Niet afvallen door stress
Afvallen Beweegtips Voedingstips

Niet afvallen door stress…

Door

Sinds 2011 begeleid ik mensen op het gebied van gezond leven. De meeste cliënten die ik zie, willen afvallen. Natuurlijk gaat dit niet altijd even makkelijk, om verschillende redenen. Vaak denken mensen dan dat ze niet goed genoeg hun best doen, niet gezond genoeg eten of niet hard genoeg sporten. Wist je echter dat er nog veel meer dingen meespelen? Stress is daar een voorbeeld van!

Wat is stress?

Stress is een vorm van spanning in ons lichaam die ontstaat door prikkels. Van nature is het een reactie die ons lichaam klaar maakt om effectief te reageren door bijvoorbeeld te vechten of te vluchten. Het lichaam produceert grotere hoeveelheden cortisol en adrenaline. Deze hormonen zorgen er onder andere voor dat ons hart sneller gaat pompen en dat de bloeddruk omhoog gaat.

Stress kan soms heel positief zijn! Vaak gebruiken we dan echter de term ‘spanning’ Bijvoorbeeld en stress (spanning) voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd of presentatie, zorgt ervoor dat we beter presteren. We zijn alerter door de aanmaak van de hormonen. Teveel stress of langdurige stress kan echter hele negatieve effecten met zich mee brengen. Het kan ons zelfs ontzettend ziek maken.

Hoe beïnvloed stress het afvallen?

Hoe een lichaam reageert op stress, verschilt ontzettend per persoon. Ik merk echter dat de verandering in de hormoonbalans bij veel mensen als resultaat heeft dat ze aankomen, ondanks dat het dagelijks leven niet verandert. Het omgekeerde komt trouwens ook voor, dat mensen snel afvallen in tijden van stress.

Bovendien is het zo dat je door stress niet zo lekker in je vel zit. Lekker eten stimuleert aanmaak van gelukshormonen en het heeft voor veel mensen een ‘troostende’ werking. Op de bank kruipen met een reep chocolade of een zak chips na een stressvolle dag is daarom verleidelijk.

Vervolgens beland je een een soort vicieuze cirkel. Je voelt je ellendig dat je zo veel hebt gesnoept, baalt van jezelf, zoekt troost en komt wederom uit bij eten. Hierdoor kan het zo zijn dat je langzaam steeds iets meer aankomt.

Je denkt misschien dat het meer eten in periodes van stress puur mentaal is, maar het is ook bekend dat stress lichamelijk de eetlust kan opwekken. Dit heeft te maken met bepaalde hormonen die ons lichaam een honger- en verzadigingsprikkel geven.

Tenslotte krijg je bij klachten van stress soms medicatie voorgeschreven die de eetlust kan opwekken. Ook kun je er vocht van vasthouden dat tot gewichtstoename lijdt.

Tips om stress te verminderen

Als ik merk dat mijn cliënten zich in een stressvolle periode van hun leven bevinden, dan raad ik ze heel vaak aan om nog even te wachten met afvallen. De kans is namelijk groot dat het alleen maar frustratie oplevert. Omgaan met de stressvolle situatie is prioriteit één. Als dat beter gaat, dan zal afvallen ook veel succesvoller zijn.

Hieronder mijn tips voor omgaan met stress:

  • Zoek hulp! Je hoeft dit niet alleen te doen. Je kunt praten met vrienden of familie, maar het kan ook ontzettend helpen om eens naar je huisarts en/of een psycholoog te gaan. Voor veel mensen is deze drempel hoog. Waarom eigenlijk? Deze beroepsgroepen zijn opgeleid om ons daarin te helpen!
  • Denk na over wat precies jouw stress veroorzaakt. Kun je er iets aan doen? Soms lijken sommige oplossingen te radicaal, maar besef je dat jouw gezondheid het allerbelangrijkste is! Wat maakt jou gelukkig? Schrap desnoods dingen (of zelfs mensen) uit je agenda.
  • Plan momenten voor jezelf in. Dit helpt mij altijd geweldig! In sommige periodes kies ik er bewust voor om even niet met vrienden of familie af te spreken, hoe lief ik ze ook vind. Alleen zijn werkt voor mij heel therapeutisch! Er zijn trouwens ook mensen die juíst meer plezier en rust halen uit leuke dingen doen met anderen.
  • Het is bewezen dat bewegen en sporten ontzettend goed werkt tegen stress. We maken namelijk gelukshormonen aan tijdens bewegen! Tegenwoordig wordt het zelfs vaak gebruikt in verschillende vormen van therapie.
  • Probeer jezelf te herinneren aan (kleine) dingen waar je blij van wordt! Schrijf bijvoorbeeld dagelijks 3 dingen op die jou die dag een glimlach bezorgden, hoe klein ze ook zijn.

Ik wil benadrukken dat ik geen professional ben op dit gebied. Wel heb ik ervaring met wat bij mij goed werkt in stressvolle periodes. Daarop zijn bovenstaande tips gebaseerd.

Mijn conclusie

Ons lichaam is geen robot. Afvallen is hierdoor echt niet altijd simpel. Veel verschillende factoren kunnen dit proces tegenwerken. Stress is er daar eentje van. Je kunt het niet altijd voorkomen, maar probeer een oogje in het zeil te houden. Lief zijn voor jezelf is zo veel belangrijker dan wij ons soms realiseren. In stressvolle periodes is het misschien niet handig om ook nog van jezelf te eisen dat je afvalt. Wacht liever tot jouw leventje weer iets rustiger is.

Groetjes, Marloes

Herken jij het moeilijker afvallen in periodes van stress?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Ik 2 maandengeleden

    Heel herkenbaar.. ik zit op dit moment verre van goed in mn vel, werk daardoor ook niet.. ik sport veel en eet gezond, voel me daar heel goed bij, maar val voor geen meter af.. Hou artikel helpt enorm, ik moet het maar even tijd geven en vertrouwen dat het wel weer komt ?

    Tnx!

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Goed om te horen dat het je helpt! Veel succes!

      Reageer
  2. Conny 2 maandengeleden

    Hoi, ik reageerde gisteren op op een stukje over zelfverzekerdheid, dit sluit daar heel goed op aan. Door stress en onzekerheid laat je heel veel dingen liggen die je best graag zou willen doen. De ervaring die ik heb om een afspraak te maken bij een psycholoog is nog niet zo makkelijk. Het kan soms weken duren voor je aan de beurt bent. Dat gegeven werkt ook heel frustrerend! Daarom is internet en socialmedia erg fijn. Hier kun je al dan niet interactief, rustig bekijken, lezen en bedenken wat je moet doen. Het is natuurlijk weer niet voor iedereen weggelegd. Mijn ervaring is dat je wat betreft je gewicht ook onverschillig kunt worden, ben toch al te dik niemand vind mij mooi dus wat maakt het uit! Dan ga je echt alles eten, wanneer je ook maar zin krijgt. Totdat die weegschaal je met drié grote ogen aankijkt! Als je schrikt van je eigen gewicht ben je al een heel eind! Vaak komt dan de ommekeer. Ik ben nu op het punt dat ik niet meer denk aan afvallen maar aan gezond eten en dan val je vanzelf af. Het geeft mij rust omdat het niet meer snel hoeft en honger lijden is er helemaal niet meer bij! Dankzij de recepten van Marloes. Ik hou alleen niet van geitekaas?. Groetjes Conny.

    Reageer
  3. Elien 1 maandgeleden

    hoi !

    Ik heb een meer specifiek vraagje voor jou … in januari ben ik bevallen van een flinke zoon , nadien is echter als complicatie op de zwangerschap mijn schildklier “ uit gevallen” ik moet nu dus flinke dossisen schildklier hormoon nemen. Ik kwam op korte tijd enorm veel bij ( door de schildklier werkt je metabolisme trager en ik was zooo moe dat ik enkel snakte naar suiker ) .. nu heb heb ik echter al een tijdje de juiste dosis medicatie gevonden voor mij maar ik val maar niets af !! Heb je misschien tips ivm afvallen met schildklierproblemen ? Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die dit probleem heeft …. groetjes !

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: