Lichaam mei 2018
Afvallen Beweegtips Lichaamsmetingen Voedingstips

Project Strak in Trouwjurk – Hoe staat het ermee!?

Door

Ik krijg heel veel vragen van jullie over hoe het gaat met mijn ‘Strak in trouwjurk’ project. Het is inmiddels bijna zover, op 8 juni gaan Sven en ik trouwen. Ik heb in de vlogs en op instagram af en toe al een beetje verteld hoe het gaat, maar het leek me leuk om er ook een artikel aan te wijden met wat meer informatie, getallen en over hoe ik het precies heb gedaan.

Mijn doel

Ieder bruidje wil zich denk ik zo goed mogelijk voelen op haar trouwdag. Afgelopen maart was ik voor mijn doen net iets zwaarder dan normaal en mijn vetpercentage was iets hoger dan ik eigenlijk wilde op deze speciale dag. Ik had het gevoel dat het allemaal nog net iets beter kon.

Lichter worden hoeft niet van mij, maar ik vind het mooi als de spieren in mijn armen en bovenrug net iets beter zichtbaar zouden zijn. Ik besloot daarom het project ‘Strak in trouwjurk te starten’ en de touwtjes iets strakker aan te trekken wat betreft gezond eten en bewegen. Mijn aandachtspunt daarbij is dat ik wel wilde blijven genieten. Extreem diëten is niets voor mij. Ik weet dat ik daar erg chagrijnig van kan worden, dat ik me minder fit voel als ik veel te weinig eet en dat ik mijn sportmomenten minder goed aan kan. Bovendien zou ik dan ook veel spieren verliezen, wat ik natuurlijk zo veel mogelijk wil voorkomen. Je lichaam wordt namelijk veel ‘slapper’ als je een te streng dieet volgt, dat vind ik niet mooi.

Optrekken

Wat ik heb gedaan

Mijn plan was om op een natuurlijke manier iets gezonder te gaan leven. Ik ben vooral gaan opletten op voldoende gezonde producten eten en iets minder snoepen. Zoals je misschien weet, ben ik nogal een ‘onbewuste snacker’. Ik ‘snoep’ vrij veel uit de voorraadkast en tijdens het eten maken. Dit zijn vaak gezonde dingen zoals pindakaas, nootjes en cracottes, maar het zijn toch extraatjes die hard aantikken als je het vaak doet. Ik heb de volgende aanpassingen gemaakt:

  • Mijn hoofdmaaltijden waren vaak iets groter, zodat ik mijn snackdrang beter kon beheersen.
  • Ik focuste nog eens extra op ruim voldoende drinken, ook dit helpt snacktrek voorkomen.
  • Tijdens het koken zette ik zo vaak mogelijk snackgroenten neer die ik kon nemen, of ik nam een kauwgompje.
  • Ik heb mijn doordeweekse kleine genietmomentjes een beetje verminderd. Dat betekende vooral minder stukjes nougat op mijn werk ;).
  • In het weekend nam ik af en toe een genietmomentje, maar ik beoordeelde kritisch of ik er écht zin in had. Bitterballen op het terras sloeg ik bijvoorbeeld over, maar nam dan wel lekker een ijsje als ik daar zin in had. Ik nam 1 wijntje in plaats van twee of ik deelde mijn chocoladereep met Sven in plaats van hem helemaal zelf op te eten.
  • Ik ben meer gaan bewegen naast mijn sportmomenten! Dit is denk ik een hele belangrijke voor mij geweest. Ik ben een paar keer op de fiets naar mijn werk gegaan en ging vaker een rondje wandelen of een klein stukje hardlopen als ik geen tijd had om naar de sportschool te gaan.

Ik ben dus niet meer gaan sporten. In sommige weken zelfs minder dan normaal door de drukte. Tijdens speciale gelegenheden deed ik vaak gewoon mee met bijvoorbeeld een gebakje of een lekker etentje, maar ik skipte dan mijn genietmomentje thuis of ik nam iets kleiners. Een bakje optimel vanillekwark met bosbessen vind ik bijvoorbeeld óók heel lekker als ‘speciale’ avondsnack.

fitness resultaat

Het resultaat

Ik heb de resultaten bijgehouden op mijn werk, waar ik een fancy weegschaal heb die veel kan meten. Ook vroeg ik Sven of hij mijn vetpercentage wilde meten met een huidplooimeter, dit geeft namelijk nog een iets betrouwbaarder resultaat. Ik ga mijn waardes hieronder noemen, maar vergelijk ze alsjeblieft niet met jezelf! Iedereen is anders en heeft een ander figuur met andere waardes waar hij/zij zich prettig bij voelt. Vooral vetpercentage kun je nooit met 100% zekerheid zeggen, omdat de meting nooit helemaal nauwkeurig is door bijvoorbeeld dikte van je huid, de plek waarop gemeten wordt en de knijpkracht van de meter.

Sinds maart 2018 ben ik 1,4kg afgevallen, van 68,2kg naar 66,8kg (mijn BMI is nu 22,6). Mijn vetpercentage is gedaald van 22,1% naar 20,9%. Spiermassa is heel licht afgenomen met ongeveer 300g, dit is bijna niet te voorkomen als je afvalt. Ik ben blij dat het zo weinig is afgenomen. Mijn taille (gemeten direct over mijn navel) is met 1cm afgenomen van 77cm naar 76cm.

Deze verschillen lijken misschien niet mega groot, maar ik merk het duidelijk aan mijn lichaam! Mijn spieren zijn iets beter zichtbaar, waardoor ik iets meer definitie krijg ik mijn lichaam. Vooral in mijn armen en bovenlichaam zie ik dit duidelijk. Maar bovenal, ik voel me zo goed! Ik ben nooit ontevreden geweest op mijn lichaam, maar ik merk dat ik nu toch wel extra trots ben :). Precies het gevoel dat ik wilde hebben. Op de foto’s hierboven zie je mijn progressie vanaf december 2017. Kleine verschillen, maar voor mij duidelijk voelbaar!

Strak in trouwjurk

Laten we niet vergeten dat dit ook mijn lichaam is, alleen dan in minder charmante houdingen ;). Social media geeft altijd het meest gunstige beeld van de werkelijkheid, onthoud dat goed! 

Mijn conclusie

Om verbeteringen te zien in je lichaam, hoef je echt geen extreme diëten te volgen. Met kleine aanpassingen kom je een heel eind! Ik heb echt geen honger hoeven lijden en heb iedere week ongezonde genietmomentjes gehad. Mijn gewicht is natuurlijk niet veel gedaald, maar dat komt mede doordat ik al een gezond gewicht had dat bij me past. Mensen met overgewicht vallen over het algemeen sneller af.

Ik ben in ieder geval super blij met wat ik bereikt heb en ik kan vol zelfvertrouwen shinen in mijn trouwjurk.

Groetjes, Marloes

Heb jij doelen met betrekking tot jouw lichaam of gezondheid? Hoe gaat het daarmee?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (21)
  1. MarionHak 2 jaargeleden

    Wauw, wat knap Marloes! Ik zie het ook zeker, het verschil. Fijn dat je je doel hebt gehaald. Ik vind het vooral knap dat je dingen hebt kunnen laten staan. Daar ben ik nog niet zo goed in. Ik heb me door jou wel erg verdiept in goede en mindere goede voeding. Ik heb nooit overgewicht gehad. Maar op hoe ik er nu uit zie ben ik zo trots. Meer zichtbare spieren en lijnen. En ik ga zo lekker door en met jouw goede tips en adviezen lukt dat heel goed.
    We leven maar 1x marloes en daarin proberen we het zo goed mogelijk te doen maar vooral wees gelukkig! En als jullie wel of geen kinderen willen prima toch. Je doet wat jullie fijn vinden. Ik heb er 2 en zou best een groot gezin willen. Maar mijn zwangerschappen waren niet fijn en ik denk dat ik eronder door ga. So be it. Marloes en Sven, het is mega vervelend dat we in een wereld leven waarin je je moet verantwoorden, laat ze maar lullen:). Ik wens jullie een geweldige, mega te gekke mooie dag toe 8 juni! Ik heb gezien dat ze nu mooi weer opgeven! Ik duim ervoor dat het zo blijft.
    Heel veel liefs,
    MarionHak

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Zo zo zo zo lief!! Dank je wel Marion. Heel veel liefs!

      Reageer
  2. Sasha 2 jaargeleden

    Je gaat sowieso stralen in je trouwjurk!
    Je ziet er hartstikke goed uit. (Maar dat vond ik altijd al)

    Reageer
  3. Jessica 2 jaargeleden

    Wat zie je er goed uit Marloes! Jij gaat zeker stralen op je bruiloft xxx

    Reageer
  4. Judith Westhuis 2 jaargeleden

    Super Marloes!! Ik wens jullie een geweldige trouwdag! Wat zal je ervan genieten ?

    Reageer
  5. Leonie 2 jaargeleden

    Wow, goed gedaan!! Heel veel plezier alvast gewenst op jullie trouwdag!!

    Reageer
  6. Bibi 2 jaargeleden

    Het feit dat je je spieren in armen en bovenrug meer zichtbaar wilde, denk ik dat je een strapless trouwjurk hebt 😉

    Alvast heel veel plezier op jullie grote dag !

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Hahaha, leuk al die voorspellingen 🙂 🙂

      Reageer
  7. Priscilla 2 jaargeleden

    Wow wat een resultaat Marloes!
    Heel knap! ik ben jaloers!
    Train me suf, eet volgens een schema samengesteld door een prof en in 1 maand ga ik van 25.3 naar 24.8 vetpercentage 🙁 en jij verliest gewoon 2%! en met cheat momenten.. Hoe doe je dat?
    1 ding is zeker je gaat er super goed uitzien in je trouwjurk!! Ik heb heel veel respect voor je doorzettingsvermogen en enthousiasme! Gr Priscilla

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Mijn vetpercentage is dus in bijna 3 maanden 1,2% gedaald :). In verhouding gaat het bij jou sneller ;). Maar zoals ik al zeg in het artikel…je kunt nooit vergelijken met een ander, ieder lichaam is anders!

      Reageer
      • Priscilla 2 jaargeleden

        Hmm ja je hebt gelijk!
        Dan zijn we beide super goed bezig!!! ? haha!

        Reageer
  8. Lotte 2 jaargeleden

    Hi Marloes,

    Ik wil eventjes zeggen dat ik jouw persoonlijkheid echt fantastisch vind! Ga zo door. Ik lees iedere dag met veel plezier je blogs of kijk je video’s!

    Reageer
  9. Ik 2 jaargeleden

    Sorry ik vind je echt te dun worden en te gespierd. Vind ik persoonlijk niet vrouwelijk?

    Ieder zijn ding natuurlijk!!

    Alvast een mooie bruiloft gewenst!!

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Je mag je mening hebben natuurlijk. Alleen ik vind het niet echt netjes om iemand die kritiek te geven als diegene daar niet om vraagt :). Dank je wel voor je gelukwensen.

      Reageer
  10. Katinka 2 jaargeleden

    Wat een fijn gevoel om er straks op je bruiloft helemaal klaar voor te zijn! Alvast een fantastische dag gewenst :)) X

    Reageer
  11. Helene 1 jaargeleden

    Ik volg jou pas een paar weken dus heb nog niet alle blogs en vlogs gelezen. Wat leuk dat Sven en jij op 8 juni zijn getrouwd. Dat is ook de trouwdatum van mijn man en mij. Een goede datum. Wij zijn inmiddels al 28 jaar getrouwd. Veel geluk.

    Reageer
    • Marloes 1 jaargeleden

      Super leuk om te horen!! Dank je wel 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: