plank challenge
Bewegen Tips

10 Belangrijke tips voor thuis workouts!

Door

Wat vind ik het leuk om te zien dat jullie massaal thuis workouts aan het doen zijn. Ik heb al zo veel super enthousiaste berichtjes gekregen. Daarnaast taggen veel van jullie me op instagram, wat mega waardevol voor me is! ♥ In dit artikel 10 tips voor thuis workouts, voor als jij effectief en veilig wilt trainen.

1. Plan je workouts

Voor thuis workouts is flink wat discipline nodig. Het is verleidelijk om over te slaan. Weet je dat die kans groot is bij jou, maak dan een (écht) realistische planning voor jezelf. Begin bijvoorbeeld met 1x per week, schrijf aan het begin van de week wanneer je de workout gaat doen en wat je precies gaat doen. Zo heb je een afspraak met jezelf. Neem deze serieus! Als dit goed gaat, kun je naar 2x per week of vaker.

2. Let op je houding!!

In de sportschool kan een instructeur je coachen, nu niet. Let daarom heel goed op jezelf. Doe de oefeningen als het kan voor een spiegel. Probeer er constant aan te denken dat je buik aangespannen is, je rug recht (bij de meeste oefeningen) en houd je schouders laag (ga ze niet optrekken). Ik vind dat aandachtspunten voor je houding aangegeven zouden moeten worden in een goede workoutvideo. Ik probeer het in ieder geval in mijn eigen video’s zo veel mogelijk te doen.

Fitnessbal oefeningen

3. Bouw langzaam op

Het is zo frustrerend als je erachter komt dat je totaal niet mee kunt komen met een training! Begin daarom met beginner workouts, of stel je verwachtingen bij. Neem vaker rust dan wordt aangegeven, pak minder of geen gewicht en/of doe minder herhalingen. Ook kun je beginnen met relatief korte workouts. Zo laat je je lichaam wennen, dit is alleen maar positief! Onthoud altijd dat het mega goed is dat je überhaupt besloten hebt iets te gaan doen. Alles is beter dan niets doen.

4. Draag goede schoenen

Dit geldt uiteraard niet als je een yoga- of pilatesworkout gaat doen, of als jij de meest ervaren sporter ever bent, maar goede schoenen zijn MEGA belangrijk als je meer intensieve workouts gaat doen. Zeker als je bijvoorbeeld aerobics gaat doen, gaat springen of staande krachtoefeningen gaat doen. Kies voor een stabiele sportschoen om jouw enkels en knieën de steun te geven die ze nodig hebben.

5. Langzaam = key!

Je denkt misschien dat snel altijd beter is, niets is minder waar! Zeker krachtoefeningen kun je veel beter langzaam en gecontroleerd uitvoeren. Niet alleen helpt dit blessures te voorkomen, je maakt het ook zwaarder voor jezelf! Je spieren worden uitgedaagd en moeten veel meer de controle houden in een langzame beweging. In de fitnesswereld noemen we dat Time Under Tension (TUT). Veel liever langzaam en goed, dan snel en onzorgvuldig.

6. Mind-muscle connection

Nog zo’n fitnessterm! Hiermee bedoelen we zo veel mogelijk aandacht hebben voor de spier die je aan het trainen bent. Wil jij jouw billen trainen? Span ze dan aan gedurende de hele oefeningen. Train je de bovenrug? Probeer dan actief je schouderbladen naar elkaar te trekken. Door de focus te leggen op de spier die je wilt trainen, zul je merken dat je hem meer gaat voelen! Zeker in combinatie met de vorige tip, heb je hiermee geweldige ingrediënten voor een goede thuisworkout.

7. Kleed je iets koeler…

In jouw huis is het vaak warmer dan in de gemiddelde sportschool. Trek dus lekker een korte broek en een korte top aan. En/of zet een raampje open of doe jouw workout in de achtertuin. Hierdoor kun je de warmte beter kwijt, dit voelt fijner tijdens de training.

Een bonustip van mij is trouwens een toffe sportoutfit aan te doen. Ook al is het voor jezelf! Het is verleidelijk om in je unicorn-pyama te gaan sporten, maar je voelt je toch net meer een atleet in leuke sportkleding ;).

8. Neem ook je rust

Zeker in het begin ben je vaak super gemotiveerd. Het is dan misschien heel verleidelijk om elke dag een workout te gaan doen. Geef je spieren echter ook voldoende rust! Mijn advies zou zijn om een spiergroep minimaal 1 dag rust te geven nadat je krachttraining hebt gedaan. Technisch gezien zou je dus wel op dag 1 benen kunnen trainen en op dag 2 bovenlichaam. Het is echter super goed voor je lichaam om ook regelmatig een rustdag in te plannen, of een dag waarop je bijvoorbeeld alleen wandelt of fietst op een laag tempo.

9. Simpele materialen

Je hoeft écht geen complete home-gym te hebben om goed te kunnen trainen. Met behulp van een stoel en een zachte ondergrond kun je al heel veel. Denk bijvoorbeeld ook aan het gebruiken van flessen water als dumbells, een handdoek die over de grond glijdt en zware voorwerpen als wasmiddel, een koffertje met gereedschap of een krat bier. Google is je beste vriend. Zoek bijvoorbeeld eens op ‘home exercises towel’ of op ‘thuis workout flessen’ (hey, bekend gezicht ;)).

Wil je toch iets aanschaffen? Denk dan aan dumbells, elastieken een fitnessbal of een kettlebell. Momenteel zijn deze echter bij veel winkels uitverkocht. Check bijvoorbeeld bol.com, die heeft veel verschillende aanbieders.

10. Doe wat je leuk vindt!

Heel vaak krijg ik vragen als: welke workout is het meest effectief? En hoe vaak moet ik dit doen voor resultaat? Mijn antwoord daarop is: doe vooral wat JIJ leuk vindt! Natuurlijk zonder dat het schadelijk wordt voor je lichaam. Houd jij meer van wandelen en/of touwtjespringen, focus dan lekker daar op! Train je graag met een fitnessbal, be my guest. Als je videoworkouts wilt doen, vergelijk dan eens verschillende trainers op YouTube. Welke past bij jou? Dat is zo belangrijk!

Vergeet vooral niet dat alle vormen van beweging goed zijn voor ons lichaam. Heb jij bepaalde fitnessdoelen? Dan is gericht trainen wel goed. Als jij bijvoorbeeld een marathon wilt lopen dan red je dat niet door alleen met flessen oefeningen te doen ;). In zo’n geval raad ik je aan persoonlijk advies te vragen bij een trainer.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn tips voor thuis workouts. Heel veel plezier!

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete manier van thuis trainen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Roos 3 jarengeleden

    (Jouw) HIIT workouts 🙂

    Reageer
  2. Liesbeth 3 jarengeleden

    Vaak zie ik bij je workouts dat je toch vaak de spiergroepen overeenkomen. Welke workout van jezelf zou je aanraden achter elkaar, wanneer je niet 2x hetzelfde wilt trainen achter elkaar? Je workouts zijn zo fijn en duidelijk!

    Reageer
  3. Margot 3 jarengeleden

    De ene dag een workout van jou met oefeningen die ik zittend en liggend kan doen, de andere dag een yogales. Een fijne afwisseling!

    Reageer
  4. Irma 3 jarengeleden

    Lieve Marloes
    Heb je goede oefeningen voor borst armen en buik.
    Ik moet wel rustig aan doen ivm fybromyalgie en hoofdpijn klachten
    Liefs Irma

    Reageer
  5. Conny 3 jarengeleden

    Ik heb op het moment een kleindochter, ik pas regelmatig op. Met haar ga ik lekker stoeien kruip over de grond, til haar op en zij giert van het lachen en daagt me uit! Dat is ook een workout! 😍 Maar even serieus, ik vind het heerlijk om een beginner-workout van jou af te wisselen met een uur stevig wandelen! Dat kan hier, ik woon in een natuurgebied. Ik voel me bevoorrecht! Nu is het ook weer zo mooi buiten, ik ga zo ook nog even. Dank voor je fijne uitleg.

    Reageer
  6. Am 3 jarengeleden

    Ik vind je tips fijn en workout heel erg leuk om te doen. Dankzij alle tips en inspiratie eet ik gezonder en sport ik waardoor ik al best wat kilo’s ben verloren. Dank hiervoor! Ben zelf wel dol op full body workouts.

    Reageer
  7. Gea 3 jarengeleden

    Ik ben sinds een aantal maanden bezig met een 7-minute workout. Deze doe ik ongeveer 5x in de week. Is dat teveel of zou je dat iedere dag mogen doen?

    Reageer
  8. Lisa 2 jarengeleden

    Ik volg Nederland in beweging. Anders moet ik zelf kiezen welke workout wanneer.

    Reageer
  9. marije 2 jarengeleden

    Dank je wel voor je inspiratie! Door je artikel en je link naar beginners workouts ben ik gister en vandaag weer aan de bak gegaan.
    Wellicht een idee om een artikel te schrijven over welke workout je kunt doen aan de hand van wat je doelen zijn of wat je fijn vind?
    Zelf vind ik het bijvoorbeeld vooral fijn als de workout staande is, of iig niet vaak liggen /staan/liggen.
    Het is maar een idee…..
    Fijne dag!

    Reageer
  10. Stella 2 jarengeleden

    Hallo Marloes,

    Ik vind jou video’s en blogs heel fijn.
    Ik zou graag willen beginnen met thuis workouts , maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen, welke spiergroepen ik samen of apart moet trainen. Heb jij misschien enkele tips?

    Groetjes!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: