Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Voorbeeld Sportweek #1!

Door

Sporten

Afgelopen woensdag plaatste ik een foto op Instagram, waaronder ik jullie vroeg wat jullie graag wilde zien op optimavita.nl en op mijn YouTube kanaal. Jullie reageerden massaal, zo super leuk! Het lijkt me leuk om deze zomerperiode compleet te wijden aan alles wat jullie willen zien. Heb je ook een wens? Laat het dan zeker hieronder achter. We beginnen vandaag met een verzoekjes van ‘healthylivingbyme’ op instagram. Zij gaf aan graag weer eens een voorbeeld sportweek te zien, inclusief video’s! Here we go…

Hieronder geef ik je dus een voorbeeld van hoe je een sportweek kunt indelen. Je kunt deze week letterlijk overnemen, maar het is naar mij idee nog beter om hem als leidraad te gebruiken en hem aan te passen naar jouw eigen week. Je kunt daarbij onder andere rekening houden met de volgende dingen:

  • Hoe vaak wil je trainen? In het voorbeeld heb je 4 sportmomenten, maar misschien is dit wel veel te ambitieus voor jou. Als jij nu nog helemaal niet sport, houd het dan in het begin bij 1 of 2 sportdagen. Dan houd je het langer vol!
  • Op welke dagen heb je tijd? Plan sportdagen in waar het past. Op dagen dat je het drukken hebt, kun je een rustdag pakken of even een hele korte workout doen.
  • Komt het op het laatste moment toch écht niet uit, verplaats je sportmoment dan naar een andere dag. Verplaatsen is natuurlijk altijd beter dan overslaan! Alleen als het écht onmogelijk is, of als je je écht niet goed voelt, sla je een sportmoment over. Als je dat als regel houdt, zijn er weinig excuses :).
  • Na krachttraining hebben je spieren 48uur rust nodig. Train dus niet 2 dagen achter elkaar dezelfde spiergroep. Ik heb het hier trouwens alleen over training waarbij je flink je spieren traint, bijvoorbeeld trainen met gewichten. Als je flink spierpijn hebt, kun je ook beter even een dagje overslaan.
  • Cardiotraining (fietsen, lopen, zwemmen, dansen, skeeleren etc.) kun je wel gewoon iedere dag doen!

Een uitgebreider stuk over dit onderwerp vind je hier. We gaan door met de voorbeeld sportweek! Natuurlijk kun je in plaats van een video, ook gewoon jouw eigen training doen, bijvoorbeeld volleyballen, fitnessen of mountainbiken.

Maandag
Ik ben al terug van vakantie, maar veel van jullie zullen nog gaan. Hoe kunnen we dan beter starten dan met een Fit de Zomer in Workout!? Het is een compleet volledige workout inclusief warming up en cooling down. Je traint je conditie, vetverbranding en je spieren.

Dinsdag
Rustdag, je kunt op een rustdag altijd even je spieren losmaken met bijvoorbeeld wat rekoefeningen zoals hieronder. Doe dit niet als je ontzettend spierpijn hebt, dan heb je namelijk kans dat dit alleen maar erger wordt.

Woensdag
Vandaag trainen we vooral kracht, met ook een beetje conditie en vetverbranding.We starten met een workout gericht op de benen en billen.

Daarna een workout voor de buik en de onderrug.

Donderdag
Omdat we gisteren voornamelijk kracht hebben gedaan, wordt vandaag een cardio-dagje. We gaan 30 minuten stappen, joggen en andere dingen doen om onze hartslag omhoog te krijgen. Zo train je je conditie en vetverbranding. In plaats van deze workout, kun je ook gewoon gaan hardlopen, stevig doorwandelen, fietsen of een andere cardio-activiteit naar keuze.

Vrijdag
Rustdag

Zaterdag
Na de rustdag van gisteren, is het weer tijd om het hele lichaam te trainen! Dat doen we met deze workout:

Zondag
Rustdag

Pas deze week dus lekker aan naar jouw mogelijkheden. Schuif met de verschillende dagen als je dat fijner vindt, maar houd de aandachtspunten die ik hierboven gaf in de gaten. Als jij het leuk vindt om vaker dit soort artikelen te zien, laat het dan zeker weten! Hetzelfde geldt als jij andere verzoekjes hebt, want dit wordt dus een verzoekjes-zomer! 🙂

Groetjes, Marloes

Wat zou jij graag deze zomer zien op optimavita.nl? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Vera 4 jaargeleden

    Mooi voorbeeld! Met jouw video’s kom ik er altijd wel uit. Hopelijk wordt het weer iets beter zodat hardlopen er weer in zit. Met die hoge luchtvochtigheid is dat met astma niet altijd even fijn.

    Leuk dat de komende tijd in het teken van de verzoekjes staat! Dan wil ik er ook wel eentje doen. Ik vind de stretch-oefeningen heerlijk. Ik wissel de 2 video’s af. Maar een nieuwe zou ik wel heel mooi vinden.
    Daarnaast doe ik graag voor mijn workout jouw warming-up-video’s, alleen er is nog geen cooling-down. Ik zou het wel mooi vinden als er een omgekeerde warming-up-video is. Ik vind het lekker om mijn hartslag langzaam terug te laten lopen.

    Ben benieuwd weer naar alle artikelen en video’s van de komende tijd 🙂

    Reageer
  2. Annefloor 4 jaargeleden

    Mijn verzoekje is een nieuwe HIIT video (of de oefeningen uitgeschreven in een blog zonder video). De vorige video, die je in het park hebt opgenomen, heb ik al wel 15 keer gedaan. Het lijkt me heel erg leuk om een variant te doen 🙂

    Reageer
  3. Mathilde 4 jaargeleden

    Cool dit!
    Ga het zeker doen volgende w
    eek! Heb er zin in.?
    Als ik niet sport val ik ook geen grammetje af, dus ik ben hier blij mee!
    Succes nog kijk elke dag uit naar wat voor leuks er weer bij is gekomen op je blog.
    Grt Mathilde

    Reageer
  4. Theodoortje 4 jaargeleden

    Heel fijn, zo’n voorbeeld van de indeling van je week!

    Reageer
  5. Ellen 4 jaargeleden

    Wat heb je een geweldige broek aan in de video van dinsdag! Waar heb je die gekocht?

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Dank je wel! Die is van adidas, via Wehkamp geloof ik. Maar helaas al twee jaar terug.

      Reageer
  6. healthylivingbyme 4 jaargeleden

    Ontzettend leuk dat je een voorbeeld hebt uitgewerkt!:) superfijn! Ik heb de zaterdagvideo al gedaan!
    Ik ga weer lekker bewegen de komende tijd, bedankt Marloes!

    Reageer
  7. Sandra 4 jaargeleden

    Wat fijn dit! Ik blijf het wat lastig vinden om de goede balans in sporten te vinden. Cardio is dus wandelen, fietsen, joggen etc en met kracht worden dus de buikspieren, benen, billen, armen etc bedoeld.
    Dus elke video waar je cardio-workout bij hebt staan, zou ik bv dagelijks kunnen doen en waar kracht bij staat is om de dag of om de twee dagen? Begrijp ik het zo goed, Marloes?

    Reageer
  8. Patricia 4 jaargeleden

    Hoi Marloes!

    Ik hoop dat je dit nog leest omdat deze post al wat ouder is, maar ik weet niet zo goed of ik dit wel onder jouw social media kan plaatsen.

    Ik heb een vraag/verzoek voor de verzoekjes zomer. Zou jij kunnen uitleggen/vertellen hoe je je eigen sportschema samen kan stellen? Dit zou ik erg leuk en bruikbaar vinden om terug te lezen in een artikel of terug te zien in een video.

    Ook wil ik nog even benadrukken dat ik echt een ontzettende fan van je ben!

    Lieve groetjes,

    Patricia

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: