Afvallen Voedingstips

Verleidingen weerstaan: 8 Keuken-inricht-tips!

Door

Je kent het misschien wel: je loopt naar de keuken voor een glas water en voordat je het weet heb je een koekje of snoepje in je mond. Dat was niet de bedoeling! Hoe jij jouw keuken inricht, kan je ontzettend helpen bij het verleidingen weerstaan. In dit artikel geef ik je tips.

Kinderachtig…?

Eigenlijk vinden we van onszelf dat we verleidingen gewoon zouden moeten kunnen weerstaan. Je wilt toch graag gezond leven en/of afvallen!? Dan moet je ook de motivatie hebben om iets niet te nemen. Zo werkt het echter niet. Eten is een van onze eerste levensbehoeftes. Ons lichaam is dus voorgeprogrammeerd om te willen eten. Als we honger hebben, neigen we naar zoete dingen omdat suiker nu eenmaal snelle energie levert.

Je kunt tegen deze behoefte proberen te vechten, maar dat gaat geheid een keer mis. Zelf kies ik er daarom voor om de inrichtingen van mijn kasten me te laten helpen bij het maken van gezonde keuzes! Ik pas de tips hieronder dan ook vrijwel allemaal zelf toe (sommigen lukken niet wegens ruimtegebrek op het moment, haha). Ook geef ik ze regelmatig aan mijn cliënten in mijn diëtistenpraktijk.

Keuken-inricht-tips

Hieronder mijn favoriete tips voor het inrichten van je keuken, die je helpen bij het maken van gezondere keuzes.

  • Haal zo min mogelijk ongezonde dingen in huis! Wat er niet is, kun je ook niet opeten. Ik weet nog dat wij vroeger thuis een hele lade met chips en snacks hadden. De verleiding om iets te pakken is dan heel groot. Het is voor niemand in het gezin handig om veel te snoepen. Zorg er dus voor dat er ook niet te veel is. Voor het weekend kun je dan altijd later nog iets halen!
  • Als je lekkere dingen haalt, neem dan kleine verpakkingen. Een mega zak drop is misschien goedkoper, maar stimuleert ook om meer te eten dan als je een kleinere zak haalt. Haal bijvoorbeeld 4 hele lekkere gevulde koeken bij de bakker op zaterdag, in plaats van een pak van 8 in de supermarkt. Het is niet alleen lekkerder, maar je vermijd de verleiding om er meerdere te nemen.
  • Zorg voor een goede voorraad aan gezonde snacks! Probeer altijd een aantal verschillende soorten in huis te hebben, zodat er voor iedere vorm van trek iets is. Zo heb ik zelf altijd fruit, snackgroenten, volkoren crackers, ei (je kunt deze zelfs al koken!), rijstwafels en ongezouten noten in huis.
  • Zet gezonde dingen voorin je kasten. Als jij een kast of je koelkast open trekt, ben je geneigd te pakken wat je het eerste ziet. Is dat chocolade? Dan is het heel moeilijk om te weerstaan. In mijn koelkast je eerst komkommer en snoeptomaatjes, in mijn kasten eerst volkoren crackers. Bewaar ongezonde dingen meer achterin je kasten.
  • Bewaar ongezonde dingen in een niet-doorzichtige trommel in een dichte kast. Een doorzichtige snoeppot op het aanrecht maakt het heel lastig om niet de hele dag door een snoepje te pakken.
  • Zet je fruitschaal in het zicht en zorg dat deze altijd goed gevuld is met fruit dat je lekker vindt. Als jij de keuken (of de kamer) inkomt, zie je als eerste de fruitschaal. De kans dat je fruit pakt als je trek hebt, is een stuk groter!
Dezelfde hoeveelheid friet. Links op een groot bord en rechts op een klein bord.
  • Heb je een feestje gehad en zijn er veel dingen over? Geef het mee aan je gasten of maak bijvoorbeeld buren blij met iets lekkers. Als je alle goodies zelf op eet, ben je waarschijnlijk nog een paar dagen aan het snoepen :).
  • Gebruik liever iets kleinere borden, dan schep je automatisch iets minder op. Eet je lunch ook van een klein bord, dan lijkt het optisch alsof je meer kunt eten. Bij water- of theeglazen kun je het tegenovergestelde doen. Neem een groot glas, dan drink je makkelijker voldoende!

Mijn conclusie

Gezond leven wordt een stuk makkelijker als je de inrichting van de keuken daarop afstemt. Het lijkt misschien een beetje overdreven, maar aan de andere kant: als je gezond leven op zo’n simpele manier een stukje makkelijker kan maken, waarom dan niet? Ik merk dat het bij mij in ieder geval heel goed werkt. Ik zeg daarmee zeker niet dat ik nooit meer uit de kasten snaai…want soms ben je in een bui dat ook het lekkers in de verste hoekjes niet meer veilig is ;).

Groetjes, Marloes

Pas jij deze tips al toe? Of heb je misschien aanvullende tips?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Geralde 2 maandengeleden

    Super goede tips! Gaan we nog een fit de zomer in challenge doen? Probeer de oudere wel eens op te pakken, maar merk toch dat dat minder makkelijk is, omdat die op dat moment niet leeft.

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Hmmm, dat is wel een beetje laat, maar ik vind het geen slecht idee…haha! Misschien een soort van mini-challenge-periode!? Ik ga erover nadenken! Dank je wel voor de inspiratie.

      Reageer
  2. Paulien 2 maandengeleden

    Na het lezen van deze post ga ik eerst een blik Spekjes die ik heb gekregen uit het zicht zetten. Ik vind ze niet echt lekker maar denk er toch telkens over na of ik er niet een ga eten…

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: