mijn doelen voor gezond leven
Afvallen Voedingstips

Opdracht: Stel een klein doel voor jezelf!

Door

Het is zondag, de dag waarop veel mensen bedenken ‘morgen start ik weer met gezond leven’! Dit lijkt misschien een heel positief voornemen, maar vaak zijn we veel te rigoureus in onze doelen. Hierdoor houden we ons voornemen niet langer dan een paar dagen vol. Om je morgen goed op weg te helpen, heb ik een opdracht voor je!

Het probleem

Het is zondag. Je baalt ervan dat je jezelf weer flink hebt laten gaan dit weekend. Je hebt veel ongezond gegeten en gedronken. KLAAR ben je ermee. Vandaag mag je nog genieten, maar vanaf morgen wordt alles anders. Je neemt voor niet meer te gaan snoepen, veel te gaan sporten of bewegen, op tijd naar bed te gaan en veel groenten te eten. Je begrijpt het misschien al, dit houd je niet vol! Waarschijnlijk geef je het dinsdag of woensdag al weer op omdat het niet gaat zoals je gehoopt had.

Doe het deze keer anders…

Op dit moment denk je misschien nog dat radicaal alles omgooien de beste methode is, maar wees eens eerlijk tegen jezelf. Denk je écht dat het gaat lukken op lang termijn? Dat je dit de komende maanden gaat volhouden? Waarschijnlijk weet je ergens wel dat het een beetje te ambitieus is.

Ik daag je uit om het deze keer anders te doen! Ik snap helemaal dat je daarmee een beetje uit je comfortzone gaat, maar ik garandeer je dat de kans groot is dat je het op deze manier wél volhoudt. Tot nu toe heeft jouw manier van werken je niet gebracht waar je graag wilt zijn, dus waarom niet eens wat anders proberen?

Ik vertel je precies wat we gaan doen in de opdracht hieronder.

stel een klein doel

Mijn opdracht voor jou

Ik wil dat je voor de komende week één klein doel gaat stellen op het gebied van gezond leven. Daar ga je de komende week helemaal de focus op leggen. Bedenk een doel dat op dit moment bij jou past, bijvoorbeeld over iets wat je op dit moment lastig vindt. Maak het vooral NIET te ambitieus. Dus bijvoorbeeld niet: ‘ik ga elke dag een uur wandelen’ of ‘ik neem alleen nog maar gezonde tussendoortjes’. Maak het haalbaar! Bijvoorbeeld:

  • Ik zorg ervoor dat ik 3x per week minimaal een half uur aan beweging krijg.
  • Elke dag mag ik 1 minder gezond tussendoortje nemen, op de andere momenten maak ik gezonde keuzes.
  • Ik drink minimaal 5 dagen per week in ieder geval 2 liter vocht (inclusief thee, koffie, melk etc.).
  • Ik ga 5 dagen per week uiterlijk om 23:00uur naar bed.
  • 6 dagen per week eet ik 2 stuks fruit

Dit zijn voorbeelddoelen. Pas ze aan jouw situatie aan! Zijn ze de moeilijk voor je, begin dan makkelijker. Dit geldt uiteraard ook andersom.

De hele komende week ga je gefocust bezig met jouw doel. Schrijf het ergens op waar je het vaak ziet. Je kunt het bijvoorbeeld als achtergrond op je telefoon of laptop instellen, of een briefje op de koelkast of in de wc hangen. Zo word je vaak herinnerd aan jouw weekdoel.

Mijn conclusie

Kleine doelen stellen lijkt misschien zinloos en kinderachtig. Het werkt echter ZO positief! Zeker bij mensen die gezond leven onwijs lastig vinden. Doordat je focust op één bepaald onderwerp, is de kans dat je jouw doel behaalt veel groter. Dat levert een gevoel van succes en zelfvertrouwen op, wat een super mooie basis is om verder te gaan.

Ik ben heel benieuwd of jij dit gaat doen de komende week.

Veel succes!

Groetjes, Marloes

Wat wordt jouw doel voor deze week?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Priscilla 8 maandengeleden

    Hey Marloes, je mailtje kwam precies op het goede moment want morgen is het maandag en morgen ga ik het weer hele maaaal anders doen. Nee. ik ga beginnen met 3x bewegen. loop met een gigantische blessure en veel pijn al maanden lang en daardoor alles zo laten verslonzen. en dat is niet gek als je pijn hebt nee maar.. ik kan echt wel even een half uurtje fietsen in de sportschool ofzo.. ik wil weer door een roze bril kijken ipv deze grijze.. dus mijn doel 3x sporten deze week even op de fiets bij de sportschool misschien nog paar oefeningen doen maar ik wil klein beginnen.

    liefs Priscilla

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: