Afvallen Feiten en fabels Voeding Voedingstips

Welke groenten zijn gezond?

Door

Soms krijg ik hele uitgebreide lastige vragen….en soms zijn ze heel simpel. Zoals de vraag ‘welke groenten zijn gezond?’. Als ik ga googelen, vind ik lijsten met de meest gezonde groenten, gecombineerd met prachtige beloftes als het gaat om onze gezondheid. Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het leek me daarom leuk om er een artikel aan te wijden!

Welke groenten zijn gezond?

Ik zou nu een top tien lijst kunnen geven van groenten die het meest gezond zijn. Ik vind dat echter niet helemaal eerlijk! Naar mijn idee heeft iedere groentesoort namelijk zo zijn voordelen.  Ik geef er hieronder een aantal:

  • Wortelen zijn hoger in vitamine A dan de meeste andere groenten.
  • Spinazie bevat relatief veel ijzer.
  • In tomaten zit onder andere lycopeen en kalium.
  • Komkommer is super laag in calorieën en daardoor ideaal als ‘onbeperkte snack’ tijdens het afvallen.
  • Bloemkool is rijk aan vitamine C.

Zo kan ik nog wel even doorgaan! Om een lang verhaal kort te maken: iedere groentesoort heeft zo zijn eigen voordelen. Vandaar dat ik het maken van een top tien vrijwel onmogelijk vind.

Alle verse groenten zijn naar mijn idee gezond. Ook diepvriesgroenten zonder toevoegingen zijn helemaal prima. Wist je dat diepvriesgroenten soms zelfs nog meer vitamines bevatten dan verse? Ze worden namelijk vrijwel direct na de oogst ingevroren, terwijl verse groenten nog moeten worden vervoerd naar de winkels en daar een paar dagen liggen. In die dagen vervliegt een kleine hoeveelheid vitamines.

Salade met avocado

Welke groenten zijn minder gezond?

Wat ik wél vrij makkelijk kan zeggen, is welke groenten een minder gezonde keuze zijn. Meestal ben ik niet zo van deze negatieve benadering, maar in dit geval geeft het wel wat duidelijkheid :). Hieronder in willekeurige volgorde groenten die je beter niet te vaak kunt nemen:

  • Groenten à la crème, zoals bijvoorbeeld spinazie à la crème of prei à la crème. Het sausje dat hierbij zit, bevat veel vet en zout.
  • Diepvriesgroenten met extra toevoegingen. Check hiervoor eens de ingrediëntenlijst van jouw pak diepvriesgroenten. Zitten er echt alleen groenten in? Of misschien ook vet, suiker of andere toevoegingen?
  • Groenten uit pot zijn minder ongezond dan we lange tijd dachten. Toch schaal ik ze onder de categorie ‘minder gezond’. Ze bevatten namelijk vrijwel altijd toegevoegd zout en soms ook toegevoegd suiker. Bovendien zijn ze slapper en hoef je minder te kauwen. Hierdoor geven ze minder snel en minder lang een vol gevoel.
  • Voorgesneden groenten zijn íets minder gezond dan ‘hele’ verse groenten. Doordat ze gesneden zijn en relatief lang gesneden worden bewaard, vervliegt een deel van de vitamines. Wegens het gemak gebruik ik ze echter zelf regelmatig!

Begrijp me niet verkeerd…dat deze groenten minder gezond zijn betekent naar mijn idee niet dat je ze nooit meer zou moeten kiezen. Zoals altijd raad ik een balans aan. Het is echt niet erg om een keertje spinazie à la crème te eten. Maak dan gewoon de volgende dag weer een iets gezondere keuze.

Mijn tips voor jou

Hieronder even kort samengevat een aantal tips voor jou, als het gaat om gezonde groenten eten.

  • Varieer! Iedere groentesoort heeft andere voordelen. Door te variëren krijg je zo veel mogelijk verschillende vitamines en mineralen binnen.
  • Vermijd groenten met toevoegingen als vet, suiker en zout.
  • Het advies is om 250g groenten per dag te eten, dat is best heel veel! Weeg het anders eens af.
  • Red je de 250g niet bij de warme maaltijd? Neem dan ook eens rauwkost bij je lunch of bijvoorbeeld als snack.
  • Af en toe een minder gezonde soort kiezen is echt geen drama! Zoals altijd gaat het om balans.
  • Ook de manier van bereiden kan ervoor zorgen dat je jouw groenten zo gezond mogelijk houdt. Lees er hier meer over.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jij niet goed op een bepaalde groente reageert, door een overgevoeligheid of een aandoening. Dan kun je die soort uiteraard het beste vermijden.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je is. Als je nog vragen hebt, dan kun je die altijd hieronder stellen.

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete soort groente?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Elise 1 weekgeleden

    Beste Marloes,
    Ik (16) ben aan het denken om vegan te worden, maar twijfel of het allemaal wel betrouwbaar is. Ik zie overal dat vegan je leven kan veranderen, maar is dit eigenlijk wel echt zo?
    Groetjes

    Reageer
    • Lotte 1 weekgeleden

      Hoi Elise,

      Ik ben zelf sinds mijn 16 ook vegan gaan leven en voor mij persoonlijk is het heel fijn. Ik kan meer genieten van eten en ben er bewuster meer bezig ook merk ik veel gezondheidsvoordelen zoals een betere huid! Misschien is het handig om gewoon eens te proberen om een weekje ofzo vegan te leven en dan te kijken hoe het bevalt? Het begin in soms even wennen. Ik vind het heel fijn om me te verdiepen in waarom ik zo wil leven. Heel veel succes als je het gaat proberen

      Groetjes,
      Lotte

      Reageer
    • Vera 1 weekgeleden

      Of misschien onder begeleiding van een diëtist? Dan kun je al je vragen stellen en zorgen dat je toch genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. En dan kun je alles vragen waar je tegenaan loopt of over twijfelt.

      Reageer
    • Sandra CH 6 dagengeleden

      Hi, ik ben al een hele tijd vegan voor de dieren. (Over het algemeen wordt ‘vegan voor de gezondheid’ plant-based genoemd, want veganisme is meer dan alleen eten) De gezondheidsvoordelen van veganisme zijn echt overhyped als je al gezond leeft. Dat wil niet zeggen dat veganisme mijn leven niet veranderd/verbeterd heeft 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: