Afvallen Challenge Voeding Voedingstips

Voeding Challenge: Are you REALLY hungry??

Door

Voeding challenge

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie een uitdaging heb gegeven. In de afgelopen challenge periode, deed ik dat iedere woensdag. Het leek me dan ook een goed idee om dat deze keer weer op woensdag te plannen. De challenge van vandaag heeft alles te maken met beoordelen of je écht honger hebt, of dat je eet uit gewoonte. Ik daag je uit om een week lang te beoordelen of je eet op de juiste momenten. Wat en hoe, dat leg ik je hieronder uit.

Achtergrondinformatie
Wij Nederlanders zijn echte grazers, we eten vaak zes of zeven keer per dag, soms nog wel vaker. We roepen massaal dat dat belangrijk is voor de stofwisseling, maar eigenlijk is dat lang niet altijd waar. Ik schreef hier al eerder een artikel over.

Kort gezegd is het soms erg zinvol om juist maar 3-4 keer per dag te eten, dan kan je lichaam tussendoor eigen vetweefsel gaan verteren. Ik zie bij mijn cliënten, dat dit veel mensen helpt bij het afvallen of op gewicht blijven. Het geldt overigens niet voor iedereen! Als jij gaan snaaien als je niet vaak genoeg eet, of als jij überhaupt nooit een hongergevoel hebt, kan het wel zinvol zijn om vaker te eten. Iedereen is anders!

ik2

De challenge
Ik daag je uit om een week lang alleen te eten als je daar écht behoefte aan hebt. Dus niet uit automatisme in je ochtendpauze je tussendoortje wegwerken, maar eerst eens even nadenken of je er echt wel trek in hebt! Probeer daarbij te onderscheiden of het echt je maag is die honger heeft, of dat je hersenen gewoon zin hebben om iets te eten. Er zijn daarbij een aantal spelregels:

  • Sla nooit je ontbijt, lunch of warme maaltijd over. Ook al heb je niet echt trek, 3x per dag eten is echt het minimum. Je kunt natuurlijk wel het tijdstip iets aanpassen aan je behoefte.
  • Eet wel voldoende! Als je maar drie tot vier keer eet, maak je maaltijden dan wel voldoende groot. Eet je normaal een stuk fruit tussendoor? Neem die dan nu bij de lunch. Zo krijg je wel alle benodigde vitamines en mineralen binnen.
  • Probeer ook tijdens het eten goed te blijven voelen, wanneer je voldoende hebt gehad. Eet niet achteloos je boterhammen op, maar stop wanneer je voelt dat je eigenlijk niet zo’n trek meer hebt.
  • Gebruik jij medicatie die is afgestemd op je voeding, bijvoorbeeld tabletten voor diabetes of insuline, sla deze challenge dan over! Ga niet zomaar je voeding aanpassen zonder te overleggen met een professional.

Wat ga je nu precies doen? 
Probeer een week lang elke keer dat je iets in je mond wilt stoppen, na te denken of je dat doet omdat je écht trek hebt. Tijdens het eten blijf je constant voelen of je lichaam seintjes geeft dat je voldoende hebt gehad, of dat je nog steeds trek hebt. Probeer dus alleen tussendoortjes te nemen, als je lichaam daar behoefte aan heeft. Zo niet, dan eet je gewoon wat meer bij je hoofdmaaltijden.

Natuurlijk blijft af en toe genieten ontzettend belangrijk. Ook bij deze challenge kun je daarom twee genietmomentjes inplannen. Op deze momenten kun je gewoon eten omdat je daar zin in hebt, niet omdat je lichaam het nodig heeft.

Favoriete gezonde producten

Waarom deze challenge?
Ik merk (ook bij mezelf!) dat we heel vaak eten uit automatisme. Ten eerste geniet je er dan minder van, ten tweede verlies je langzaam uit het oog wanneer je echt honger hebt. Door weer te leren luisteren naar je lichaam, merk je beter wanneer je voldoende hebt gegeten en wanneer je juist iets moet hebben. Dit kan je ontzettend helpen bij het afvallen of het op gewicht blijven.

Ik hoop dus dat je door deze oefening jezelf de kans geeft naar je lichaam te luisteren en weer te gaan voelen hoe je behoefte is op dat moment.

Succes!

Groetjes, Marloes

Ga jij deze challenge aan? Laat me zeker even weten als je meedoet! 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (21)
  1. Marlous 3 jaargeleden

    Gezien mijn achtergrond met een eetstoornis is deze challenge voor mij niet handig. Ik ben blij dat het me eindelijk lukt om 6x per dag te eten. Als ik zou minderen in aantal x eten of als ik mezelf de vraag ga stellen of ik wel echt trek heb, weet ik dat dat elk moment een ‘nee’ zou zijn.
    Op zich een hele goede challenge voor een stukje bewustwording; maar ik sla hem over 😉

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Heel verstandig meid!! Inderdaad, iedereen is anders.

      Reageer
  2. L 3 jaargeleden

    Goed idee voor een challenge!! Ik zit nu alleen zo lekker in de flow met afvallen door my fitness pall dagelijks in te vullen,icm veel water en sporten dat ik hiermee doorga. Ik merk dat als ik van te voren weet wat ik mag eten, niet meer snaai (of in ieder geval veel minder) en meer geniet omdat ik weet wat ik bijv straks mag eten. Ik ben bang dat als ik dit nu aanpas, de structuur kwijt ben en het weer een zooitje wordt: ) Het gevoel van hoofd honger en buik honger is wel een dingetje. Nu zeker met afvallen. Voor de andere: succes!!

    Reageer
  3. Clara 3 jaargeleden

    Ik herken het wel, vooral aan het eind van de middag, voor het avondeten…
    Dus ik doe mee!! Ben benieuwd 🙂

    Reageer
  4. Lynn 3 jaargeleden

    Ik doe ook mee. Niets meer in mijn mond stoppen tijdens het koken wordt nog wel een dingetje…
    Op een of andere manier heb ik dan altijd snaai trek.

    Reageer
  5. nicole 3 jaargeleden

    Ik ben de laatste tijd weer behoorlijk van het padje af qua voeding dus ik doe mee!

    Reageer
  6. Jolanda 3 jaargeleden

    Super tip, ben al 6kg afgevallen. Als ik n terugval heb (lees vreetbui?), komt dat vaak omdat ik dan weer eet uit automatisme. Door weer bewust te worden van mijn hongergevoel, helpt deze challenge vaak om dit gevoel weer onder controle te krijgen.

    Reageer
  7. Ise 3 jaargeleden

    Ik kan me hier aan de vakantie ook wel goed aan houden, maar ik merk dat ik op school gebonden ben aan vaste eetmomenten (want in de les mag je niet eten) en dan heb ik deze echt ‘nodig’. Of in ieder geval, ik heb tussendoor steeds erge honger..

    Reageer
  8. Mirjam 3 jaargeleden

    Ik doe mee!

    Reageer
  9. Lilian 3 jaargeleden

    Ik doe ook mee!

    Reageer
  10. Charly 3 jaargeleden

    Ik was hier uit mijzelf toevallig maandag mee begonnen! Uiteraard doe ik dus mee! Vooral tussen lunch en diner vind ik moeilijk! But here we go!

    Reageer
  11. Vera 3 jaargeleden

    I’m in!!! De ochtend gaat prima. Als juf heb je vaste pauzes, maar de eerste pauze sla ik meestal mijn tussendoortje over. De lunch gaat ook goed….en dan komt het! Pfff…..als ik niets extra’s meeneem naar mijn werk gaat het ook wel, maar als ik thuiskom snaai ik de laatste paar dagen weer! Dan duurt het me te lang tot het eten…dan ben ik nog druk wat aan het doen voor school….dan schuif je gewoon ongemerkt 4 koekjes naar binnen….en de 4de was toen ik dit artikel begin te lezen….hahaha!!!!

    Dussuh…..lijkt me goed als ik deze eens ga meedoen 🙂

    Reageer
  12. Alia 3 jaargeleden

    Vandaag is dan mijn eerste grote geniet moment. M’n vriend is jarig, dus vandaag lekker (zelfgemaakte, maar ongezonde) taart, gezonde hapjes en een paar drankjes met alcohol erbij

    Reageer
  13. Jeannette 3 jaargeleden

    Volgens mij heb ik altijd honger hahaha

    Reageer
  14. Hanne 3 jaargeleden

    Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik at ook altijd als het naar mijn idee etenstijd was: 10 uurtje, lunch, 3 uur tussendoortje, avondeten, iets voor ‘s avonds. Ik heb de laatste tijd geleerd om te luisteren naar mijn lichaam en te eten wanneer ik honger heb. Hierdoor ben ik afgevallen (jeej), maar ik wil nu niet verder afvallen. Daarom heb ik op advies van mijn fitnessinstructeur myfitnesspal gedownload. Zo kan ik bijhouden wat ik eet zodat ik zeker genoeg calorieën binnenkrijg en niet verder afval.

    Mijn vraag is nu: met mijn huidige eetpatroon red ik de 1700 calorieën niet die ik zou moeten eten. Vaak moet ik volgens mijn myfitnesspal nog zo’n 200-300 calorieën extra eten op een dag terwijl ik dan helemaal geen honger heb. Raad je mij aan dat dan te doen of te luisteren naar mijn lichaam en niet meer te eten als ik geen honger heb. Ben heel benieuwd hoe jij hiertegenaan kijkt. Ik kan gewoon bijna niet geloven dat ik meer moet eten dan ik nu al doe.

    Reageer
  15. Tamara 3 jaargeleden

    De laatste tijd hoor en lees je ontzettend veel over ” Intermittent Fasting ”
    Hoe denk jij hierover?

    Reageer
  16. Lieke 3 jaargeleden

    Dit artikeltje wilde ik met je/lezers delen:
    https://www.sg.uu.nl/nieuws/2013/veel-van-ons-eetgedrag-onbewust

    Sluit helemaal aan bij het bovenstaande en eerdere optimavita artikelen 🙂

    Reageer
  17. Moniek 3 jaargeleden

    Hoi marloes,

    Mijn vraag is of het erg is om met een hongergevoel naar bed toe te gaan?
    Als ik niet gesport heb dan eet ik meestal niks meer na het avondeten.
    Als ik wel heb gesport eet ik meestal kwark met noten of fruit.
    Maar soms heb ik gewoon nog een hongergevoel, ook als ik niet heb gesport.
    Moet ik dat negeren? Of aan toe geven?
    bmi is goed (22) maar wil zelf wel wat kilootjes eraf!

    Reageer
  18. Jaclyn 3 jaargeleden

    Sinds je dit artikel hebt geschreven ben ik eens kritisch gaan opletten en wat blijkt? Soms eet ik gewoon omdat het ‘vier uur’ is, maar niet omdat ik echt honger heb. Mooie eye-opener, ik ga hier nu bewuster op letten. Bedankt voor dit artikel!

    Een stille meelezer die iedere dag wel even op je blog kijkt, benieuwd naar je nieuwe (leerzame!) artikel, maar niet altijd reageert. Bij deze, ga zo door, lees altijd met veel plezier je artikelen!!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: