Mindset afvallen
Afvallen Mindset

Mindset opdracht bij afvallen: Jij kunt het WEL weerstaan!

Door

Ik heb het al regelmatig laten doorschemeren. De komende tijd wil ik steeds meer doen op het gebied van mindset bij afvallen en gezond leven. Zonder een goede mindset gaat het je namelijk vrijwel zeker niet lukken. In mijn praktijk en in mijn online cursus werk ik daar ontzettend veel mee. Nu zal ik ook op mijn sociale kanalen er iets meer aandacht aan besteden. Vandaag heb ik een opdracht voor je…

‘Ik kan het toch niet weerstaan’

Gedachten die je hebt, kunnen heel overtuigend zijn. Als jij denkt dat je iets niet kunt, dan kun je het waarschijnlijk ook niet. Andersom geldt overigens hetzelfde. Als jij oprecht overtuigd bent dat je iets kunt, dan kun je het waarschijnlijk.

Een zin die ik heel vaak hoor over ongezonde producten is ‘Ik kan het toch niet weerstaan’. Je raadt het misschien al, als je hiervan overtuigd bent, dan zal het ook zo zijn!

Stel dat chips jouw ultieme verleiding is en jij de overtuiging hebt dat je dit niet kunt weerstaan. Als er vervolgens een zak chips in huis hebt, dan is de kans vrijwel 100% dat je hem helemaal op eet. Je voldoet hiermee aan je eigen verwachtingen.

Genietmomentje macarons

Mijn doel met deze opdracht

De opdracht die ik je straks ga geven heeft een doel, namelijk jezelf bewijzen dat je het WEL kunt weerstaan. Onze eigen overtuigingen lijken vaak realiteit, maar ze zijn het zeker niet altijd! Ik zelf roep ook regelmatig dat ik chocolade niet kan weerstaan, ik weet echter diep in mijn hart dat dit niet waar is, ik kan het WEL! Dit laatste gedeelte besef ik echter pas een aantal jaar. Je raadt het al: tot een aantal jaar geleden kon ik chocolade écht niet weerstaan, inmiddels ligt er al ruim een week een open pak brownies in de kast (die Sven voor kerst ontving en dus al twee weken in huis is).

We gaan jou laten inzien dat jij jouw grootste verleiding kunt weerstaan, ook al denk je op dit moment dat je het niet kunt.

Wanneer je mag beginnen…

Het is belangrijk om op het juiste moment aan deze opdracht begint. Start alleen als de volgende dingen van toepassing zijn:

  • Je wilt héél graag gezond leven. Als ik je een motivatiecijfer zou vragen, dan moet dit een 9 of een 10 zijn.
  • Je voelt je mentaal sterk en je durft het enigszins aan om te beginnen. (Vlak voor je ongesteldheid is bijvoorbeeld niet het beste moment ;)). Volledige overtuiging is hierbij niet nodig, als je denkt dat het misschien wel het moment zou kunnen zijn, start dan vooral!

Genietmomentje chips

De opdracht

Ok, daar gaan we. Ik vertel je wat de opdracht inhoudt. Er zijn twee varianten. De ene is iets makkelijker dan de ander. Wil je geleidelijk opbouwen? Begin dan met optie 1. Heb je veel vertrouwen in jezelf? Dan kun je voor optie 2 gaan!

Opdracht optie 1 (makkelijker)

Haal datgene in huis wat jouw ultieme verleiding is op het gebied van ongezond eten. Bijvoorbeeld de allerlekkerste chips, chocolade, droge worst, ijs of koekjes. Laat het pak dicht in de kast liggen voor ten minste 5 dagen! Daarna mag je het open maken en wat mij betreft desnoods helemaal op eten. Geef jezelf gigantische credits voor wat je hebt gedaan! 5 dagen lang heb jij bewezen dat je jouw ultieme verleiding wel degelijk kunt weerstaan, ook al is het in huis.

Opdracht optie 2 (moeilijker)

Haal datgene in huis wat jouw ultieme verleiding is op het gebied van ongezond eten. Bijvoorbeeld de allerlekkerste chips, chocolade, droge worst, ijs of koekjes. Neem elke dag een kleine portie. Hoeveel dit is, bepaal jij zelf vooraf. Bijvoorbeeld twee blokjes chocolade, 1 koekje, een klein schaaltje chips, een bolletje ijs etc. Neem elke dag die hoeveelheid, net zo lang tot het pak leeg is. Prijs jezelf de hemel in als het is gelukt. You did it! Je hebt jezelf bewezen dat je jouw verleiding wel degelijk kunt weerstaan.

Wees overigens niet bang dat je door deze oefening niet gezond meer bezig bent. Elke dag een kleine hoeveelheid ongezond eten is écht totaal geen probleem, zelfs niet als je wilt afvallen. Pas als je grotere hoeveelheden neemt, gaat het je doelen in de weg zitten.

Genietmomentje chocolade

Wat als het niet lukt?

Maar wat nou als het mislukt? Als blijkt dat je het echt niet kan? Zie het dan als oefenen! Een peuter kan ook niet direct lopen, dat oefent hij eindeloos totdat het lukt. Jij kunt dit misschien NOG niet, maar als je vaker oefent dan lukt het 100% zeker. Als je dat bereikt, dan heb je iets onwijs waardevols voor de rest van je leven.

Wat je gaat bereiken

Door jezelf te bewijzen dat je jouw ultieme verleiding wel kunt weerstaan, kweek je langzaam vertrouwen. Als je dit kunt, dan is er geen enkele reden waarom gezond leven niet zal gaan lukken! Doe deze oefening desnoods vaker. Of doe eerst optie 1 en ga vervolgens verder met de moeilijkere optie 2, dan zul je merken dat jouw mindset op het gebied van afvallen langzaam zal veranderen.

Heel veel succes! Laat me zeker even weten hoe het is gegaan.

Smaakt dit naar meer? Doe dan mee met mijn online cursus! Je kunt je alleen deze week nog aanmelden.

Groetjes, Marloes

Ga jij deze opdracht doen? Voor welke optie ga je?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Conny 2 jarengeleden

    Ik vind het wel een uitdaging. Ik neem altijd een koekje bij de koffie elke dag niet 1x maar wel 3x. Daar wil ik vanaf. Ik wil nu de hele rest van de week mij dat koekje zien te weerstaan en ik weet dat ik het kan! Nu ga ik het ook doen!
    Wish me luck!😁

    Reageer
    • Anne 2 jarengeleden

      Succes Conny! Je kan het:)
      Ik ga die makkelijke challenge eens proberen, mn record is om 3 dagem chocolade te laten liggen, daarom haal ik het nooit in huis:)
      Veel plexier met je cursus Marloes, ik kan het helaas niet betalen
      Liefs anne

      Reageer
    • Marloes 2 jarengeleden

      Super!! Ik weet echt 100% zeker dat het je gaat lukken!

      Reageer
  2. Louise 2 jarengeleden

    Ha Marloes, ik begin met de makkelijke optie en probeer dan gelijk de moeilijkere optie er achteraan. Mijn zwakte ligt bij veel voedingsmiddelen zolang er maar veel koolhydraten in zitten. Niet handig met DM type 1
    Ik vond je video van gister ook leuk. Een hele maand niet gesnoept goed hoor.
    Groet Louise

    Reageer
  3. suzanne 2 jarengeleden

    Leuke oefening.
    De ”makkelijke” opdracht lijkt mij lastiger dan de moeilijke 🙂
    Ik ga ze beide proberen.

    Reageer
  4. Lisa 2 jarengeleden

    Toffe opdracht, Marloes! Ik ben benieuwd of je dit ook op andere gebieden kan toepassen, dan bij eten.

    Reageer
  5. Bianca 2 jarengeleden

    Wat een leuke oefening zeg. Dat ga ik zeker eens doen.

    Reageer
  6. Lisanne 2 jarengeleden

    Leuke opdracht. Hier ligt al vanaf oud en nieuw een zak chips in de kast. Ik vind hem héél lekker, maar toch lukt het om hem te laten liggen. Geen 9 of 10 waard (op dit moment dan)

    Ik ga dit eens met cappuccino doen!

    Reageer
    • Wivina 2 jarengeleden

      Dag Marloes
      Ben een Vlaamse vrouw van 65 jaar en ik kijk naar al je filmpjes maar mij lukt het niet goed om af te vallen ik kan niet meer sporten.
      Ik ben 4 maanden bezig en ik ben nog maar 5kg kwijt wat kan ik nog meer doen,hopelijk wil je me helpen aub
      Groetjes wivina

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: