld 2x per week hardlopen en 1x per week roeien. Roeien wil ik graag nog gaan uitbreiden naar 2x per week maar ben net een paar weken begonnen dus moet nog afroeien. daarna kan ik zelfstandig gaan wanneer ik wil 😀

    Nog bedankt trouwens voor de hardloop tips van de vorige keer. Deze hebben me echt onwijs geholpen en heb geen last meer van steken in me zij.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Graag gedaan Lianne. Goed te horen dat de tips hebben geholpen!

      Reageer
  5. Daphne 5 jaargeleden

    Ik doe momenteel aan: Mountainbiken (gem. 18 km per uur), zwemmen (‘s avonds in een meertje hierzo), hardlopen/wandelen, buikspieroefeningen (‘s avonds in de slaapkamer).

    Ik zou nog kunnen gaan skaten en ik ben aan het kijken voor een wielrenfiets.

    Reageer
  6. Lisa 5 jaargeleden

    Wow hier lijk jij zeker erg op Sandra van Nieuwland!!!!!!!!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Haha, dat heb ik nog nooit gehoord! Dank je 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: