groot Calorietekort
Afvallen Voedingstips

Pas op voor een groot calorietekort bij afvallen!

Door

Als je wilt afvallen, dan zal je voor een langere periode minder calorieën moeten binnen krijgen dan je verbruikt. Dit kun je doen door meer te bewegen en/of door minder te eten. Een groot calorietekort zorgt ervoor dat je snel afvalt. Dit lijkt misschien gunstig, maar niets is minder waar!

Minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt

Minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt is dus absoluut nodig om af te vallen. Niet een week of een maand, maar voor lange tijd! Hoe lang? Dat ligt eraan hoe veel kilo’s je kwijt wilt :). Als je 500kcal per dag minder eet dan je eigenlijk nodig hebt, dan zal je ongeveer een halve kilo per week afvallen. Dit lijkt misschien weinig, maar het is 26kg in een jaar!! Waarom dit mijn absolute maximale calorietekort is, vertel ik je zo.

Om te weten wanneer je een calorietekort hebt, zal je moeten bepalen hoe veel je dagelijks verbruikt. Ik leg hier uit hoe je dat zelf kunt berekenen. Ook kun je bijvoorbeeld deze calculator gebruiken. Om vervolgens te bepalen hoeveel calorieën je binnen krijgt, zal je dit nauwkeurig bij moeten houden in een app, zoals bijvoorbeeld My Fitness Pal. Dit heeft echter ook heel veel nadelen. Werken met calorie-berekeningen, zou daarom niet perse mijn advies zijn. Daarover meer bij de tips.

Nadelen van een groot calorietekort

Waar ik het in dit artikel vooral over wil hebben, zijn de nadelen van een groot calorietekort. Als je wilt gaan afvallen, lijkt het verstandig om zo weinig mogelijk te eten en zo veel mogelijk te bewegen. Op die manier is je calorietekort lekker groot en val je snel af. Hier zitten echter zulke onwijs grote nadelen aan:

  • Je krijgt letterlijk te weinig energie binnen, waardoor je je futloos en slap gaat voelen.
  • Door veel te weinig eten kun je ook mentaal minder aan, je schiet sneller in te stress en wordt eerder chagrijnig. Dit herken je vast… 😉 Je wordt hier niet bepaald een leuker mens van.
  • Als je veel te weinig eet, gaat je lichaam vroeg of laat schreeuwen om eten. Dit leidt vaak tot eetbuien, waarin je easy-peasy meer eet dan je tekort was. Het gevolg –> ondanks je harde werk val je geen gram af.
  • Door een langdurig te groot tekort, ontwikkel je tekorten aan verschillende vitamines en mineralen. Dit kan veel verschillende klachten geven. Van vermoeidheid en een slechte huid tot zelfs schildklierproblemen en haaruitval.
  • Naast vet, gaat je lichaam ook eigen spierweefsel verbranden in een (te) groot calorietekort. Je lichaam wordt mede daardoor letterlijk minder sterk.
  • De kans op botontkalking is groot.
  • Ook heb je meer kans op bijvoorbeeld blessures en spierkrampen.
  • Je sportprestaties gaan achteruit.
  • Je lichaam herstelt slechter na het sporten.
  • Als je heel snel afvalt, is de kans op overtollig vel en een slapper lichaam groter. Voor die strakke look zijn sterke spieren nodig. Op deze manier zal je die niet krijgen.
  • Je krijgt het veel sneller koud, omdat je lichaam niet voldoende energie heeft om je warm te houden.
  • Je komt in de problemen in sociale omstandigheden. Bij anderen eten of naar een feestje gaan wordt extra lastig.
  • Tenslotte houd je het gewoon niet lang vol, waardoor de kans dat je terugvalt in je oude patroon groot is. Je komt de afgevallen kilo’s snel weer aan. Hallo jo-jo-effect!

Mijn tips voor jou

Hier wat tips die ik je zou willen meegeven:

  • Eigenlijk raad ik helemaal niet aan om te werken met calorieën tellen! Je weet namelijk nooit 100% zeker wat je verbruik en je inname is. Werk dus veel liever op gevoel (intuïtief eten), eet gezond, snoep minder en beweeg veel.
  • Ik raad een calorietekort van tot maximaal 500kcal per dag aan als je wilt afvallen.
  • Elke dag een calorietekort hebben is écht niet nodig! Geef jezelf af en toe een dagje, of misschien zelf een weekje ‘rust’! Eet wat meer zodat je zowel fysiek als mentaal een beetje kunt bijkomen van je afvalproces. Mensen die dit doen, kunnen vaak beter de motivatie voor lange termijn volhouden.
  • Heb je een keertje een groter calorietekort? No worries, voor een dagje kan dat écht geen kwaad. Houd er wel serieus rekening mee dat je de volgende dag (of die dag erna) best eens een hongerbui kunt krijgen. Eet op zo’n moment gewoon wat meer gezonde dingen!
  • Sta alsjeblieft niet te vaak op de weegschaal. Ik zou zeggen maximaal 1x per week en wat mij betreft liever nog minder. Lichaamsgewicht zegt écht niet altijd alles. Er zijn heel veel redenen waarom je ineens een stukje zwaarder zou kunnen zijn. Die redenen vind je hier, inclusief mijn tips voor jou.
  • Als je toch elke week op de weegschaal wilt staan, bereid je dan voor op afwijkende metingen. Soms geeft de weegschaal ineens 1-1,5kg meer aan dan de waarheid is. Wederom door deze redenen.
  • Val je structureel gemiddeld meer af dan 0,5kg per week? Ga dan meer gezonde dingen eten! Het gaat te snel, de kans op negatieve gevolgen is groot.

Conclusie

Mijn advies zou zijn om niet te gaan werken met calorieën tellen als je wilt afvallen! En als je dat wél wilt doen, houd dan een tekort van maximaal 500kcal per dag aan.

Mijn ideale manier is: voldoende gezond eten, minder snoepen (maar zeker wel nog af en toe!) en meer bewegen. De weegschaal is daarbij écht niet perse nodig om resultaten te zien. Je voelt vanzelf aan je kleding als je afvalt. Ook kun je je omvang bepalen en/of voortgangsfoto’s maken.

Groetjes, Marloes

Heb jij wel eens specifiek naar een calorietekort gestreefd?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Anne 2 wekengeleden

    Goed artikel! Ik had er een paar maanden geleden best last van, dat ik heel weinig at..
    Zou je een video kunnen maken over dat je bij de Albert Heijn/Lidl/Jumbo/Aldi uit gaat leggen welke producten gezond zijn en welke je het beste kunt kopen? Je hebt hier al 2 keer een video over gemaakt, maar er zijn zoveel nieuwe producten:)!
    Groetjes Anne

    Reageer
  2. Lisa 2 wekengeleden

    Ik vind het een leuke uitdaging om onder mijn calorieverbruik te eten (want een paar kilo’s minder zou fijn zijn), maar dan ook net eronder en ik kijk per week.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: