Afvallen Beweegtips Bewegen Tips

Mega belangrijk bij afvallen: NEAT!

Door

In Nederland zijn ZO veel mensen bezig met afvallen. Vaak leggen we de focus op twee onderwerpen: gezond eten en meer sporten. Er wordt daarbij een hele belangrijke factor over het hoofd gezien, NEAT oftewel Non-Exercise Activity Thermogenesis. Say whutt?? In dit artikel leg ik je precies uit wat deze term inhoudt en wat je ermee kunt als je jouw gewicht onder controle wilt krijgen/houden.

Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT)

NEAT is de energie die we verbranden met allerlei dagelijkse activiteiten die GEEN sport zijn. Denk bijvoorbeeld aan rechtop staan, wippen op je stoel, koken, naar de brievenbus wandelen, je make-up doen en ga zo maar door. We zijn de hele dag min of meer in beweging, wat energie kost. Zitten op een stoel kost minder energie dan staan, maar het valt allemaal onder NEAT.

Ruim twee jaar geleden benoemde ik dit verschijnsel al eens in een artikel, maar ik wil het graag wat extra aandacht geven! Ik merk namelijk dat mensen er nog te weinig waarde aan hechten. Wist je trouwens dat ik dit onderwerp heb gebruikt tijdens mijn afstudeerscriptie van mijn sportopleiding!?

Ons energieverbruik

Je verwacht het misschien niet, maar al deze relatief kleine bewegingen spelen een grote rol in ons energieverbruik. Hieronder zie je een afbeelding waaruit blijkt waar wij onze dagelijkse energie mee verbruiken. Bij de meeste mensen wordt de grootste hoeveelheid verbruikt door ons basaalmetabolisme. Dit is de energie die nodig is om in leven te blijven. Denk daarbij aan het op gang houden van ons hart en de andere organen, onze ademhaling en alle processen die in onze lichaamscellen plaatsvinden. Als ik mijn basaalmetabolisme uitreken op basis van mijn geslacht, lengte en leeftijd, kom ik al op zon 1400kcal per dag!

Daarnaast verbranden we energie bij het verteren van ons voedsel. Ons lichaam moet hier namelijk best hard voor werken. Tenslotte het kopje ‘activiteiten’, waaronder sport valt, maar ook NEAT waar we het vandaag over hebben! Zoals je ziet in de meest rechter vakjes, is bij de meeste mensen het energieverbruik van NEAT groter dan die van sporten.

Kleinere NEAT bij mensen met overgewicht!?

Je begint misschien al een beetje meer te beseffen hoe groot het effect kan zijn van al die kleine bewegingen per dag. Onderzoek wijst uit dat het verbruik door NEAT per persoon wel met 2000 kcal per dag kan verschillen! Daarnaast blijkt ook dat mensen met overgewicht ongeveer 2,5 uur per dag meer zittend doorbrengen dan mensen zonder overgewicht. Daardoor verbranden ze aanzienlijk minder calorieën. Er is hier natuurlijk sprake van een vicieuze cirkel, want hoe meer overgewicht je hebt hoe moeilijker het is om te bewegen, dus hoe meer je zult zitten gedurende een dag.

Ik merk ook dat veel mensen met overgewicht veel passiever zijn in hun houding. Let er maar eens op! Slanke mensen maken vaak meer kleine bewegingen, wiebelen met hun benen, zitten rechtop, frummelen met hun handen en zijn haastig in hun gedrag. Mensen met (zwaar) overgewicht zitten meer onderuitgezakt, houden hun ledematen stiller en doen alle bewegingen langzamer. Ongemerkt scheelt dit super veel in de verbranding gedurende een dag!  Ook hier heb je weer een dubbele werking. Mensen die van nature wat ‘trager’ zijn komen sneller aan. Als ze eenmaal aangekomen zijn is bewegen lastiger en blijven ze zwaar.

Bewegen gezond

NEAT bij afvallen

In het proces van afvallen leggen we de focus vaak heel erg op sporten. Ik zou aanraden om ook te kijken naar je dagelijkse bezigheden! Probeer minder te zitten of meer rechtop te zitten, vaker te staan, vaker op de fiets of lopend ergens heen te gaan of vaker de trap te nemen. Deze kleine bewegingen lijken misschien niets uit te maken, maar het tegenovergestelde is waar! Als je het consequent toepast kunnen ze een groter verschil maken bij het afvallen dan 2 uurtjes sporten in de week.

Ik merk dit zelf ontzettend in mijn eigen energieverbruik. Zoals je weet sport ik vrij veel, zo’n 4-5x per week. Ik beweeg echter heel weinig gedurende de dag omdat ik altijd achter mijn laptop of in de auto zit. Hierdoor kom ik toch gemakkelijk aan! Als ik een periode vaker op de fiets naar mijn werk ga, of een rondje ga wandelen, dan merk ik dat direct in mijn energieverbruik!

Niet meer sporten?

Ik wil nog wel even heel kort benadrukken dat sporten daarnaast óók belangrijk blijft. Dit is namelijk veel effectiever voor je conditie en spierkracht.

Groetjes, Marloes

Ben jij actief tijdens je dagelijks leven? Of kan dit net als bij mij beter?

Bronnen: artikel 1, artikel 2,

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. sas 3 jaargeleden

    Ik zelf beweeg heel veel,laat 4 x per dag mijn hond uit, fiets overal heen, werk als schoonmaakster 4 x 2,5 uur per dag, fiets voor mijn werk 4 uur per week, en sport 5 x 🙂

    Ben blij als ik in de avond even kan zitten 🙂 🙂

    Ik doe dit wel allemaal zelf natuurlijk en vrijwillig 😉

    Heb er dan ook geen probleem mee 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Is juist heel goed! Maar dan is het dus ook belangrijk om voldoende gezonde producten te eten gedurende de dag. 🙂

      Reageer
  2. Mirth 3 jaargeleden

    Wow!, interessant artikel!
    Ik vind het wel echt een eye-opener.
    Ik eet dagelijks een grote hoeveelheid caloriën omdat ik heel veel trek heb.
    Maar ik doe ook heel veel kleine dingen.
    Eerder dacht ik altijd oh jee moet ik wel zoveel eten.
    Maar dit stelt me toch wel gerust.
    Dankjewel! 🙂

    Reageer
  3. Debby 3 jaargeleden

    Wat leuk om te lezen, stelt me wel een beetje gerust. Ik kom makkelijk aan door mn medicatie, en val dus ook moeilijk af, maar door mijn medicatie en aandoening, heb ik ook behoorlijke wiebel benen, ik wiebel de hele dag. En ook met mn handen kan ik vrij moeilijk niks doen, ik ‘moet’ altijd wat in mn handen hebben om mee te frunniken. En als er bijv als ik tv kijk, niks in de buurt ligt, dan ga ik mn haren invlechten 🙂 Ik heb me regelmatig afgevraagd, of dat gewiebel nou zou helpen om niet te zwaar te worden. Dus ondanks dat sommige mensen het best een beetje irritant van me vinden, heeft het wel een functie. Hoera! 🙂

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Hahah zeker weten! Succes met alles Debby!

      Reageer
  4. Charlotte 3 jaargeleden

    Dit vind ik dus zo intetesdsnt!!! Echt leuk

    Reageer
  5. Jacquelien 3 jaargeleden

    Terechte constatering, ik loop veel met de hond moet elke dag veel trappen lopen in huis (5) trappen in totaal, naar de wasmachine naar de was kamer, dakterras etc….fiets veel wandel veel dus tja het sporten schiet er vaak bij in….als ik sport die ik jouw filmpjes van YouTube ??

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: