Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Mijn Favoriete Gezonde producten! Per maaltijdmoment

Door

Favoriete gezonde producten

Jullie hebben héél vaak vragen over wat ik het liefste eet en drink. Je ziet het wel eens terug in een What I eat in a Day video, maar het leek me ook leuk om eens een overzichtje voor jullie te maken. Mijn favorieten verschillen nog wel eens, maar in dit artikel vertel ik je wat op dit moment mijn go-to producten zijn. Ik probeer het zo volledig mogelijk te doen, dus niet alleen de hoofdmaaltijden, maar ook mijn favoriete snacks, soorten broodbeleg en dranken.

Om toch een beetje structuur te geven, zal ik mijn favorieten opdelen in de verschillende maaltijdmomenten. Hieronder dus de dingen die ik momenteel het liefste eet.

Kwark

Ontbijt
Kwark staat bij mij absoluut op nummer 1. Ik eet de meeste dagen ongeveer 250ml kwark als ontbijt. Ik meng hier vrijwel altijd een stuk fruit door. Mijn favorieten zijn op het moment kaki, banaan, (diepvries)aardbeien en sinaasappel. Ik doe er ook het liefst 15g zonnebloempitten door of eventueel wat amandelen. Soms ga ik voor ontbijtgranen, mijn favorieten zijn de eiwitrijke muesli van MyMuesli en de Flakes van Zonnatura.

Op de andere dagen eet ik vaak havermout van 250ml melk met 40g havermout. Hier doe ik het liefst banaan of appel door, graag met een beetje kaneel.

Brood

Lunch
Ik eet bijna nooit brood als lunch. Als ik wel brood eet, kies ik het liefst voor volkoren stevig speltbrood van de Albert Heijn, of tarwe/roggebrood van Oberlander. Op deze broden reageren mijn darmen goed, ze zijn erg voedzaam en ze vullen goed.

Ik maak het liefst een salade als lunch, vaak met veel groenten en bijvoorbeeld kip, vis en/of peulvruchten. Je ziet regelmatig recepten op de site voorbij komen. Ook maak ik de laatste tijd heel vaak eiwitpannenkoeken van 120g vloeibaar eiwit (ik koop dat bij Body & Fitshop), 100ml halfvolle melk, 20g havermout en 15g brinta. Je ziet dit regelmatig op Instagram (@optimavita) voorbij komen.

Salade kikkererwt huttenkase

Ook maak ik graag een omelet van 3 eieren met veel groenten naar keuze. Ik doe hier soms een paar plakjes kipfilet op, of een klein beetje kaas.

Broodbeleg: Als ik wel brood eet, zijn mijn favoriete gezonde soorten beleg kipfilet, avocado, hüttenkäse, hummus, gerookte ham, pindakaas (probeer ik niet te veel en te vaak te doen i.v.m. de grote hoeveelheid calorieën), ei en allerlei soorten rauwkost als sla, tomaat, komkommer en augurk.

Hier zie je ook nog een overzicht van een aantal van mijn favoriete lunchgerechten.

Avondmaaltijd
Groenten: Ik krijg snel een opgeblazen gevoel van bijvoorbeeld prei, knoflook, koolsoorten en ui. Dit eet ik dus vooral niet als ik ga sporten. Mijn favoriete soorten groenten zijn broccoli, sperziebonen, tomaat, paprika, paksoi, sla, spinazie en asperges.

Vlees/vis/vleesvervangers: Ik let er de laatste tijd heel erg op dat ik mager vlees of vis neem. Ik voel me hier prettig bij en heb minder buikklachten. Ik kies bij voorkeur kip, tartaar, rundvleesreepjes, biefstuk, pangasiusfilet of zalm. Ook neem ik af en toe een vegetarische maaltijd waarbij ik noten gebruik als vleesvervanger. Alle noten vind ik heerlijk, alleen hazelnoten niet zo.

Gezonde kip kerrie

Koolhydraatrijke producten: Ik gebruik niet altijd veel koolhydraten bij mijn warme maaltijd, omdat ik daar niet altijd behoefte aan heb. Als ik nog ga sporten, dan zeker wel. Ik neem dan het liefst zilvervliesrijst, quinoa, couscous, zoete aardappel, volkoren wraps of volkoren pasta.

Overig: verder voeg ik ook heel graag champignons en/of peulvruchten aan mijn maaltijd toe. Mijn favoriete peulvruchten zijn absoluut kikkererwten, maar kidneybonen en limabonen vind ik ook heerlijk. Als dressing over mijn sla gebruik ik graag balsamico creme, ik vind dit net wat smaakvoller dan balsamico-azijn.

Toetje: Ik eet bijna nooit meer toetjes, terwijl ik dit vroeger wel altijd deed! Als ik wel een toetje neem, is dat vaak een stuk fruit of eventueel een klein waterijsje (natuurlijk niet heel gezond, maar in mijn ogen ook niet mega ongezond voor af en toe). Vaak vind ik een kopje koffie gewoon genoeg.

Hier vind je een overzicht van een aantal van mijn favoriete warme maaltijden.

Rijstwafel pindakaas

Tussendoortjes
Ik eet ‘s ochtends niet vaak een tussendoortje, ik heb er dan niet zo’n behoefte aan. ‘s Middags wel vrijwel altijd en ‘s avonds vaak ook. Hieronder mijn favorieten.

  • Een stuk fruit, of twee
  • Een flinke hoeveelheid rauwkost, bijvoorbeeld snoeptomaatjes, komkommer of wortel
  • Augurk, soms met een plakje kipfilet eromheen
  • Rijstwafels, ik neem vaak een stuk of vier kale rijstwafels, of 2 met de belegsoorten die ik hierboven al neerzette.
  • Een schaaltje magere kwark, soms met een stuk fruit erdoor. Soms alleen met een theelepel honing.
  • Een volkoren cracker met de belegsoorten hierboven
  • Een smoothie van 100ml kwark, 100ml melk en +- 100g fruit. Dit doe ik niet heel vaak, maar soms heb ik hier echt zin in. Vaak wil ik echter echt iets te kauwen hebben :).

Dranken
Ik drink elke dag veel water en thee en gemiddeld zo’n 2-3 kopjes zwarte koffie op een dag. Als ik even een ander smaakje wil, dan ga ik het liefst voor limonadesiroop zonder suiker of voor cola zero. Dit is in kleine hoeveelheden in mijn ogen helemaal prima om te nemen.

Ik hoop dat jullie dit overzicht nuttig vonden. Het is niet de bedoeling dat je dit klakkeloos overneemt, maar nu heb je misschien een beetje inspiratie voor je eigen maaltijden.
Ik ben natuurlijk ook ontzettend benieuwd wat jouw favoriete gezonde producten zijn! Als je nog een categorie mist, let me know!

Groetjes, Marloes

Wat zijn jouw favoriete gezonde producten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Linde 6 jaargeleden

    Hoi, ik vraag me wel heel erg af wat je eet savonds. Bij ons staat er al snel chips met nootjes en toastjes op tafel. En hoe doe je dat bv bij verjaardagen en feestjes? Groetjes

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      ‘s Avonds eet ik dus graag een van de tussendoortjes die ik aangeef. In het weekend eet ik op ongeveer 2-3 momenten iets lekkers. Op verjaardagen en feestjes doe ik soms gewoon lekker wat ik wil, soms let ik wat meer op. Net waar ik zin in heb of hoeveel feestjes ik heb in die periode.

      Reageer
    • Alia 6 jaargeleden

      Het kost 5 minuutjes meer tijd dan het opentrekken van een zak chips, maar zelf geniet ik ‘s avonds graag van rauwkost met gezonde dip. Dan neem ik bleekselderij, paprika, komkommer, wortel, tomaatjes of augurk en maak ik zelf een dip van bijvoorbeeld magere kwark, peterselie en knoflookpoeder. Marloes heeft eerder ook recepten voor gezonde(re) hapjes op deze site gezet. Gewoon even de zoekbalk gebruiken en dan vind je ze zo.

      Reageer
  2. esmee 6 jaargeleden

    Hoi!
    Ik heb misschien een leuk idee voor op je blog! Healthy budget maaltijden!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Oeh, dat is inderdaad misschien wel erg leuk! 🙂

      Reageer
      • Lotte 6 jaargeleden

        Jaa vind ik ook heel erg leuk!!

        Reageer
  3. Brenda 6 jaargeleden

    Door jou ontbijt ik eigenlijk sinds de januari challenge muesli met yoghurt en fruit. Sinds kort begin ik kwark wat meer te proberen, want dan heb ik geen extra honing in mijn yoghurt nodig.
    ‘s Middags vind ik een wrap met zalm, kruidenkaas en sla toch wel erg lekker (niet elke dag natuurlijk).
    Ook vind ik jouw salade erg lekker! Die met kip, sla, augurk, tomaat en wat curry. Zoals je zei is die ook op toastje erg lekker (voor ‘s avonds vooral).
    En ALWEER door jou, ben ik eigenlijk gestopt met toetjes :p Die chocolade dinges met kwark, banaan en cacao heb ik gister nog gegeten. Die maakte ik gisteravond nog voor avond tussendoortje.
    Een handje walnoten, ook lekker. Dan zit ik snel vol.
    Maar gewoon een augurk met een plakje ham erom… jammie.
    Vooral avondeten is voor mij nog wat ‘moeilijk’, omdat ik niet heel veel groenten lust. Fruit vind ik dan wel lekker gelukkig. En ja! Die healthy budget maaltijden lijkt me een onwijs goed idee!!!

    Reageer
  4. Alies 6 jaargeleden

    Ik blijf de maaltijden lastig vinden. Zelfs met jouw tips. Ik werk namelijk in ploegendienst. Ik eet, als ik vroege dienst heb, 2 plakken volkoren brood voor ik weg ga, vaak met pindakaas. Ik neem bijna altijd een bakje magere kwark mee waar ik vaak wat muesli in doe en fruit. En ik neem 4 plakken volkoren brood met beleg mee. Ik heb om de 2 uur 10 minuten pauze, dus m’n brood is ook m’n tussendoortje.
    Savonds eet ik dan gewoon warm. Probeer er wel op te letten om genoeg groenten per dag te eten, maar vaak lukt me dit niet.
    Als ik late dienst heb, dan eet ik tussen de middag warm. Ook dan neem ik kwark en brood mee naar het werk.
    Ik heb best zwaar lichamelijk werk, dus ook snel trek ?

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Ik vind dat je het zo heel goed oplost hoor! Top!

      Reageer
  5. V. 6 jaargeleden

    Dag Marloes. Leuk artikel weer 🙂

    Hoe sta jij tegenover soja-producten ter vervanging van koemelk? Ik hoorde namelijk dat deze niet erg gezond zijn en vroeg me af wat jou mening hierover is.

    Reageer
  6. Ste 6 jaargeleden

    Pff hoe gezond kun je eten zeg:)

    Reageer
  7. marielle 6 jaargeleden

    Leuk artikel weer! Welke kwark gebruik je? Ik gebruik tegenwoordig franse magere kwark. Deze is niet zo zuur. Vraag mij af of deze tot de goede kwarken behoort.
    Groetjes, Mariëlle

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.