trucs voor afvallen
Afvallen Voedingstips

Tip voor afvallen: Ken je valkuilen!

Door

Ik merk dat jullie mijn tips over afvallen ontzettend fijn vinden in deze periode van het jaar :). We gaan dus vrolijk door! Als je wilt afvallen of gezonder wilt gaan leven, dan is het ontzettend waardevol om jouw valkuilen zo goed mogelijk in kaart te brengen. Weet waar jouw moeilijke momenten liggen, dan is de kans dat je ze kunt vermijden of voorkomen een stuk groter! In dit artikel geef ik je tips.

Ik schrijf dit artikel met als onderwerp gezond leven of afvallen, maar eigenlijk kun je het gebruiken bij nagenoeg alle doelen die je wilt bereiken!

‘Fouten’ zijn waardevol!

Ik merk dat veel mensen van zichzelf verwachten dat ze een knop omzetten als ze gezond willen gaan leven. Dat is geen realistische verwachting. Er is niemand ter wereld die altijd alleen maar gezonde keuzes maakt. Daarnaast zijn we geen robots, dus foutjes gaan zeker voorkomen!

Probeer de fouten die je maakt niet te negatief te bekijken, maar zie ze als leermoment! Het is ontzettend waardevol om zo goed mogelijk te analyseren wat er gebeurde. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  1. Wat ging er fout?
  2. Wat was daarbij een trigger voor mij?
  3. Op welk moment had ik deze fout kunnen voorkomen?
  4. Wat had ik anders kunnen doen?

Probeer jezelf niet te veroordelen, maar stel de vragen puur uit interesse. Het is mega waardevolle informatie voor in de toekomst! We zijn vaak ontzettend goed in onszelf de grond in boren, zeker na een ‘zwak’ moment. Uiteindelijk levert dat echter alleen maar negatieve energie op.

Een voorbeeld…

Om beter uit te leggen wat ik bedoel, ga ik je een voorbeeld geven met een van mijn eigen valkuilen. Ik kan soms uit de kasten snaaien terwijl ik het avondeten aan het maken ben. Hieronder geef ik antwoord op de 4 vragen hierboven:

  1. Mijn ‘fout’: Ik snaai ongezonde dingen terwijl mijn gezonde avondmaaltijd bijna klaar is.
  2. De trigger: Een combinatie van trek en het feit dat ik weet dat er dingen in de kasten liggen die ik sneller kan eten dan mijn maaltijd.
  3. Wanneer kon het anders: Vlak voor het koken of tijdens het koken.
  4. Wat had ik kunnen doen: Ik had iets kunnen eten en drinken voordat ik ging koken, om ervoor te zorgen dat ik minder trek had. Of ik kan iets anders in mijn mond stoppen tijdens het koken, bijvoorbeeld kauwgom of stukjes rauwkost.

Ik weet momenteel dat dit moment een van mijn valkuilen is. Zo vaak mogelijk probeer ik een van mijn eigen oplossingen te gebruiken, waardoor ik veel minder snaai tijdens het koken! Uiteraard gaat het best nog wel eens fout, maar het gaat in ieder geval een stuk vaker goed.

Ken je valkuilen zo specifiek mogelijk!

Het is goed om zo specifiek mogelijk te zijn, als jij jouw valkuilen in kaart gaat brengen. Ook dit zal ik je uitleggen met een voorbeeld van mezelf. Ik heb namelijk soms ‘s avonds de neiging tot snaaien, maar dat komt vooral voor als ik alleen ben en ik niet iets leuks aan het doen (of kijken) ben.

Als ik mijn valkuil had gedefinieerd als ‘ik snaai in de avond’, dan had ik er weinig aan kunnen doen. Voorkomen dat het avond wordt is niet bepaald realistisch ;). Nu ik specifieker ben geweest, weet ik dat het kan helpen als ik een leuke film op zoek om te gaan kijken of ga puzzelen. Of soms ga ik gezellig met mijn ouders bellen. Ik denk dan direct niet meer aan mijn snaaibehoefte. Specifiek zijn is dus ontzettend belangrijk.

Mijn conclusie

Het is ZO ontzettend waardevol om jouw eigen valkuilen zo goed mogelijk te kennen. Neem rustig de tijd om ze te ontdekken, het kan een tijd duren voordat je jezelf helemaal begrijpt.

Met deze methode kun je uiteindelijk vaker voorkomen dat je ongezonde keuzes maakt op momenten dat je dat niet wilt. Verwacht echter niet dat het altijd goed gaat! Iedereen (including myself) heeft momenten waarop het gewoon even niet lukt. Dat is ook niet erg! Een gezonde leefstijl betekent namelijk niet alleen maar gezonde keuzes maken, maar een balans vinden tussen gezond en minder gezond.

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt!

Groetjes, Marloes

Wat is een van jouw valkuilen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Elise 1 maandgeleden

    Interessant! Mijn grootste valkuil zijn open bakjes op tafel, denk ik. Een tafel met lekkers bij de borrel is echt killing… Dan ga ik echt compleet los. Ik heb sowieso moeite met stoppen als ik vol zit, maar dan al helemaal… Met buikpijn in bed is na zo’n avond niet vreemd.

    Ik denk dat dat komt omdat ik doordeweeks zo gezond mogelijk probeer te eten (en me lekkers dus relatief streng ontzeg) en daarnaast heb ik vreselijke bodemdrang; zakken chocolade etc moeten eigenlijk ook altijd leeg (begin ik dus meestal maar niet aan).

    Ik heb me er maar een beetje bij neergelegd omdat ik relatief weinig in deze situatie beland, maar ergens zou ik weleens willen weten hoe ik hier nou eens vanaf kom… tips zijn welkom 😉

    Reageer
    • Marja 1 maandgeleden

      Ik ben 15 kilo af gevallen drink veel water en haal geen lekker dingen in huis wel een wortel een appel paprika dat eet ik tussendoor de eerste drie dagen waren erg da naar niet meer een of 2 snoepjes per dag om op te zuigen helpt de trek naar koekjes schips en zoete dingen weg te halen een kauwgum is ook prima

      Reageer
  2. Willemieke 1 maandgeleden

    Dankjewel, superfijn artikel!
    Ik probeer zelf juist wat aan te komen maar ook dan zijn deze tips heel goed toe te passen :).

    Reageer
  3. teha 1 maandgeleden

    Wat ook goed helpt: maak een lijstje met alternatieven om uit te kiezen als je het voelt aankomen ( dat snaaimoment bijvoobeeld). dus niet alleen puzzelen of iemand bellen maar echt wel 7 alternatieven en schrijf daar dan bij of het op dat moment ook echt een oplossing is die helpt.
    Bijvoorbeeld je ouders bellen, maar die zijn net even bezig, dan is het handig om het volgende al achter de hand te hebben.

    Reageer
    • Eva 1 maandgeleden

      Goeie ja, alternatieven voor situaties waarbij het geregeld mis gaat!

      Reageer
  4. Jacqueline 1 maandgeleden

    Ontvang graag jr berichten

    Reageer
  5. Karyn 4 dagengeleden

    Hoi mede snaaisters,
    Ik heb júist het snaai probleem tijdens een film kijken er gaat een soort trigger af in mijn hoofd en associeer film met eten en gaat dan een zak chips met liefst nog een dipsausje erbij kaasjes enz, ik vind eten zo wie zo een dingetje omdat ik echt álles lekker vind ik geniet zoooo van eten en ik kom niet aan (helaas) maar wil en bén al een hele tijd bezig om gezond en bewuster te leven nu nog dat sport dingetje erbij dan is het helemaal compleet 😊 ik geniet echt van het volgen van jou blogs en vlogs enz daar haal ik zoooveel inspiratie uit super bedankt hiervoor succes voor iedereen 🍀🍀🌹🌹

    Reageer
  6. Karyn 4 dagengeleden

    Ooohh neeeee waar is mijn bericht? Aaahh Ik kan wel janken 😪😪 had net een reactie geplaatst en weg jammerrrr misschien nét iets te lang bericht 🤭

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: