Gezond vs. ongezond
Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Voeding niet indelen in gezond vs. ongezond…

Door

We geven met z’n allen graag labels aan producten. Zo noemen we een appel gezond en een gevulde koek ongezond. Ik snap waar het vandaan komt en ik doe er zelf deels aan mee. Toch knaagt deze indeling aan me… Ik ga je in dit artikel zo goed mogelijk proberen uit te leggen waarom.

Gezond vs. ongezond…??

Je kunt een bepaald product in mijn ogen haast onmogelijk ‘gezond’ of ‘ongezond’ noemen. Het gaat namelijk om de combinatie van producten die je eet gedurende de dag. Er is namelijk geen enkel item dat alle vitamines en mineralen en andere voedingsstoffen bevat die we nodig hebben. Ik zal het verder proberen uit te leggen met een voorbeeld:

Een appel zou dus gezond zijn en een gevulde koek ongezond. Maar iemand die de hele dag alleen maar appels (en niets anders) eet, krijgt super eenzijdige voeding binnen (en dus tekorten op lange termijn)! Niet zo gezond dus. Stel dat een ander persoon de hele dag gevarieerd en voedzaam eet en ‘s avonds een gevulde koek neemt, dan is diegene in mijn ogen beter bezig dan onze appel-man. Hetzelfde geldt natuurlijk als je de hele dag fastfood eet en daarbij 1 appel, we kunnen dan niet echt spreken van een gezond patroon.

Gezond leven volhouden

Hoe ik de indeling liever zie

Ik spreek daarom liever over ‘voedzaam’ en ‘lekker’. Een appel eet je (onder andere) omdat hij voedzaam is. Een gevulde koek eet je omdat hij lekker is. Oftewel de appel is goed voor je lichaam en de gevulde koek verzadigd vooral je hoofd en je gedachten :).

In deze indeling sluit het een het ander niet uit. Er zijn heel veel producten die je als voedzaam beschouwd, maar ook als lekker! Een win-win situatie in dat geval!

Wat ik mooi vind aan deze indeling, is dat er geen waardeoordeel aan hangt. ‘Ongezond’ klinkt negatief en ‘gezond’ klinkt positief. Hierdoor kunnen mensen een verkeerde relatie met voeding krijgen. Voedzaam en lekker zijn beiden positieve termen. Ik zie een gevulde koek, chips, patat en snoepjes ook als heel positief! Ze zijn ontzettend lekker. Je kunt ze beter niet te veel en te vaak eten, maar dat neemt niet weg dat je er af en toe onbezorgd van mag genieten.

In mijn ogen levert dit een meer neutrale en positieve kijk op voeding op.

aparte snacks proeven

Waarom ik toch vaak spreek over ‘gezond’

Toch zie je het woordje ‘gezond’ vaak terugkomen op optimavita.nl. Zo schreef ik vorige week nog het artikel: ‘Is havermout gezond?‘, waarin ik die vraag bevestigend beantwoordde. Ik gebruik deze term dan vooral omdat mensen op deze manier beter snappen waar ik het over heb. ‘Voedzaam’ is niet voor iedereen helemaal duidelijk. Bovendien zoeken mensen op google eerder naar de term ‘gezond’ dan naar ‘voedzaam’. Het zou voor mij als blogger dan heel onhandig zijn om dit woord niet te gebruiken.

In zulke artikelen praat ik overigens wel altijd over het feit dat het product in mijn ogen ook minder gezond kan zijn, als je het op een andere manier combineert. In het voorbeeld van havermout kun je er bijvoorbeeld een pap van maken met suiker en roomboter. In dat geval noem ik het ‘iets minder gezond’.

Misschien is het je wel eens opgevallen, de term ongezond gebruik ik vrijwel nooit. Ik praat meestal over ‘minder gezond’ of ‘niet zo voedzaam’ of ‘het levert je lichaam weinig goede voedingsstoffen’. Dit doe ik heel bewust, omdat ik een minder negatief beeld wil afgeven over dit soort producten. Het is niet ongezond om af en toe te genieten van een gevulde koek, van chips, patat of snoepjes.

Mijn conclusie

Wat mij betreft is het goed om heel voorzichtig te zijn wat betreft het labelen van producten als gezond of ongezond. Denk goed na over wat voor beeld je hiermee afgeeft. Persoonlijk geef ik dus meer de voorkeur aan de termen voedzaam en lekker, omdat ze beiden positief zijn. Laten we uitdragen dat het helemaal super is om af en toe te genieten van dingen die vooral lekker zijn, maar je lichaam niet zo veel goede voedingsstoffen leveren :).

Groetjes, Marloes

Gebruik jij de term ongezond vaak? Wil je dit aanpassen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Yvonne 2 jarengeleden

    Fijne uitleg. Dank. Kun je ook een keertje uitleggen welke voedingsmiddelen je wel of beter niet met elkaar kan combineren en waarom dat is. Bijv ijzer met vitamine c wel of vis en nitraat niet.

    Reageer
  2. Romy 2 jarengeleden

    Ik heb het moeilijk met de midden klasse, wat met gesuikerde ontbijtgranen, een witte boterham of een eiwitreep die horen niet per se bij de heerlijke extra’s die je gedachten verzadigen maar ook niet bij de voedzame

    Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Er is wat mij betreft geen ‘regel’ over hoe je daarmee om moet gaan. Dat bepaal jij helemaal zelf! Ik kijk zelf naar hoe lekker ik een product vind. Gesuikerde ontbijtgranen neem ik heeeel af en toe, wit brood (luxe broodjes) ongeveer 1x per week/2 weken en eiwitrepen nu nooit, maar toen ik ze nog heel lekker vond zo’n 2x per week. Bepaal waar jij je goed bij voelt!

      Reageer
  3. Margot 2 jarengeleden

    Ik heb het ook altijd over “minder gezond” dan over ongezond. De indeling voedzaam en lekker begrijp ik, maar vind ik zelf een lastige aangezien ik voedzaam eten vaak superlekker vind! Geef mij maar een heerlijke volkoren boterham met 100% pindakaas en plakjes banaan, die heb ik liever dan bv een stuk taart.

    Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Vandaar ook dat ik zeg dat bij deze indeling het ene het ander niet uit sluit. In mijn ogen is dat juist heel mooi, want zo kom je er ook echter welke voedzame dingen je óók heel erg lekker vindt :).

      Reageer
  4. Marielle 2 jarengeleden

    Superinteressant! Leuk dat je voedingsmiddelen indeelt aan de hand van motieven voor consumptie (FCM) in plaats van percepties (gezond/ongezond). Je aanpak is inspirerend!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: