Taart op het werk
Afvallen Voedingstips

Traktaties op Werk Weigeren…

Door

Bron foto: Mocha Cheesecake,

Als je gezond leven belangrijk vindt, loop je er af en toe tegenaan dat je aangeboden snacks liever wilt weigeren. Bijvoorbeeld een traktatie van een collega. Jouw afwijzing zal echter lang niet altijd gewaardeerd worden. Je moet dan wel erg sterk in je schoenen staan om door te zetten. In dit artikel geef ik je tips over hoe je hiermee om kunt gaan.

Het ‘probleem’
Bij gezond leven hoort af en toe iets ongezonds, dat is duidelijk! Persoonlijk eet ik deze genietmomentjes liever in het weekend tijdens een gezellig avondje, dan even snel tussendoor op mijn werk. Nu heb ik het ‘geluk’ dat er niet zo vaak traktaties zijn bij ons, maar in sommige bedrijven kan dit oplopen tot meerdere keren per week. Een traktatie weigeren lijkt misschien simpel, maar dit kan zorgen voor een heleboel commentaar. Collega’s begrijpen namelijk niet altijd waarom jij die keuze maakt. Eentje kan toch geen kwaad?!

Mijn tips
Hieronder een aantal tips waarvan ik weet dat ze goed werken bij mezelf en mijn cliënten. We starten met tips voor als jij het lastig vindt om lekkere dingen af te slaan:

  • Bedenk goed wat jouw doel is…en hoe graag je dat wilt. Bedenk daarbij hoe jouw komende dagen eruit gaan zien. Heb je feestjes of andere momenten dat je wilt genieten van minder gezond eten? Bepaal daarna of je de traktatie wilt nemen.
  • Beoordeel heel kritisch wat je van de traktatie vindt. Is hij ECHT lekker, of is het gewoon verleidelijk dat er iets zoets aanwezig is? Ik sla bijvoorbeeld taart van de supermarkt vaak automatisch af, maar voor taart van een goede bakkerij maak ik graag een uitzondering.
  • Zorg ervoor dat je een gezonde snack bij je hebt als alternatief. Het afslaan is nog moeilijker als je vervolgens niets te eten hebt.
  • Bedenk hoe lang je plezier gaat hebben van de traktatie. Vaak is dat hooguit 2-3 minuten. Bij iets dat je écht lekker vindt, geniet je daarna nog na. Eet je het gewoon ‘omdat het er is’, dan voel je je achteraf vaak zelfs minder goed. Neem dit mee in je overweging.
  • Besef dat het een keuze is die je op lange termijn gelukkig maakt. Ga jezelf niet zielig vinden. Het is niet dat je geen taart MAG, je maakt deze keuze omdat je het zelf WILT.
  • Verplicht jezelf niet om altijd te weigeren. Af en toe lekker mee doen kan echt geen kwaad!

Nu een aantal tips voor als je vooral bang bent voor het commentaar van collega’s:

  • Bedenk vooraf wat je gaat zeggen. Natuurlijk hoef je jezelf niet te verklaren als je dat niet wilt. Gewoon zeggen ‘nee dank je, ik heb daar nu even geen behoefte aan’ is voldoende! Ook als ze doordrammen, kun je dit argument gebruiken.
  • Who cares wat zij vinden? Jij voelt je fit en energiek bij jouw gezonde lichaam! Punt.
  • Uiteindelijk gaat niemand je minder aardig vinden als je geen gebakje neemt :). Laat ze maar zien dat je net zo gezellig bent terwijl jij je appel eet.
  • Vaak geven ze commentaar uit jaloezie. Jij bent sterk genoeg om te weigeren en zij zijn dat niet.
  • Het commentaar krijg je altijd maar een paar keer, daarna zijn ze gewend dat je niets neemt en krijg je hooguit de opmerking ‘jij wilt zeker niets!?’. Geloof me…ook dat went ;).

sint snoepgoed gezond

Tips voor gezonde traktaties op werk
Hieronder wat ideetjes voor als jij gezonder (of minder ongezond) wilt trakteren op je werk.

  • Bak zelf een gezonde cake of gezonde muffins. Vaak zullen je collega’s niet eens merken dat het een gezondere variant is.
  • Maak spiesjes van vers fruit en deel deze uit. Ook een leuk idee is om dit fruit in een leuk bakje of ijshoorntje te serveren.
  • Een stukje hartige taart
  • Een waterijsje is in de zomer heerlijk! Het bevat natuurlijk suiker, maar veel minder dan in een gemiddeld gebakje.
  • Een kom soep, why not?? Heerlijk bij de lunch of als snack in de herfst en winter. Ook een leuk idee om twee soepstengels aan een zakje cup a soup vast te maken als traktatie.
  • Een zakje met noten en gedroogd fruit, gezond maar toch lekker zoet en crunchy.
  • Een bakje popcorn, daar zitten iets minder calorieën, suiker en vet in dan in de gemiddelde traktatie.
  • Een zelfgemaakte smoothie, vooral leuk als je niet al te veel collega’s hebt ;).
  • Kies voor een kleinere variant van iets ongezonds. Bijvoorbeeld een soesje, mini candybar, kleine stukjes brownie of snoepjes. Iedereen kan nu zelf bepalen of hij er een of meerdere neemt (of geen natuurlijk).

Mijn conclusie
Ik vind dat je vooral moet doen waar JIJ je goed bij voelt, wat anderen daar ook van denken. Uiteindelijk ben jij degene die moet leven in jouw lichaam. Oordeel zelf per moment of jij de traktatie wilt nemen of niet.

Ik hoop je weer wat inspiratie te hebben gegeven.

Groetjes, Marloes

Herken je dit probleem? Hoe ga jij ermee om?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Sandra 5 jarengeleden

    Tja, dit probleem heeft zich soort van opgelost omdat ik van vegetarier naar veganist ben gegaan een tijdje terug. Bij mijn vorige baan was er inderdaad bijna elke week wel een traktatie. Meestal taart, maar soms ook wel snoeptomaatjes. Ik ben geen taart-fan, maar ik houd wel van koekjes. Gelukkig/helaas is bijna geen elke taart, cake of koekje veganistisch, dus het was niet moeilijk het te laten staan. Waar ik nu werk zijn heel weinig mensen, maar collega’s nemen vaak wel iets mee (cake, chocola,..) soms wordt ik wat meewarig aangekeken omdat ze denken dat ik mezelf deze dingen ontzeg. Echter, ik mis het niet. Het is trouwens lastiger om het af te slaan als het wel vegan is! Maar dat komt toch niet zo vaak voor.

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Haha, dat is dubbel winst dan inderdaad!

      Reageer
  2. Karin 5 jarengeleden

    Dat is nou zo fijn als je voor je zelf werkt als zzper, dan heb je geen collega’s?

    Reageer
  3. Bianca 5 jarengeleden

    Goed artikel. Ik blijf het bijzonder vinden dat je je moet “verantwoorden” als je gezond wil eten en leven. Terwijl als je heel ongezond eet en overal aan mee doet er niemand een opmerking over maakt…

    Reageer
  4. Yasmin 5 jarengeleden

    Bij mij op het werk ligt er iedere dag koekjes, taart of ander snoepgoed en ik zeg er altijd nee op en als je zoals ik net een gezond BMI heb dus heel slank bent, moet ik me altijd verantwoorden, want ik kan het hebben en ik zal wel een eetstoornis hebben enz. en ik heb van de week ronduit gezegd dat ik het niet eet , omdat ik geen enkele behoefte heb aan diabetes en door de weeks gewoon echt niet meer snoep ( ik heb altijd heel erg veel gesnoept) en als ik alles zal eten wat er dagelijks ligt dat mijn lichaam dat echt niet leuk gaat vinden. Nu daar reageerden een paar collega’s wat zuur op. en anderen gaven me ronduit gelijk. Wat wel opvallend was dat de zuurder reagerende collega’s degenen waren met een maatje ( sommigen wel meer dan 1 maatje meer).
    Vooral sinds ik deze site ben gaan volgen ben ik veel meer op mijn eten gaan letten en dat wil niet zeggen dat alles nu goed gaat , want net ook rijstwafels met groenten en wat mayo gegeten, maar het is geen vergelijk meer met een paar maanden geleden toen at ik rustig een zak chips en een zak chocopinda’s op een dag en de bak Ben & Jerry’s ijs die ik gisteren heb gehaald met die kaart van de postcodeloterij zal allang op zijn geweest, maar staat er nog en heb er geeneens trek in.

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Heel herkenbaar! Gewoon super goed bezig hoor. Er is niets mis met kritisch keuzes maken!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: