Bewegen Tips

10 Fouten in de Sportschool #2

Door

In augustus van afgelopen jaar, deelde ik een artikel met daarin 15 veelgemaakte fouten in de sportschool. Vandaag heb ik daar een aanvulling op, met NOG 10 ‘fouten’ die ik vaak zie. Ik hoop je hiermee weer een klein beetje te helpen met het trainen op de juiste manier.

Waarom benoem ik deze fouten?

Het lijkt misschien een beetje negatief, om de focus te leggen op dingen die mensen niet goed doen. Meestal ben ik ontzettend fan van een positieve benadering. Ik vertel liever wat je wél moet doen. Ik denk echter ook dat we van onze fouten (en die van een ander) kunnen leren. Tijdens mijn werk als fitnesstrainer zie ik veel mensen die graag resultaten willen boeken, maar die helaas net op de verkeerde manier bezig zijn. Hopelijk kun je van deze ervaring leren!

10 fouten in de sportschool

Daar gaan we dan! Hieronder in willekeurige volgorde 10 fouten in de sportschool die ik regelmatig voorbij zie komen:

1. Niet drinken tijdens het sporten

Het lijkt misschien een beetje overbodig, dat gelurk aan een flesje. Toch is voldoende drinken super belangrijk als je sport! Het helpt je lichaam afvalstoffen afvoeren en met onvoldoende vocht kun je minder goede prestaties leveren. Ga uit van ongeveer 0,5 liter extra drinken, per uur sporten.

2. Niet doen wat je leuk vindt

Veel sporters doen dingen omdat ze denken dat ze daar de beste resultaten mee behalen. Als je het echter niet leuk vindt, dan houd je het niet vol! Doe dus lekker dingen waar jij zin in hebt, op de lange termijn is dat veel effectiever. Laat je ook niet tegenhouden om een groepsles in te stappen die je leuk lijkt. Het lijkt misschien spannend voor de eerste keer, maar je gaat het vast super leuk vinden!

3. Hygiëne vergeten

Ik zie zo vaak loopbanden onder de zweetdruppels of mensen die bezweet op een apparaat gaan zitten zonder handdoek. Denken om de hygiëne is heel belangrijk. Jij vindt het ook niet fijn om in het zweet van een ander te zitten! Maak dus een apparaat even schoon na gebruik als dat nodig is.

4. Teveel verwachten van het gebruik van supplementen

Ik krijg heel veel vragen over welke supplementen je nodig hebt. Het effect hiervan wordt ontzettend overschat! Een gewone goede voeding is zo veel belangrijker. Supplementen kunnen alleen in hele specifieke gevallen een héél klein beetje helpen. Ik plaats er maandag een video over!

5. Geen mind-muscle connection

Say whutt?? Aan gewichten trekken is veel minder effectief, als je het niet heel bewust doet. Probeer tijdens het doen van een oefening te denken aan de spier die je traint. Het klinkt misschien stom, maar het maakt een wereld van verschil! Je zult sneller en beter resultaten zien. Twee maanden geleden plaatste ik hier een artikel over.

6. Niet denken aan andere sporters

Ik vind het ook super belangrijk om een beetje respect te hebben voor andere sporters! Houd niet onnodig apparaten bezet als je bijvoorbeeld zit te kletsen en leg materialen netjes op hun plek terug als je ze hebt gebruikt. Het is ook fijn als je bijvoorbeeld geen biceps-curls gaat doen op de plek van het squatrek! Iemand die squats wil doen, heeft dat rek namelijk echt nodig, jouw curls kun je ook prima ergens anders doen.

snack na het sporten fluff

7. Verkeerde voeding voor en na een training

Ik noemde in het vorige artikel al dat voeding heel belangrijk is bij het trainen. Als je echter de verkeerde producten kiest, kan het juist je training negatief beïnvloeden. Neem vlak voor het sporten liever geen vet- en eiwitrijke producten, dat kost je lichaam veel energie voor de vertering. Gebruik dan liever een koolhydraatrijk product. Na het sporten zijn eiwitten juist wél belangrijk, voor het herstel van je spieren. Combineer ze bij voorkeur met koolhydraten. In deze video leg ik het beter uit. Lees je liever een artikel? Hier vind je er een over eten na het sporten. Hier eentje over eten voor het sporten.

8. Mentale gezondheid vergeten

Je conditie en fitheid is super belangrijk, maar vergeet ook vooral je mentale gezondheid niet! Sommige mensen zijn té fanatiek met sporten, durven nooit eens een paar dagen niet te gaan en raken daardoor gestressed en soms zelfs overtrained. Blijf er ook vooral op letten dat je happy bent! Dat is naar mijn idee net zo belangrijk als gezond zijn.

9. Nooit rekken

Krachttraining is super goed voor je lichaam. Het maakt je spieren echter wel wat korter. Als je dit heel vaak doet, zonder je spieren ook weer te rekken en te laten ontspannen, kan dit voor blessures zorgen! Zorg er dus voor dat je regelmatig je spieren oprekt. Ik heb hier een aantal video’s voor gemaakt.

10. Andere afspraken makkelijk vóór het sporten laten gaan

Probeer sporten te zien als een belangrijke afspraak met jezelf. Zeker als je een zittend beroep hebt, is het SUPER belangrijk om je beweging te krijgen. Ik merk echter dat veel mensen hun sportafspraken makkelijk te cancellen als er iets anders tussendoor komt. Besef echter dat het mede zorgt voor een gezond lichaam. Bovendien maakt sporten je gelukkiger, doordat je gelukshormonen aanmaakt tijdens het bewegen. Zeg je sportafspraak met jezelf dus niet zomaar af! Verplaats hem desnoods naar een ander tijdstip.

Herkenbaar?

Ik ben heel benieuwd of je een aantal van deze fouten herkent! Ik zelf zeker! Een tijdje terug rekte ik veel te weinig, waardoor ik sneller last had van pijntjes. Daarnaast was ik mijn eerste trainingsjaren helemaal niet bezig met mind-muscle connection. Ook vergeet ik soms mijn rust te nemen… Ik moet dus soms mijn eigen artikelen even teruglezen ;).

Een hele fijne dag verder toppers!

Groetjes, Marloes

Welke van deze ‘fouten’ zijn herkenbaar voor je?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Lesley 5 jaargeleden

    Hi,

    Hoofd bij de training houden.. zo herkenbaar! Daarom train ik met een koptelefoon op.

    Vraagje, Heb je leuke thuis oefeningen met een mini resistance band / dyna band?

    En thanks voor alle info en humor die je met ons deelt!! ?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dank je wel Lesley! Die heb ik nog niet. Je ziet wel eens oefeningen in mn vlogs als ik ze zelf doe 🙂

      Reageer
  2. Yfke 5 jaargeleden

    Heel leuk artikel! Toevallig keek ik gisteren een oude video van je terug met fouten in de sportschool, heb echt moeten lachen bij sommige punten! 🙂

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hahaha….die video was inderdaad met een grote knipoog bedoeld ?

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.