Wanneer heb je een eetstoornis
Afvallen Voedingstips

Wanneer ik weet dat afvallen gaat lukken…

Door

Als diëtist begeleid ik heel veel mensen bij het afvallen. Iedereen is anders, dus er is niet één methode die ik bij elke cliënt in zet. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat er een aantal kenmerken zijn waaraan ik merk dat een persoon succesvol zal zijn in het afvallen. Ook weet ik wanneer het zeer waarschijnlijk níet gaat lukken. Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje.

Wanneer afvallen hoogstwaarschijnlijk gaat lukken

Hieronder een aantal tekenen waar ik erg vrolijk van wordt bij mijn cliënten, als we bezig zijn met het proces van afvallen.

  • Als iemand zelf een heel groot vertrouwen heeft dat het gaat lukken.
  • Niet te hoge eisen stellen aan jezelf.
  • Acceptatie als het even niet goed gaat. Dat je er een klein beetje van baalt is helemaal ok, maar jezelf de grond in trappen werkt alleen maar averechts.
  • Niet teveel focussen op gewicht, maar vooral op het gevoel in het lichaam. Hoeveel energie heb je? Hoe zit je kleding? Mensen die hun stemming niet laat afhangen van wat de weegschaal zegt, zijn vaker succesvol in afvallen!
  • Jezelf niets verbieden en juíst af en toe genietmomentjes inplannen.
  • Niet het gevoel hebben dat je op dieet bent. Anders ben je waarschijnlijk te streng.
  • Niet de hele dag honger hebben, dan eet je te weinig!
  • Als iemand veel positieve steun ervaart van de mensen om zich heen.
  • De oorzaak van mindere momenten in jezelf zoeken. Als mensen het gevoel hebben dat ze vaak veel eten omdat ze in situaties komen die ze niet kunnen veranderen, dan gaat het vaak minder goed met afvallen.
  • Niet verwachten dat je 1kg per week afvalt, maar ook tevreden zijn bij veel kleinere resultaten.
  • Kunnen accepteren dat je gewicht af en toe stil staat, ondanks dat je keihard je best doet. We zijn nu eenmaal geen robots en uitblijven van resultaat is niet altijd verklaarbaar. Vaak komt het vanzelf weer als je positief blijft.
  • Bezig zijn met het zoeken van oplossingen en niet met het constant alleen maar benadrukken van problemen.

Positief denken in het algemeen is iets ontzettend belangrijks in het proces van afvallen. Natuurlijk probeer ik mijn cliënten daar bewust in te coachen. Vaak zijn ze blij verrast van de resultaten, terwijl ze het idee hebben er juist mínder mee bezig te zijn.

buikomvang meten hoe

Wanneer het waarschijnlijk níet gaat lukken

Daarnaast zijn er natuurlijk ook tekenen die ik liever niet zie bij cliënten, omdat ik weet dat ze het afvallen in de weg kunnen zitten.

  • Natuurlijk alle tegenovergestelde situaties van degene die ik hierboven heb genoemd.
  • Als er kritieke situaties zijn in iemand leven, die eigenlijk prioriteit hebben. Bijvoorbeeld een scheiding of een sterfgeval in de directe familie.
  • Tegelijkertijd een andere belangrijke verandering willen doorvoeren in je leven, geeft ook minder kans van slagen bij het afvallen. Ik zie bijvoorbeeld bijna niemand die het lukt om te stoppen met roken en tegelijkertijd af te vallen.
  • Veel stress rondom werk of privéleven komt het afvallen niet ten goede. Zelfs stress rondom het afvallen zelf (je maakt er een TE groot ding van) kan je flink tegenwerken.
  • Consequent slecht slapen heeft een negatief effect op afvallen.
  • Daarnaast zijn er natuurlijk bepaalde aandoeningen of gebruik van medicijnen die het afvallen moeilijker kunnen maken. Heel vaak is het echter toch mogelijk wat gewicht te verliezen, op een lager tempo.

Conclusie

Vertrouwen hebben in jezelf en niet te streng zijn voor jezelf zijn ontzettend belangrijk in het proces van afvallen. Daarnaast is positief denken je beste vriend. Natuurlijk is altijd positief zijn vrijwel onmogelijk, maar laat het in ieder geval de overhand hebben! Ook moeten de omstandigheden goed zijn. Je hebt dit natuurlijk niet altijd in de hand, maar een goede coach/diëtist kan je zeker helpen om in de goede richting te komen.

Groetjes, Marloes

Ik ben heel benieuwd of jij dingen herkend?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Marrie 3 jarengeleden

    Wat vindt jij eigenlijk van de Sonja Bakker methode?

    Reageer
  2. Samantha 3 jarengeleden

    Ik herken me indd hier in. Zodra ik positief er in sta en soms beetje streng ben op me zelf ,maar wel me zelf kan belonen in het weekend gaat het als een speer. Ben ik negatief en alles zit tegen lukt het ook echt niet!. Daar in tegen met mijn dieet , ben ik wel tegelijk gestopt met roken (ondertussen al 2j geleden) omdat ik vond het niet meer lekker en smaakte mij niet meer! Echt mega blij mee! Maar indd bij mijn vorige diëten lukte het ook niet om te gelijk te stoppen omdat ik nog te veel suiker en koolhydraten binnen kreeg.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: