Bewegen

Ademhaling tijdens het hardlopen

Door

Voor veel hardlopers is het erg lastig om de ademhaling tijdens het lopen onder controle te houden. Omdat ik weet dat veel van jullie (beginnende) lopers zijn, vond ik het leuk om hier aandacht aan te besteden op optimavita.nl. Omdat het in een tekst lastig uit te leggen is, heb ik een video gemaakt met de belangrijkste aandachtspunten.

Hieronder kun je de tips nog eens teruglezen.

Probeer direct als je begint met een hardlooptraining of -wedstrijd, te denken aan je ademhaling. Je zult merken dat het verderop in je training steeds lastiger wordt om er aandacht aan te besteden, simpelweg omdat je dan al te moe bent. Let bij de ademhaling op de volgende punten

  • Adem niet alleen door de neus, maar ook door de mond. Een ademhaling via de neus is prima in het dagelijks leven, maar tijdens het sporten krijg je op deze manier niet voldoende lucht binnen.
  • Probeer een regelmaat te krijgen in je ademhaling. Veel lopers koppelen hun ademhaling aan de passen die ze maken. Ze ademen bijvoorbeeld iedere 3 passen in en vervolgens weer 3 passen uit. Dit kun je ook vervangen door 2 of 4 passen per ademteug. Ik maak deze koppeling zelf niet, ik probeer wel mijn ademhaling zo diep en ‘gewoon’ mogelijk te houden, zo lang als dat lukt.
  • Gebruik je buikademhaling in plaats van de borstademhaling. Bij de buikademhaling zet je buik uit bij het inademen en trekt hij weer in tijdens het uitademen. Op deze manier kun je een zo groot mogelijke hoeveelheid lucht (en dus zuurstof!) naar binnen halen per ademteug.

Collage2

  • Aan het eind van een intensieve training of een wedstrijd, zal het ademtempo omhoog gaan. Op een gegeven moment zal het niet meer haalbaar zijn om de buikademhaling te gebruiken. Dit is prima, ga dan over op de borstademhaling om tot de finish te komen!
  • Een laatste tips die ik niet in de video noem: als je steken in je zij krijgt, adem je zeer waarschijnlijk verkeerd. Breng het tempo van ademhalen omlaag en gebruik weer goed de buikademhaling. Het kan helpen om bij de lucht uit te blazen in plaats van normaal te ademen. Misschien is het nodig om je looptempo iets te verlagen.

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn tips, als je nog vragen of aanvullingen hebt, dan kun je die hieronder kwijt. Heel veel succes met hardlopen!

Groetjes, Marloes

Vind jij het houden van een goede ademhaling tijdens het lopen lastig?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Lilian 6 jaargeleden

    Hey Marloes,

    het filmpje is niet afspeelbaar, er staat ‘dit filmpje is privΓ©’
    Wel interessant onderwerp!

    Reageer
  2. lianne 6 jaargeleden

    Goeie tips!! (Voor deze beginnende hardloper)

    Ik vind een goeie constante ademhaling erg moeilijk.. als ik een goed ritme vind loop ik heerlijk maar soms is het echt een ramp en kan ik het ritme niet vinden!

    Ook heb ik regelmatig last van steken in me zij. Ik dacht altijd dat dat door het eten kwam? Ook omdat ik er vooral in de ochtend last van heb…

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat kan ja! Ik zorg er altijd voor dat ik 2 uur voordat ik ga hardlopen eet. Bij ontbijt is dat soms moeilijk.

      Reageer
  3. Jacqueline 6 jaargeleden

    Of juist lekker voor het ontbijt hardlopen, je motor flink opgang helpen voordat je het benzine geeft πŸ™‚

    Reageer
  4. Theo Noij 6 jaargeleden

    jammer toch deze onjuiste info over ademhaling-gewoon ademhalen zoals je gewend bent maar wel alleen door de mond en tel je ritme van passen zodat je een optimale basis krijgt door het oefenen van ademhaling en loopritme

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Hallo Theo, dank je wel voor je kritische blik. Ik vertel in deze video echter alleen wat mijn eigen ervaring is. Door de buikademhaling te gebruiken, ben ik ontzettend vooruit gegaan in mijn looptijden. Meerdere atletiekvrienden hebben dezelfde ervaring. Mijn doel van deze video is niet te beweren dat ik de absolute waarheid in pacht heb, maar het delen van mijn positieve ervaringen om anderen te helpen.

      Reageer
  5. marleen 6 jaargeleden

    handige tips! zeker iets waar ik op wil gaan letten of het voor mij ook goed werkt! sowieso kwam ik er een paar weken geleden achter dat het totaal niet werkt om je buikspieren aangespannen te houden tijdens het rennen (hallo steek) en dit past daar wel bij. πŸ™‚ zouden jullie een keer een artikel (filmpje!) over hardlooptechniek willen maken? ben erg benieuwd naar jullie idee hierover, ik ben nog zoekende naar de juiste techniek voor mij namelijk! πŸ™‚

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Heb even met Albert overlegd, we vinden zo’n video een goed idee! Weet niet hoe lang het duurt voordat we hem kunnen filmen, maar we houden hem zeker in gedachten! Dank je wel voor de tip, Marleen!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: