Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

8 Tips: Gezond Eten en Bewegen bij Warm Weer

Door

Gezond eten warm weer

Goedemorgen lieve toppers! Het wordt vandaag tropisch warm in Nederland, ongeveer 32 graden. Ik vind het heerlijk, ik houd zo ontzettend van de warmte. Het inspireerde me ook tot dit artikel, want ik merk dat lang niet iedereen het makkelijk vindt om gezond te leven met warm weer. Je hebt waarschijnlijk niet zo veel zin om te sporten, gaat barbecueën met je gezin of lekker borrelen in de tuin bij vrienden. Ik geef je in dit artikel tips die mij ontzettend helpen tijdens het mooie weer in de zomer.

Ik ga er in dit artikel even van uit, dat je graag gezonde keuzes wilt maken tijdens de warme dagen. Als je gewoon een dagje heerlijk wilt genieten, met alles erop en eraan, dan is dat natuurlijk ook helemaal prima. Dat kun je dit artikel gewoon skippen :).

Sushibowl

1. Eet gezonde frisse hoofdmaaltijden
Met warm weer hebben veel mensen weinig honger. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, is het natuurlijk wel belangrijk om voedzame maaltijden te nemen. Vaak heb je geen zin in warme en zware maaltijden als het 30 graden is, hieronder wat ideetjes voor lichte en frisse hoofdmaaltijden die ik graag eet bij warm weer.

  • Een maaltijdsalade, zoals bijvoorbeeld deze met feta, olijven, pijnboompitten en pasta. Of deze met mango en pecannoten. Het kenmerk van een maaltijdsalade is dat er niet alleen groenten en vlees/vis/vleesvervanger in zitten, maar ook pasta, aardappel of een ander koolhydraatrijkproduct.
  • Een normale salade, vooral eentje met fruit vind ik heerlijk in de zomer. Zoals bijvoorbeeld deze met feta en ananas of deze met mango en kip. Tip: als je specifiek salades zoekt, typ dit dan in in het zoekbalkje op mijn site.
  • Een deels frissen maaltijd met rauwkost erbij, gaat er ook altijd prima in bij mij. Zoals bijvoorbeeld kipshoarma met een krokante wrap en sla. Of een wrap met vis of vlees en sla, zoals deze met kip en kikkererwten.
  • Of wat dacht je van deze sushibowl?? Simpel te maken en zoooo lekker en fris!

Salade feta ananas

2. Gezonde tussendoortjes
Als je gezellig naar het water of naar een park gaat, is het misschien verleidelijk om een bak met snoep, een zak chips of andere minder gezonde snacks mee te nemen. Je kunt het ook echter op de gezonde manier doen! Hieronder wat ideeën voor lekkere zomerse snacks.

  • Fruit is altijd heerlijk. Er is nu zo veel lekker zomerfruit te koop! Neem bijvoorbeeld kersen of perziken mee, of een watermeloen en een mes. Iedereen zal ervan smullen.
  • Je kunt ook een fruitsalade maken in een tupperware bak. Een paar plastic vorkjes erbij en iedereen kan prikken wat hij wil.
  • Een bakje kwark of yoghurt is ook heerlijk verkoelend. Je kunt hier eventueel wat kokoschips, fruit, nootjes of rozijnen door doen. Ook kun je gaan voor bijvoorbeeld Optimel kwark of yoghurt, dit heeft een lekker smaakje.
  • Neem stukjes rauwkost mee, met eventueel een dip van hummus, guacemole of tzatziki. Rauwkost is naar mijn idee een perfecte snack in de zomer, omdat het lekker fris is. Mijn favorieten zijn stukjes komkommer, paprika, wortel en snoeptomaatjes.
  • Als je thuis blijft, neem dan een heerlijk verfrissend ijsje. Hier vind je de meest gezonde keuzes.
  • Maak een gezonde verfrissende smoothie van fruit, yoghurt/melk en eventueel wat munt erdoor.

Neem eventueel een koelbox of een koeltasje mee, dan blijft het langer goed.

Smoothie-watermeloen2

3. Drink voldoende!
Normaal gesproken is voldoende drinken al ontzettend belangrijk. Met warm weer is dit nog extra een aandachtspunt, omdat je veel meer vocht verliest door verdamping, uitademing en zweten. Ik raad je dan ook echt aan om een fles(je) water bij je te dragen, zéker als je voor een paar uur buiten bent. Geef je water eventueel een smaakje met bijvoorbeeld munt, fruit (vers of diepvries) of basilicum, dat stimuleert om meer te drinken. Eventueel kun je ook een klein beetje suikervrije limonadesiroop toevoegen.

4. Sport vroeg, of juist laat
Midden op de dag heb je met mooi weer vaak geen zin om te sporten. Ga daarom direct na het opstaan! Je lichaam is nu nog niet zo warm en ook buiten of in de sportzaal is het nog wat frisser. Eventueel kun je ook laat op de avond gaan. Voor mij werkt dit laatste niet, ik ben dan al zo loom geworden van de warmte, dat mijn motivatie weg is. Ik ga dus het liefst vroeg!

Sporten warm weer

5. Zoek vormen van beweging waar je wél zin in hebt
Sommige vormen van beweging zijn wel heel aantrekkelijk tijdens warme dagen. Zoek gewoon iets waar je wel zin in hebt! Ik geef een aantal ideetjes:

  • Sporten in een zaal met airco! Bij ons op de sportschool is het gewoon lekker koel, dus een heerlijke ontvluchting van de warmte buiten.
  • Ga beachvolleyballen, beachtennisen of doe een andere activiteit op het strand of op het gras. Lekker in je badkleding of korte broekje.
  • Gooi een balletje over met je voeten in het water, of ga volleyballen in het water.
  • Ga suppen, waterskieën, wakeboarden, surfen, kanoën of iets anders op of rond het water, lekker verkoelend!
  • Wandel een stuk direct langs de zee. Daar is het koeler en door het lopen in het zand, verbrand je meer calorieën.

6. Luister goed naar je lichaam
Wij zijn niet gewend om te sporten met deze temperaturen! Let dus goed op de signalen die je lichaam geeft. Als je voelt dat je pauze nodig hebt, neem die dan ook. Ook met eten is luisteren naar je lichaam belangrijk. Eet waar jij zin in hebt. Als je minder trek hebt, kun je ook gewoon iets minder nemen. Waarschijnlijk krijg je de volgende dag of een paar dagen later wat meer honger, neem dan gewoon iets extra’s.

Barbecue

7. Een gezonde barbecue
Met mooi weer gaan we natuurlijk massaal aan de barbecue! Super gezellig, maar vaak met veel vet vlees, weinig groentes en veel alcohol. Tips voor een veel gezondere barbecue, geef ik hier.

8. Maak zomerse drankjes in plaats van alcohol
Je zult tijdens warme dagen sneller geneigd zijn een ‘gezellig’ drankje te willen doen. Een glaasje rose in de tuin of een biertje in het park gebeurt ontzettend vaak. Denk echter ook eens aan andere gezellige drankjes! In de video hieronder geef ik een aantal voorbeelden, waarmee je eindeloos kunt variëren naar jouw eigen smaak.

Ik hoop dat ik je wat ideetjes heb kunnen geven op deze zomer gezond te leven. Als jij aanvullingen hebt, dan hoor ik het graag!

Groetjes, Marloes

Wat doe jij om gezond te leven op zomerse dagen? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. L 6 jarengeleden

    Dit artikel komt als geroepen! Mijn motivatie om te sporten is echt ver te zoeken met deze temperatuur. op eeen of andere manier ga ik alleen maar snaaien ipv dat ik nou minder trek zou hebben. Ik weet niet wat ik ermee aan moet, vvoor vandaag denk ik maar even accepteren en dan er weer tegen aan (al zeg ik helaas elke x weer zoiets en komt er weer een terugval)

    Reageer
  2. Karlien 6 jarengeleden

    Ga inderdaad nu 35 minuten hiit trainen. Lekker vroeg in de ochtend. En dan vanmiddag met de kids naar het strandje.

    Gisteren at ik linzen met een simpele salade, ook prima!!

    Reageer
  3. Quinty 6 jarengeleden

    Ik drink vooral lekker veel water. Gister in de middag nog een HIIT workout gedaan en het ging wat moeizamer door de hitte, maar het kan best. Dan is het natuurlijk een voordeel dat ik een koele kamer heb haha, gewoon sport bh aan en een kort broekje en gaan met die banaan! Wel ben ik blij als het weer wat koeler is zodat ik echt alles kan geven tijdens het sporten en ik niet ga zweten door simpele relax yoga haha.

    Reageer
  4. Ise 6 jarengeleden

    Met een beetje aanpassingen is het inderdaad prima te doen! Ik ben vandaag van plan lekker wat ijsthee of koffie zelf te maken 🙂

    Reageer
  5. Linda 6 jarengeleden

    Goede tips! Ik stond vanochtend om 6 uur buiten voor 5 km hardlopen, en dat was behoorlijk warm! Ik geloof niet dat ik ooit zo gezweet heb 😉 en net nog 1,5 gezwommen, dat is het enige wat ik wil met dit weer 🙂

    Reageer
  6. joyce 6 jarengeleden

    Hoi marloes ik heb een vraagje hoe denk jij over een koolhydraat arm dieet is dit slecht voor je gezondheid?groetjes joyce

    Reageer
    • Marloes 6 jarengeleden

      Daar kan ik nog wel weer eens een artikel over schrijven :). Komt binnenkort!

      Reageer
      • joyce 6 jarengeleden

        A fijn bedankt want mijn man wil dit gaan doen.maar weet niet of ik eraan mee wil doen want ik eet meer zo als jij ik weet niet of zo dieet wel goed voor je is

        Reageer
  7. Melanie 6 jarengeleden

    Heb nu veel avonddiensten tot laat en wil dan ook een beetje uitslapen om voldoende te slapen, maar dan is het inderdaad al te warm. Hier moet ik nog even wat voor vinden.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: