Oefeningen met een elastiek
Bewegen Tips

15 Fitness Oefeningen met een Elastiek

Door

Goedemorgen allemaal! In mijn vlogs van de afgelopen maanden, deed ik regelmatig fitness oefeningen met een elastiek. Ook heb ik ze al eens laten zien in een favorieten video. Ik kreeg steeds meer vragen over welke oefeningen je met zulke banden kunt doen. Ik besloot er een aparte video over te maken, die je hieronder ziet!

Verkrijgbaarheid

Je kunt dit soort trainingselastieken tegenwoordig op heel veel plekken kopen. Alleen al op bol.com heb je zo ontzettend veel varianten. Hier zie je de keuzes die zij hebben. Ik heb daarvan de eerste set, van insonder. Ik ben er dus erg blij mee en gebruik ze regelmatig om mee te variëren tijdens mijn fitness workouts.

Een workout maken

Ik laat in de video 15 verschillende oefeningen zien. Deze hoef je natuurlijk echt niet allemaal te doen. Kies er gewoon een paar uit en maak hier een workout van. Doe bijvoorbeeld 3×15 herhalingen van elke oefening en neem tussendoor ongeveer 30-45 seconden rust. Ik doe ook wel eens een paar oefeningen als warming up, voordat ik stangen of machines ga gebruiken op de sportschool. Je kunt de elastieken makkelijk meenemen, wat ik super handig vind.

Houding en aandachtspunten

Let bij het doen van de oefeningen goed op je houding. Net zoals bij alle andere fitnessoefeningen, helpt dat blessures te voorkomen. Ik geef je aandachtspunten in de video. Bepaal per oefening welke band je gaat gebruiken, door even te voelen hoe zwaar het aanvoelt. Houd het elastiek constant op spanning tijdens de oefening. Zorg ervoor dat het nooit slap gaat hangen, dan is er namelijk geen spanning meer op je spier. Ben je onzeker over je houding? Vraag dan eventueel een fitnessinstructeur om hulp.

Heel veel succes met het trainen met elastieken! Ik ben heel benieuwd hoe je de oefeningen vindt.

Groetjes, Marloes

Doe jij wel eens oefeningen met een elastiek?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. M 3 maandengeleden

    Super deze video. Hier had ik al een tijdje op gehoopt. Ik heb elastieke banden van de Action, ook 3 verschillende weerstanden. Maar bij mij zijn het lange stroken. Kan ik gewoon de uiteinden aan elkaar knopen, zodat ik ze om mijn benen kan doen? Of is het beter andere aan te schaffen?
    Ga zo door, iedere ochtend als ik wakker word kijk ik als eerst naar het nieuwe artikel of filmpje van Optima Vita!

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Knopen is prima hoor! 🙂 Zo leuk! Thanks!

      Reageer
  2. Marjolein 3 maandengeleden

    ik gebruik deze banden nu ook…
    Welke ook erg fijn is; liggend op de buik… band om je polsen houden en spanning op je armen.
    Dan liggen in de (??) superman (dus benen iets optillen en romp iets opgetild) en dan je armen naar je toetrekken. Voel je heerlijk in je rug/schouderspieren!
    Ook zeker aanrader!

    Vind het heerlijk om ze als warming up te gebruiken de banden voordat ik met krachttraining begin!

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Hele goede! Thanks!! Ik gebruik ze inderdaad ook vaak als warming up!

      Reageer
  3. MarionHak 3 maandengeleden

    Heyy, zeker een goed artikel! Ik heb ze nog steeds niet, maar door deze video ga ik ze zeker wel aanschaffen. Ga je trouwens nog binnenkort een challenge doen? Lijkt me leuk:).

    O trouwens, als je iets zoekt en je krijgt het aantal resultatenpagina’s te zien dan kun je er maar 1 terug. Dus als ik iets heb gezien op ‘pagina’ 5 en ik zit op ‘pagina’ 10 dan moet je dus alle pagina’s een voor een teruggaan. Kan je dit aanpassen, zodat je iets meer pagina’s bij een klik teruggaat? Zou fijn zijn en anders is het jammer (geen kritiek he, ik volg je graag!)

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Thanks! Een challenge even niet…dat was de feedback van de meesten van jullie in december :). Ik zal ernaar kijken of het mogelijk is! Thanks voor de tip, altijd fijn. Liefs

      Reageer
  4. Lesley 3 maandengeleden

    Whoop whoop! 😁
    Dank je wel, dit is een mooie thuis workout voor als de sportschool er bij in schiet!

    Reageer
  5. Sabrine 3 maandengeleden

    Hoi Marloes, ik heb even wat sturing nodig. Ik sport 3x per week met verschillende workouts van jou en daarna doe ik nog eigen krachttraining en ik zwem 1x per week. Ik ben 4 kilo van me streefgewicht verwijderd maar wil graag gespierder en strakker worden. Ik gebruik geen eiwit maar overweeg het wel. Is dat wel handig nu ik nog moet afvallen en raad jij me aan om meer te sporten?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: