Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Niet sporten met mooi weer. Een goed excuus?

Door

Goedemorgen lieve toppers. Wat worden we toch verwend met zonnestralen de laatste tijd! Ik vind het heerlijk. Ik merk dat heel veel mensen het warme weer als ‘excuus’ gebruiken om niet te sporten. Een interessant onderwerp voor een artikel dacht ik! Natuurlijk ben ik ook heel nieuwsgierig naar hoe jij met bewegen omgaat op deze warme dagen.

Sporten met warm weer

Je hebt misschien met dit warme weer helemaal geen zin om te sporten. Dat snap ik heel goed! Tijdens het sporten wordt je al flink warm en met hoge temperaturen kan dat echt een beetje teveel worden voor je lichaam. Helemaal niets doen vind ik echter ontzettend zonde, zeker als het lange periodes warm is zoals op dit moment. Je conditie en spierkracht gaan best achteruit als je een maand niets doet. Daarom heb ik een aantal tips voor je, om je voor te bereiden op het warme weer.

  • Ga op minder warme tijdstippen, bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds.
  • Zoek een sportschool met airco, of zet en ventilator in je woonkamer als je oefeningen doet.
  • Drink voldoende! Minimaal een halve liter water extra per uur sporten.
  • Als je een hardloper bent, kun je beter in het bos gaan lopen! Lekker in de schaduw.
  • Pas je intensiteit iets aan. Sport minder hard, maar je training korter, neem iets minder gewicht of verlaag je tempo.

Vorig jaar schreef ik al eens een uitgebreid artikel met nog een aantal extra tips.

Lichaam mei 2018

Een goed excuus?

Af en toe niet gaan sporten omdat je écht geen zin hebt of lekker in de tuin wilt genieten van een barbecue, zal ik altijd toejuichen! Bedenk je echter hoe jammer het is als je dit 1-2 maanden lang gaat doen. Je was zo goed bezig met sporten en bewegen, het zou zo zonde zijn als je conditie en kracht weer gigantisch achteruit gaat.

Om je niveau op peil te houden, hoef je echt geen 4-5 keer per week gigantisch hard te sporten. 2x gaan is ook al helemaal prima! Er blijven dan dus nog genoeg uurtjes over om van het mooie weer te genieten.

Als je je echt niet goed gaat voelen bij sporten in deze warmte, kies dan voor minder intensievere vormen van beweging. Ga bijvoorbeeld een flink stuk fietsen, wandelen of bijvoorbeeld zwemmen! Ook kun je ervoor kiezen om elke dag een klein beetje te doen. Doe bijvoorbeeld dagelijks een workout van 10-15 minuten. Op mijn YouTube kanaal vind je een hele lijst met workouts die je gewoon thuis kunt doen. Ik heb een lijst voor beginnende sporters, maar ook eentje voor gemiddelde sporters die iets intensiever zijn.

Mijn ervaring

Ik heb het geluk dat ik werk op een sportschool met een rete-goede airco :). Dus ik geef gewoon mijn groepslessen die goed bezocht blijven. Daarna doe ik braaf mijn trainingen, in de zon liggen doe ik in het weekend wel! Ik vervang mijn sportschool trainingen met dit weer vaker voor een hardlooptraining. Ik ga dan bijvoorbeeld rond 20:00 uur een rondje hardlopen. Ook met dit weer sport ik dus zo’n 4-5x per week. Natuurlijk heb ik wel eens geen zin, maar ik bedenk me dan hoe goed ik me voel door het sporten. Dat is me zo veel waard!

Ik ben heel benieuwd hoe jij dit oplost? Merk je dat je minder sport met de warmte? Of ga je net als ik gewoon door?

Groetjes, Marloes

Sport jij minder met warm weer?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Vera 2 jaargeleden

    Op dit moment sport ik even niet! Niet vanwege het warme weer, maar omdat we zijn aan het klussen! Ook lekker met dit weer ? Ik ga rustig s morgens ak vroeg beginnen….douche me rond 13.00 uur en plof op de bank….om dan rond 6 uur nog even 2 of 3 uurtjes wat te gaan doen.
    Ach…tempo pas ik aan, ik rust af en toe en drink veel water tussendoor en dan Is dat best te doen.
    Maar sporten…dat past er even niet meer bij ?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Ik vind klussen ook sporten hoor ;). Succes!!

      Reageer
  2. Tirsa 2 jaargeleden

    Ik sport zelfs meer in de zomer! Ik rijd (standaard, het hele jaar door) 4x per week paard + af en toe (10/12x per jaar) een wedstrijd. Daarnaast ga ik bijna elke week met dit weer lekker een dagje/middagje naar het zwembad met vriendinnen, vriendjelief of oppaskindjes en beweeg daardoor dus extra!
    Ook pak ik sneller de fiets of ga ik lopend ipv de auto, en merk ik dat ik minder trek heb dus al snel strakker ben (fijne bijkomstigheid)

    Wel houd ik enorm van ijsjes en die halen we dan ook bijna elke week wel een keertje, maar dat moet kunnen met mijn maatje 34 vind ik ☀️

    Fijne dag! Liefs

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Heerlijk! Super dat het zo natuurlijk gaat bij je 🙂

      Reageer
  3. Annet 2 jaargeleden

    Hallo Marloes

    Volg je al een paar jaar, ben wel een fan van je geworden.
    Zelf sporte ik 4/5 keer in de week, heb drie weken terug een ongelukje gehad en zit met mijn hele onderbeen in het gips. Merk dat ik gefrustreerd raak dat ik niet kan sporten en hardlopen. Doe wel vaak even je buikspieren workout, heb nu loopgips gelukkig. Heb jij nog tips?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Wat balen Annet! Fietsen kan vaak wel met gips! En inderdaad spieroefeningen voor het bovenlichaam. Succes! Liefs

      Reageer
  4. Kim 2 jaargeleden

    Met die warme weer sport ik juist meer buiten. Het park is in de zomer mijn sportschool. Heerlijk om in de buitenlucht bezig te zijn.

    Reageer
  5. Sandra CH 2 jaargeleden

    Hardlopen met 31 graden is afzien 🙁 Ik probeer wanneer mogelijk in de ochtend te rennen, maar dat kan niet altijd. Als het zo warm is leg ik me erbij neer dat het gewoon minder goed gaat. Ik ren niet minder maar wel minder intensief.

    Reageer
  6. Annefloor 2 jaargeleden

    Ik vind het toch echt vaak te warm om te hardlopen (mijn sport). In andere sporten heb ik geen plezier, dus dan maar oplossen door op andere leuke manieren lekker in beweging te komen: dagje zwemmen, wandelen, stad bezoeken, fietstocht, etc.

    Reageer
  7. TBSSdeL 2 jaargeleden

    Ik sport in de ochtend, met mijn man die ik 4x per week een thuisworkout om half 6. Op zaterdag ren ik om half 7 in de ochtend en doordeweeks soms een kort stukje hardlopen (20min) rond 20uur. Prima te doen en heerlijk om bezig te blijven!

    Reageer
  8. Marjolein Kraak 2 jaargeleden

    Hoi Marloes, ik ben om 6 uur opgestaan om 20 km te gaan hardlopen. Op de terugweg kwam de zon door de wolken en toen werd het erg warm. Ik train voor de marathon van Amsterdam en met 4 trainingen in de week kan ik het me niet veroorloven om een paar weken niets te doen. Achteraf ben ik altijd blij dat ik ben gegaan en smaakt de koffie extra lekker.

    Reageer
  9. Angela 2 jaargeleden

    Ik sport ook minder met deze dagen.
    Maar een wel heel de dag achter mijn kinderen aan nu het vakantie is.?
    En lekker zwemmen de hele dag.
    Dus ik beweeg wel.
    Ik doe nu in de vakantie nog wel 2 avonden aan sport.
    Groetjes Angela

    Reageer
  10. Angela 2 jaargeleden

    Ik sport ook minder met deze dagen.
    Maar ren wel heel de dag achter mijn kinderen aan nu het vakantie is.?
    En lekker zwemmen de hele dag.
    Dus ik beweeg wel.
    Ik doe nu in de vakantie nog wel 2 avonden aan sport.
    Groetjes Angela

    Reageer
  11. Anoniempje 2 jaargeleden

    Is het verantwoord om te sporten ( hoog niveau( zeer intensief))als 15- jarige bij 35 graden? Ik sport meestal ‘s morgens zo’n 1u tot 2u 5 tot 6 x in de week heeft u misschien tips? x

    Reageer
  12. Anoniempje 2 jaargeleden

    ?

    Reageer
  13. Marita 2 jaargeleden

    Helaas, ook een spijbelaar hier.
    Met zulke hoge temperaturen kan ik me er niet toe zetten. Ik kan erg slecht tegen warm weer en voel me dan erg slapjes en soms licht in mijn hoofd.
    De warmte wordt niet goed afgevoerd in mijn lichaam en bij de lichtste verrichtingen krijg ik het al erg benauwd.
    Ik zweet dus ook amper, alleen mijn rug wordt nat en het welbekende poedelbad tussen mijn borsten 😉 En een hoofd als een tomaat!
    Waren er maar tips/acties om dit alles te veranderen!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: