slachtofferrol
Afvallen Leefstijl Mindset Persoonlijk

Wat ik doe als ik mijn eigen doelen niet haal…

Door

Ik adviseer mijn cliënten om te werken met kleine, haalbare doelen. Wat mij betreft is dat dé manier om tot succes te komen, op welk gebied dan ook. Ik pas dit uiteraard zelf ook toe in mijn leven, op heel veel gebieden. Dat is gaat echter lang niet altijd van een leien dakje… In dit artikel vertel ik je wat ik doe als ik mijn eigen doelen niet behaal.

Mijn niet-behaalde doelen

Het lijkt alsof gezond leven bij sommige mensen vanzelf gaat. Dat ze nooit ergens moeite mee hebben en dat het succes komt aanwaaien. Geloof me, dat is nooit het geval. Hieronder een kleine greep uit mijn eigen gefaalde doelen van de afgelopen jaren, op het gebied van gezond leven:

  • Elke week 1x aan yoga doen
  • Een vetpercentage van 22% halen
  • Een paar keer per week een korte meditatie doen
  • Nog rondere en strakkere billen kweken
  • Minimaal 1x per jaar meedoen aan een hardloopwedstrijd
  • 1x per 14 dagen een nieuw recept voor de avondmaaltijd uitproberen
  • Maximaal 4 dagen per week werken
  • Minimaal 2x per week mijn spieren rekken
  • Vaker aan tafel eten
  • 1x per week intervaltraining doen

Halve marathon verslag

Is falen erg?

De doelen hierboven heb ik mijzelf allemaal een keer gesteld…en allemaal zijn ze tot nu toe mislukt. Ik kan daar natuurlijk ontzettend van gaan balen, maar dat brengt me niets positiefs. Sterker nog, het geeft mijn zelfvertrouwen een enorme klap. Daarom is het eerste wat ik doe als ik een doel niet haal, mezelf afvragen of ik dat écht erg vindt. Is het doel zo belangrijk voor me dat ik ervoor wil vechten?

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat regelmatig genieten van ongezond eten belangrijker voor me is dan het hebben van een laag vetpercentage, dat ik hele ronde strakke billen heel mooi vind, maar ik er niet de energie en tijd in wil steken die daarvoor nodig is, dat ik intervaltraining en yoga gewoon écht niet belangrijk en leuk genoeg vind (ook al zou het heel goed voor me zijn) en dat ik nu eenmaal niet iemand ben die mega creatief is met avondmaaltijden.

Ik vind 8 van de tien gefaalde doelen hierboven, niet belangrijk genoeg om ernaar te streven ze alsnog te gaan behalen. En dat is helemaal prima! Het is mijn leven, ik bepaal wat ik door zet en waar ik mee stop. Het voelt voor mij dan ook niet als falen dat ik deze doelen niet behaalt heb, maar als uitvinden wat wel en niet belangrijk is in mijn leven. Dat kan overigens per moment verschillen!

Als ik ze tóch wil laten slagen…

Er zijn twee van de doelen hierboven, die ik op dit moment belangrijk genoeg vind om er verder aan te gaan werken:

  • Een paar keer per week een korte meditatie doen
  • Minimaal 2x per week mijn spieren rekken

Deze twee dingen vind ik momenteel waardevol in mijn leven. Tot nu toe is het echter nog niet gelukt om ze in mijn routine te krijgen. Stiekem baal ik daar een beetje van, ik vind het in deze gevallen dus wel écht erg dat het me (nog) niet is gelukt. In dat geval ga ik er iets aan doen!

Op dit moment ga ik twee momenten in mijn agenda plannen, waarop ik eerst kort mijn spieren ga rekken (+-10 min) en vervolgens een korte meditatie ga doen (+- 7 min). Namelijk woensdagavond om 20uur en vrijdagochtend om 7uur, direct na het op staan. Door verschillende momenten te kiezen, hoop ik uit te vinden welk tijdstip op de dag voor mij het beste werkt. Ik kies voor 2 momenten, omdat 1x per week me momenteel al lukt. Was dat niet zo geweest, dan had ik begonnen met 1x per week om het klein en realistisch te houden.

Door te plannen in mijn agenda, denk ik concreet na over wanneer ik het ga doen. Ik zie het als belangrijke afspraken met mezelf. Als ik dit een paar weken heb gedaan. Ga ik weer evalueren wat het me heeft gebracht. Is het rekken en de meditatie echt zo belangrijk voor me als ik dacht? Als dat zo is, dan ga ik door met mijn best doen om er een gewoonte van te maken. Ik houd echter constant in gedachten dat dit tijd kost. Pas na ongeveer 6 maanden kun je zeggen dat iets een gewoonte is. Tot die tijd werk je met vallen en opstaan aan jouw doel. Dat het af en toe mislukt, is helemaal logisch!

Mijn conclusie

Bedenk goed wat écht belangrijk is voor jou. Als je iets namelijk niet graag genoeg wilt, is het gedoemd om te mislukken. Werk in kleine, haalbare stapjes aan de doelen die wel écht belangrijk voor je zijn. De doelen die dat niet zijn, kun je gewoon lekker vergeten. Zie dit niet als falen, maar als prioriteiten bepalen. ♥

Groetjes, Marloes

Heb jij op dit moment doelen die heel belangrijk voor je zijn?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Margot 5 maandengeleden

    Mijn allergrootste doel is weer gewoon kunnen lopen zonder pijn, een bos- of strandwandeling kunnen maken. Al bijna 2 jaar ben ik hier voor aan het werk, in kleine stapjes, met de nodige ups en downs op lichamelijk en metaal gebied. Nieuwe routines helpen me daarbij, zoals stretchen, yoga, meditatie, lezen over persoonlijke ontwikkeling. Ik heb afgelopen periode ervaren dat het zeker lukt om nieuwe gewoontes aan te leren, zeker als ze bijdragen aan je welbevinden!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: