vetverbranding hartslag
Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Feit of Fabel: Lage Hartslag voor Vetverbranding

Door

Ik heb er al eens over gepraat in een vraag maar raak video, de ideale hartslag voor vetverbranding. Er wordt heel vaak gedacht dat een relatief lage hartslag bij het sporten, het meest effectief is als je veel vet wilt verbranden. Veel (oudere) apparaten op de sportschool geven zelfs een advies voor deze vetverbrandingszone aan! In dit artikel leg ik je uit dat deze ‘vetverbranding hartslag’ eigenlijk een fabel is.

De vetverbrandingszone

Misschien heb je een tabel zoals die hieronder wel eens gezien. De gele zone zou de perfecte ‘fat burning zone’ zijn. We zouden dus het meeste vet verbranden als we onze hartslag zo rond de 130 slagen per minuut houden. Latere onderzoeken hebben uitgewezen dat dit toch niet helemaal waar is.

vetverbrandingszone

Vetverbranding per hartslag

Kijk maar eens naar de tabel hieronder. De getallen zijn als voorbeeld bedoeld. Tijdens het sporten verbrand je vet en koolhydraten (kh). Bij een relatief lage hartslag, verbrand je procentueel gezien meer vet. Bij een hoge hartslag is het grootste gedeelte dat je verbrand koolhydraten. De absolute hoeveelheid calorieën vet die je verbrandt bij een lage hartslag, is echter toch vaak lager dan bij een hoge hartslag!

Tabel hartslag

Andere voordelen van een hoge hartslag

Trainen op een lage hartslag is dus zeker niet perse effectiever voor de vetverbranding. Er zijn echter nog meer voordelen van het hebben van een hogere hartslag:

  • Je werkt effectiever aan conditieverbetering.
  • Je daagt je spieren en je coördinatie meer uit.
  • De naverbranding is hoger. Als je stopt met trainen zal je hartslag nog een tijd hoger zijn dan normaal. Hierdoor verbrand je ook na je training nog calorieën.

Training op een lagere hartslag heeft echter ook voordelen! De meest belangrijke is misschien wel dat het minder moeite en motivatie kost. Een half uur wandelen doen veel mensen vrijwel moeiteloos, terwijl een half uur hardlopen vaak echt een opgave is. Weet je van jezelf dat je het hardlopen toch niet gaat doen? Dan kun je in mijn ogen beter focussen op vaker gaan wandelen!

Nog even een weetje tussendoor: het vet dat je verbrandt gaat jammer genoeg niet direct van je lovehandles af. Rondom je spieren zitten kleine vetcellen, die eerst worden aangepakt.

tips voor beginnende hardlopers

Mijn conclusie

Bij een lage hartslag verbrand je procentueel gezien het meeste vet, maar de hoeveelheid calorieën vet die je verbrand, is groter bij een hogere hartslag. Wil je effectief vet verbranden? Dan is het misschien beter om te trainen op een hogere hartslag!

Dat betekent echter niet dat trainen op een lage hartslag onzin is. Voor mensen die een hekel hebben aan sporten, kan het zeker een uitkomst zijn! Ook ik als fanatieke sporter, train wel eens bewust op een lage hartslag. Mijn lichaam is van zo’n training namelijk sneller hersteld. In mijn ogen is een combinatie van beide vormen van training ideaal.

Ik wil nog wel even benadrukken dat sporten op een hoge hartslag voor iedereen heel goed is. Je traint dan namelijk effectiever je conditie en spieren, wat goed is voor je gezondheid.

Wil je meer informatie over vetverbranding? Kijk dan even deze video.

Groetjes, Marloes

Wist jij dit? Of is het nieuw voor je? Hoe train jij het liefst?

Bron tabel 1

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: