partner eet minder gezond
Afvallen Voedingstips

Tips voor als jouw partner minder gezond eet!

Door

Als je mijn vlogs kijkt dan weet je het, mijn man Sven eet minder gezond dan ik. Ik krijg dan ook heel vaak vragen over hoe wij dat doen. Hoe vinden we een middenweg in onze leefstijlen!? In de afgelopen jaren heb ik daar mijn weg in gevonden, dus ik geef je graag wat tips!

Mijn uitgangspunt

Het meest belangrijke is denk ik te bepalen wat jouw uitgangspunt is in deze situatie. Dat bepaalt namelijk of het gaat werken of niet. Wat ik ontzettend belangrijk vind, is dat je iemand niet wilt veranderen. Ik moet volledig de leefstijl van Sven kunnen accepteren (en hij de mijne), anders zou onze relatie überhaupt niet werken.

Voor mij is dit nooit een issue geweest. Ik vind het helemaal prima dat hij meer snoept en vaker fastfood eet. Aan de andere kant accepteert hij het volledig dat ik niet altijd met hem mee eet en vaker dingen af sla. Is de leefstijl van jouw partner voor jou WEL een issue? Probeer er dan over te praten. Uiteindelijk moet je het naar mijn idee kunnen accepteren om een relatie succesvol te maken.

Waar jouw grenzen liggen, dat kun jij alleen bepalen. Ik kan me voorstellen dat het bij mij ook anders zou zijn als Sven echt heel lui was geweest, of als hij extreem ongezond zou zijn door zijn minder gezonde leefstijl. Doordat hij echter een bewegend beroep heeft, kan hij die extra snoepmomentjes prima hebben.

Tips voor als jouw partner minder gezond eet

Allright, ik ga er dus vanuit dat jij net als ik niet de intentie hebt om de ander te veranderen. Dan is het tijd om na te denken over de praktische invulling. Hieronder in willekeurige volgorde mijn tips in deze situatie:

  • Ga jezelf niet zielig vinden! Besef dat het 100% jouw eigen keuze is dat je bepaalde dingen minder vaak eet. Daarbij kan het helpen om alle voordelen die gezond leven voor jou heeft op te schrijven. Dat maakt je sterker!
  • Praat erover met je partner, zodat je elkaar begrijpt. Nog steeds weet ik bijvoorbeeld niet precies welke van mijn gezonde maaltijden Sven wel en niet lekker vindt. We hebben het hier regelmatig over zodat we van elkaar weten wat we fijn vinden.
  • Zoek een middenweg in recepten. Jullie zullen soms allebei een beetje moeten toegeven. Zo maak ik regelmatig witte pasta of rijst, terwijl ik zelf eigenlijk liever zilvervliesrijst of volkorenpasta zou eten. Ik weet echter ook dat Sven de witte varianten lekkerder vind, dus dat is prima! Ik zorg er dan wel voor dat ik er lekker veel groenten bij doe, of ik maak er een extra salade bij.
  • Wil je dit liever niet? Dan kun je ook gerust meerdere pannen op het vuur zetten. Het komt ontzettend vaak voor dat Sven en ik iets anders eten tijdens de warme maaltijd. Bij het boodschappen doen is dat even meer nadenkwerk, maar met koken ben ik zelden langer bezig. Wat maakt het nou eigenlijk uit dat je 4 pannen gebruikt in plaats van 2.
  • Kies voor gerechten die je makkelijk kunt aanpassen aan ieders wens. Bijvoorbeeld ovenschotels (ik doe op mijn gedeelte geen saus en minder kaas), wraps (we vullen ze beiden hoe we willen) of salades (maak twee aparte borden).
  • Serveer sauzen, spekjes, geraspte kaas en andere vette dingen apart. Iedereen kan dan toevoegen zo veel hij/zij wil.
  • Heb je moeite met open zakken chips die in de kast liggen? Vraag je partner dan of hij/zij ze neerlegt op een plek die jij niet kent. Dan natuurlijk niet stiekem gaan zoeken ;).
  • Kook grotere porties en bewaar gerechten in de vriezer of koelkast. Ik maak bijvoorbeeld op zondag graag een grote hartige taart. Maandag eet Sven dan een restje hartige taart en ik maak voor mezelf een salade.
  • Super praktisch vind ik de app ‘Wunderlist’. Je kunt hierin allerlei lijstjes maken, die je ook kunt delen met anderen. Sven en ik gebruiken het wel eens als boodschappenlijst. We kunnen beiden items toevoegen aan de lijst en ook producten afvinken. Ideaal!
  • Wil je testen of hij/zij een gezond recept lekker vindt? Zet het dan gewoon op tafel zonder te vermelden dat het gezond is. Zo krijg je de meest oprechte reactie, zonder vooroordelen 😉 #spreektuitervaring
  • Maak je je oprecht zorgen over de gezondheid van je partner? Deze uiten mag natuurlijk. Probeer te blijven bij jouw eigen gevoel en vermijd vooral ellenlange epistels over het gevaar van suiker, zout en e-nummers ;). Deze werken echt alleen maar averechts. Onthoud ook altijd dat het zijn/haar beslissing is of er iets mee gedaan wordt. Ik heb ruim voldoende cliënten ‘gedwongen’ in mijn diëtistenpraktijk gehad om te kunnen zeggen dat dat niet werk.

Mijn conclusie

Het lijkt misschien een groot probleem als jij gezonder wilt leven dan je partner, dat hoeft het echter totaal niet te zijn! Besef goed dat het net zo’n groot probleem is als jij het maakt. Accepteer elkaars keuzes, probeer de ander niet te veranderen en praat er regelmatig over. Zo begrijp je elkaar beter en vind je al snel praktische oplossingen.

Groetjes, Marloes

Herken je dit ‘probleem’? Heb je aanvullende tips?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Simone 3 jaargeleden

    Heel fijn om dit te lezen. Vroeg me ook vaak af hoe jullie dit eigenlijk doen, dus dit is erg leuk om te lezen. Zelf hebben wij ook deze situatie en vind ik dat soms lastig. Net zoals jullie respecteren we elkaar en dat is het belangrijkste

    Reageer
  2. Vera 3 jaargeleden

    Ohhh…respecteren wel, maar ik zwicht vaker dan ik zou willen…!! Nu met borstvoeding kan dat, ik kan eten wat Ik wil, voel me net 18, maar ik weet dat ik straks echt goed moet oppassen 😱

    Reageer
  3. Janne 3 jaargeleden

    Wat een lieve foto’s bij dit artikel!
    Ik heb het geluk een vriend te hebben die ongeveer hetzelfde eet als ik. Het enige verschil is dat hij moet uitkijken dat hij niet te weinig eet, dus ik kan al het snoep en andere spul dat ik overhoud naar hem toe schuiven en dan lijkt hij er alsnog geen gram van aan te komen 😀

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.