eetdagboek weekend
Afvallen Voedingstips

Op gewicht blijven, hoe doe je dat?

Door

We hebben het vaak over afvallen op optimavita.nl en soms over aankomen. Eigenlijk hebben we het nog nooit gehad over op gewicht blijven. Ik krijg vaak vragen over hoe je dat doet. Vooral van mensen die bezig zijn met afvallen en zich druk maken over het moment dat ze hun doel bereikt hebben. Ik geef je mijn tips!

Ok, daar gaan we. In willekeurige volgorde mijn tips die ik je wil geven voor het op gewicht blijven.

Geloof in jezelf

Ik zeg in willekeurige volgorde, maar dit is toch denk ik wel het allerbelangrijkste! Geloof in jezelf. Heb vertrouwen dat je het kunt, dan gaat het lukken! Ik heb het al zo vaak gezien bij cliënten: geloof jij niet dat jij iets kunt? Dan kun je het waarschijnlijk ook niet. En andersom!

Beweeg voldoende

Als je weinig tot niet beweegt, dan maak je het jezelf onwijs lastig. Er is dan namelijk erg weinig ruimte voor af en toe een uitspatting. Zonder dat houdt bijna niemand het vol. Dus beweeg! Dan blijf je niet alleen makkelijker op gewicht, het is ook gewoon freaking goed voor je gezondheid. Oh…en het hoeft echt geen 4x per week sporten te zijn. 2 sportmomenten en daarnaast wat wandelen, fietsen, traplopen, in de tuin werken etc. is ook al top!

Kijk af en toe kritisch naar je eigen eetpatroon

Soms beland je in een fase waarbij je niet meer nadenkt over wat je eet. In sommige gevallen heel goed natuurlijk! Maar vergeet niet af en toe even een kritische blik te werpen. Nee, het hoeft allemaal echt niet perfect te zijn, maar beoordeel gewoon af en toe even of je zelf tevreden bent. Loop je niet stiekem vaker naar de kast toe om te snacken dan je door hebt? Eet je nog steeds voldoende groenten en fruit? Check het af en toe, dat helpt een hoop :).

buikomvang meten hoe

Weeg of meet jezelf af en toe

Af en toe op de weegschaal staan kan een manier zijn om te bepalen of je op gewicht blijft. Mijn advies daarin: doe het niet vaker dan 1x per week en doe het vooral niet als het je negatieve gevoelens geeft. Je buikomvang meten of kritisch beoordelen of je kleding nog hetzelfde zit, zijn ook prima manieren om te beoordelen of je op gewicht blijft! Je merkt vanzelf aan je riem als je iets aankomt, daar heb je echt niet perse een weegschaal voor nodig.

Accepteer schommelingen

Ons gewicht is nu eenmaal nooit helemaal gelijk. Iedereen schommelt met ongeveer 1-2kg op en neer, dat is compleet normaal. Schrik er dus zeker niet van als je ineens een beetje bent aangekomen, dat hoort erbij. Pas als het structureel omhoog gaat voor langere tijd, dan is dat een teken dat je beter iets gezonder kunt gaan eten, of meer moet bewegen.

Heb een plan voor speciale gelegenheden

Bij speciale gelegenheden eet en drink je vaak meer en ongezonder dan normaal. Het is goed om je daar bewust van te zijn en een keuze te maken. Kies je ervoor om lekker los te gaan? Dat is helemaal prima! Accepteer dan echter ook dat je de volgende dagen iets zwaarder zult zijn. Dat gaat er vanzelf weer af als je weer ‘normaal’ doet, maar houd er rekening mee. Wil je dat absoluut niet? Dan zal je tijdens de speciale gelegenheid minder ongezonde keuzes moeten maken. Jij bepaalt welke manier bij jou past.

Ditzelfde geldt natuurlijk voor een vakantie! Je kunt streven naar gewichtsbehoud en heel erg opletten tijdens je vakantie, of minder opletten en accepteren dat je de periode na je vakantie wat zwaarder bent. Beiden is prima, jij bepaalt. Maar ga jezelf ieder geval niet zielig vinden, wat je ook kiest! Dan kom je namelijk in een negatieve spiraal die nergens voor nodig is.

Slaap goed

Ik heb er al vaker over verteld, goed slapen is ZO belangrijk voor je gezondheid én voor je gewicht. Mensen die structureel slecht of te weinig slapen hebben meer kans op overgewicht en andere klachten. Welterusten dus ;).

Zorg voor niet teveel stress

Hetzelfde geldt voor mensen die vaak en veel stress hebben. Het is niet goed voor je gezondheid en vaak niet voor je gewicht. Natuurlijk is stress niet altijd te voorkomen, maar op veel dingen heb je meer invloed dan je misschien denkt.

Wees trots op jezelf!

Tenslotte ook niet onbelangrijk, wees ontzettend trots op hoe je alles doet! Vaak nemen we dingen die we goed doen snel voor lief, of we eisen het zelfs van onszelf. Steek jezelf eens wat veren in je reet. Ook voor kleine dingen die je goed doet, mag je jezelf complimenteren! Dat je dagelijks 2 stuks fruit eet, dat je op de fiets naar je werk gaat, dat je 1x per week sport of dat je niet meer elke avond chocolade eet.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan mijn tips! Onthoud vooral: het komt zeker goed als jij het vertrouwen hebt dat je het kunt.

Groetjes, Marloes

Heb jij nog tips die voor jou goed werken?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Patries 3 maandengeleden

    Hey Marloes,
    Dank! Vooral het stuk, wees trots op wat je doet vind ik een goede. We denken en vinden ons doen en laten vaak gewoon. Terwijl dat zeker niet zo is!

    Reageer
  2. Nientje 3 maandengeleden

    Voor mijzelf geldt ook: accepteer dat op gewicht blijven ook aandacht en inspanning kost, net zoals dat het geval was toen ik bezig was met afvallen.
    Met 2x sporten en verder een beetje bewegen zoals jij in het artikel schrijft, gaat het mij niet lukken om mijn gewicht stabiel te houden. Ik moet daar meer voor doen. (3x/week hardlopen 10-15 km per training en dagelijks ruim een uur wandelen, hoeft niet aaneengesloten, kan ook 3×25 min) Daar kan ik over mieren en zeuren, maar ik heb het geaccepteerd als iets wat voor mij nu eenmaal geldt. Dat scheelt ook al.

    Reageer
  3. Petra Visser 3 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik ga/ben de overgang in, heb je nog tips ben verder snel moe en ben van 3x sporten naar alleen het weekend sporten gegaan omdat met 36u werken sinds januari het voor mij meer moeten en te vermoeiend werd en het sinds kort voor mij duidelijk werd toch echt dat ik de overgang in ga. Verder probeer ik de hoeveelheid eten te verminderen of aan te passen.
    Groetjes,
    Petra

    Reageer
    • Willeke 3 maandengeleden

      En daar sluit ik me bij aan, ik zou ook graag stretch oefeningen willen zien voor deze periode, omdat ik merk dat ik stijver wordt, en dat spieren ook pijnlijker zijn.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: