guilty pleasure
Afvallen Voedingstips

Opdracht: Mindful genietmomentje!

Door

Het leek me leuk om je weer eens een uitdaging te geven in de vorm van een opdracht. Deze keer gaat het over een heel belangrijk punt in je leven, je genietmomentje :). Hoe erg geniet jij hier eigenlijk écht van? Ik betrap mezelf er vaak op dat mijn M&M’s op zijn voordat ik het weet. Daar gaan we met deze opdracht iets aan proberen te doen.

Het probleem

Inmiddels weten jullie wel dat ‘het genietmomentje’ een van mijn belangrijkste tips is voor mensen die gezonder gaan leven. Zonder ruimte voor ongezond eten, houd je gezond leven naar mijn idee namelijk niet vol.

Tijdens zo’n genietmomentje mag je nemen wat je maar wilt! Sommige mensen houden meer van zoute snacks, anderen zijn juist meer van zoet. De een gaat liever een keer uit eten, terwijl de ander met wijntjes en toastjes op de bank ploft. Het is helemaal aan jou!

Ik krijg heel vaak de vraag hoe vaak je dan een genietmomentje kunt hebben als je wilt afvallen. Ik heb hier eerder over gepraat in een video. Zelf vind ik ongeveer 3 wat grotere genietmomentjes fijn (ik hoef niet af te vallen trouwens). Maar soms zijn het ook meerdere kleinere momentjes.

Oprecht genieten van zo’n moment is lastig! Heel lastig. Vaak is jouw snack al op voordat je het door hebt. Zonde natuurlijk, want je had er juist zo’n zin in! Daar gaan we proberen iets aan te doen…

aanleg om dik te worden feit fabel

De opdracht

Zoals je misschien al verwachtte, doe je deze oefening tijdens jouw genietmomentje. Dus op het moment dat jij iets gaat eten waarvan je weet dat het ongezond is, maar wat jij wel mega lekker vindt.

Ok, daar zit je dan. Met het lekkers voor je. Stop allereerst met alles waar je mee bezig bent. Zet de TV of de radio uit, leg je boek weg, zorg ervoor dat je kinderen even zoet zijn (of slapen ;)). Focus je zoveel mogelijk op het eetmoment.

Kijk er eens naar, wat zie je? Ziet het er lekker uit? Ruik vervolgens. Wat ruik je? Loopt het water al in je mond? Neem vervolgens een klein hapje, maar kauw nog niet! Houd het even in je mond. Wat proef je? En wat voel je in je mond? Begin vervolgens heel langzaam te kauwen en focus je helemaal op de smaak en het gevoel in je mond. Doe als je dat fijn vindt zelfs je ogen even dicht voor extra concentratie.

Probeer eens jouw hele genietmomentje zo intens bezig te zijn met datgene wat je eet. Neem elke hap langzaam en bewust en neem de smaak zo goed mogelijk in je op.

Chocolade cravings

Het effect van deze opdracht

Het lijkt misschien heel overdreven. Je kunt toch onmogelijk elk genietmomentje op deze manier doen? Dat is ook helemaal het doel niet!

Wat je met deze oefening wel bereikt, is dat je waarschijnlijk extra beseft hoe ongemerkt je normaal gesproken eet. Je steekt een koekje dat je krijgt vaak automatisch in je mond. Een gebakje is tijdens het kletsen ‘ineens’ op en terwijl je een film kijkt eet je achteloos een zak chips leeg, zonder echt te proeven. Die bewustwording is stap 1! Want als je je niet bewust bent, is verandering onmogelijk.

Uiteindelijk zal het je vaker lukken om meer bewust te zijn van het lekkers dat je in je mond stopt. Door bewuster te eten, ga je ook bewuster genieten. Hierdoor wordt jouw genietmomentje misschien wel nog waardevoller!

Het tegendeel kan overigens ook het geval zijn. Ik heb een keer een cliënt gehad die gek was van drop. Ze vond het ontzettend moeilijk om niet een zak in 1x op te eten. Toen ik haar deze opdracht gaf, kwam ze erachter dat ze drop niet eens zo speciaal vond. Ze at veel liever een stuk chocolade! Inmiddels haalt ze dus nooit meer drop in huis, waardoor ze flink wat is afgevallen.

Ik merk zelf heel erg dat ik een veel minder grote portie neem als ik bewuster geniet. Een zak M&M’s eet ik zo leeg, maar als ik mindful eet, dan hoeft dat eigenlijk helemaal niet.

Kleine side note: verwacht niet dat bewust eten je altijd helemaal lukt. Ik snaai ook nog regelmatig een hele zak M&M’s weg om daarna te bedenken dat dat niet zo mindful ging ;).

Zie deze oefening maar als leuke bewustwording! Niet als iets dat je 100% onder de knie moet krijgen.

Groetjes, Marloes

Ga jij deze oefening uitvoeren? Met welk product?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Jacqueline 10 maandengeleden

    Maar wat is dan precies een genietmomentje? Want het ene genietmomentje is natuurlijk het andere niet (qua calorieën, bedoel ik). Drie keer in de week een zak chips of borrelnoten helemaal opeten lijkt me toch wel wat veel van goede, of niet?

    Reageer
    • Marloes 10 maandengeleden

      Dat is helemaal waar. Maar daar gaat deze opdracht niet over :). Ik merk dat veel mensen niet meer genieten van eten en mede daardoor te veel eten. Naar mijn idee kun je dan beter in stapjes werken. Eerst weer leren bewust te eten en genieten. Als dat goed gaat, kun je de frequentie gaan aanpassen. Vaak gaat dit echter al relatief vanzelf. Hoe vaak je een genietmomentje kunt hebben als je wilt afvallen, daar gaat de video over die ik linkte :).

      Reageer
  2. Esther 10 maandengeleden

    Omg Marloes, dit méén je niet. Ik leef helemaal naar mijn genietmomentjes toe en dan moet ik het alsnog zooooolang uitstellen door alles uit te doen, iedereen de kamer uit te werken en het eerst te onderzoeken. Nee hoor, hop! popcorn of toffee in mijn mond, hoogstens twee seconden mijn ogen dicht, heel lang kauwen en genieten. Mindfull/ bewust genoeg wat mij betreft ;-).

    Reageer
  3. Sabine 1979 10 maandengeleden

    Oh jaaaa de chocolade kruidnoten zijn er weer. Afgesproken elke twee weken mag ik een zak kopen.

    Reageer
  4. Ina 10 maandengeleden

    Mijn genietmomentje is iedere zondagmorgen een hazelnoot gebakje. Ik kijk hier heel de week al naar uit. En daar geniet ik dan echt van. Dat vindt ik zo lekker

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: