Gezonde salades Albert Heijn
Afvallen Gezonde producten Tussendoortjes Voeding Voedingstips

Tip: Kant en klare Gezonde Snacks!

Door

Ik liep laatst nietsvermoedend rond bij mijn lokale Albert Heijn…toen mijn oog op deze badboys viel. Dat ziet er ontzettend interessant uit! Ik checkte heel even snel de voedingswaarde en mikte vijf varianten in mijn mandje. Leuk voor een review. Ik ben benieuwd of deze kant en klare gezonde snacks net zo gezond en lekker zijn als ze lijken!

Dit artikel is niet gesponsord. Dat zou echter nooit invloed hebben op mijn mening!

Het product

Ik kocht 3 bakjes salades en 2 bakjes snackgroentes met dip, kant en klaar uit het koelschap van de Albert Heijn. Het zijn kleine bakjes, die je prima zou kunnen gebruiken als tussendoortje of als aanvulling op je lunch of avondmaaltijd.

Wat belooft de fabrikant

De verpakkingen zijn ontzettend clean en simpel. Er staan totaal geen beloftes op wat betreft de gezondheid van dit product. Ik vind dat heel erg fijn! Geen hoogstaande verwachtingen dus.

Gezonde mini salades

De ingrediënten

Hieronder de ingrediënten per bakje dat ik heb gekocht:

Salade bietjes: groente (rode biet, chioggia biet), groene appel, antioxidant (ascorbinezuur). Framboosbalsamicodressing: framboos, koolzaadolie, blauwebessensap uit concentraat, water, balsamicoazijn (sulfiet), agavesiroop, zout, verdikkingsmiddel (xanthaangom), zwarte peper.

Italiaanse salade: groente  (courgette, rode paprika, spitskool, rucola), zwarte olijf, water, zout, stabilisator (E579). Vinaigrette met kruiden: water, koolzaadolie, 11% ciderazijn (sulfiet), citroensap uit concentraat, kruiden (o.a. basilicum, munt), agavesiroop, zout, sjalot, verdikkingsmiddel (xanthaangom), zwarte peper, citroenzest, knoflook.

Oosterse salade: groente (wortel, rode paprika), kikkererwt, rozijn, water, zout, natuurlijk aroma, zonnebloemolie, wortelsesamdressing: wortel, koolzaadolie, limoesap uit concentraat, rijstazijn, honing, water, gember, sesamolie, zout, verdikkingsmiddel (xanthaangom).

Rode paprika met jazzar: Rode paprika, wortel-pompoendip: groente (wortel, pompoen), raapolie, zure room, suiker, maïszetmeel, verdikkingsmiddel (xanthaangom), zout, specerijen, conserveermiddel (E202), natuurlijk aroma, voedingszuur (melkzuur).

Worteltjes met hummus: wortel, hummus (kikkererwt, water, raapolie, sesampasta, zout, voedingszuur, knoflook, conserveermiddel (E200, E210), gedroogde peper.

Naar mijn idee zien de ingrediënten er best goed uit! Er zit af en toe wat suiker of suikervervangers (honing, agavesiroop) in, maar de plek in de ingrediëntenlijst doet vermoeden dat dit niet heel veel is. Verder vooral pure ingrediënten.

De voedingswaarde

Dan ook de voedingswaarde per bakje. Ik ga er daarbij natuurlijk van uit dat je het hele bakje op eet.

Voedingswaarde snack salades

Ik wordt hier best blij van! Een snack die mega goed vult en niet teveel calorieën bevat, maar wel redelijk wat goede vetten en vezels. De Oosterse salade is een iets grotere hoeveelheid. Ik vind dit juist perfect als ik veel trek hebt. Ook voor mensen die op een bepaald moment op de dag altijd veel trek krijgen, kan dit een uitkomst zijn.

Er zit inderdaad wat suiker in, maar dat komt vooral uit het fruit (appel, rozijn) en uit de groenten. Daar zitten namelijk van nature ook wat suikers in!

Gezonde snacks

De prijs

Voor de verschillende salades betaalde ik €1,69 per bakje, de snackgroenten met dip waren €1,49 per bakje. niet de meest goedkope snacks ter wereld dus, maar ik vind het een schappelijke prijs.

De smaak

Ik vind ze allemaal erg lekker! De salades zijn verrassend lekker en gevarieerd van smaak. Ik vind het moeilijk om een favoriet aan te wijzen, omdat dat ligt aan mijn bui op dat moment. Ik zou deze snacks zeker kunnen meenemen voor onderweg, of gewoon als tussendoortje op een drukke dag.

Mijn conclusie

Ik ben enthousiast! Een super makkelijke gezonde snack die je kant en klaar uit de winkel kunt halen. De kleine beetjes toegevoegd suiker vind ik geen enkel probleem. Ik doe namelijk vaak zelf ook een dressing met honing over mijn salade.

Groetjes, Marloes

Zou jij deze salades of snackgroentes kopen? Waarom wel of niet?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Sandra CH 3 maandengeleden

    Oh dat ziet er goed uit! Ik zou zeker de bietjes salade en de Italiaanse salade willen proberen! De oosterse ziet er lekker uit maar is helaas niet veganistisch:) voor hummus en wortels zou ik waarschijnlijk eerder los worteltjes en hummus kopen. Maar ik vind t idee wel heel goed!

    Reageer
    • Silke 3 maandengeleden

      Je kan ook zelf een dressinf maken zonder honing. De honing zit toch in de dressing. 😅

      Reageer
      • Sandra CH 3 maandengeleden

        Oh ja, de dressing is apart. Ik zou m dan zonder dressing eten, waarschijnlijk gezonder. Als ik zelf dressing maak kan ik net zo goed de hele salade maken, voor die prijs 😃

        Reageer
  2. Rob 3 maandengeleden

    Mooi artikel en mooi overzicht van de voedingswaarden.

    Echter, wat mij verbaasd is dat er helemaal niet gerept wordt over de hoeveelheid zout in de producten.
    Suiker en vet worden altijd wel besproken vanwege de gezondere leefstijl maar zout meestal niet.
    Zelfs AH en meer fabrikanten gaan de hoeveelheden zout meer en meer aanpassen.

    Ik zou het op prijs stellen wanneer het volgende artikel of blog over gezonde voeding ook eens het zout meeneemt in de voedingswaarden en adviezen.

    Voor de rest een mooi en helder artikel.

    Groet,

    Rob

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Hi Rob, dank je wel voor je feedback. Ik noem echt in mijn recepten altijd dat teveel zout onverstandig is als je een hoge bloeddruk hebt. Voor fanatieke sporters is het echter juist goed om wat zout binnen te krijgen bij veel zweetverlies. Kortom, het verschilt best heel erg per persoon. Daarom vind ik een oordeel geven altijd lastig. Groetjes Marloes

      Reageer
      • Yasmin 3 maandengeleden

        Je hoeft geen oordeel te geven, maar je kan zonder te oordelen wel benoemen hoeveel zout ergens inzit in zo’n tabelletje. . En er is een groot verschil tussen geen zout, wat zout en teveel zout en teveel zout is volgens mij voor niemand goed en het voedingscentrum gaat uit van een maximum van 6 gram per gemiddeld persoon en ik mag aannemen dat mensen die een te hoge bloeddruk hebben weten dat ze minder tot veel minder dan deze 6 gram moeten innemen en sporters weer wat meer.

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: