Afvallen Gezonde producten Voeding Voedingstips

Mijn Favoriete Late Night Avond Snacks!

Door

Light night snacks

De afgelopen week heb ik jullie verteld over mijn struggles om weer gezond te gaan leven na mijn vakantie. Vanaf maandag ben ik weer helemaal back on track, omdat ik daar weer super veel zin in had. Veel van jullie herkenden mijn probleem van de constante snoeptrek. Vooral de avonden vindt vrijwel iedereen lastig. Ik heb door de jaren heen een aantal manieren ontwikkeld om met deze late night snacktrek om te gaan. Ik vertel je welke situaties ik tegenkom en wat dan mijn keuzes voor tussendoortjes zijn.

Hieronder omschrijf ik een aantal verschillende situaties voor je, die bij mij regelmatig voorkomen. Ik vertel je daarbij wat mijn keuze kan zijn voor een avondsnack op zulke momenten. Eigenlijk eet ik elke avond nog wel iets na de warme maaltijd. ‘s Ochtends heb ik lang niet altijd behoefte aan een tussendoortje, maar ‘s avonds zeker wel!

portiedruif

1. De gemotiveerd-gezonde avond
Op sommige avonden voel ik me gewoon sterk. Ik heb dan nog wel trek in een kleine snack, maar niet heel veel behoefte aan iets groots of iets zoets. Ik pak op zulke avonden meestal een van de volgende dingen:

  • Een stuk fruit, de laatste tijd vaak een mega grote sinaasappel of een bakje druiven, maar elk fruit vind ik heerlijk.
  • Een stuk of 3 rijstwafels. Ik vind het heerlijk om iets te knabbelen te hebben. Op zulke avonden heb ik niet echt veel trek, dus dan is dit een prima snack voor mij.
  • Een paar snoeptomaatjes, stukjes komkommer of andere rauwkost.
  • Een kopje cup a soup. Ik heb nogal een lage bloeddruk en soms gewoon echt behoefte aan zout. Cup a soup of bouillon is dan mijn life-saver :).

2. De na-het-sporten avond
Ik sport heel vaak aan het begin van de avond, sowieso op dinsdag en donderdag. Ik eet dan voor het sporten mijn warme maaltijd (rond 16:30uur) en heb als ik thuis kom rond 21:00uur flink trek. Bovendien weet ik dat mijn lichaam echt wel wat goede voedingsstoffen kan gebruiken. Ik neem dan een wat grotere herstelmaaltijd met zowel eiwit als koolhydraten, de laatste tijd zijn dit mijn favorieten:

  • +- 250ml magere kwark met een stuk fruit erin. Meestal eet ik er een stuk of 3 rijstwafels bij, of ik doe er wat speltflakes door.
  • Een milkshake van 100g diepvriesfruit, 150ml halfvolle melk en 1 schep eiwitpoeder. Soms ook met nog wat rijstwafels of een stuk of 2 droge cracottes.
  • Een appel in stukjes met wat kaneel, voor 1,5 minuut in de magnetron met een paar lepels kwark of eiwitpoeder met wat water erover.

Appel magnetron

3. De ik-heb-niet-te-stoppen-honger-avond 
Soms heb je zelfs na je warme maaltijd nog zó veel trek! Het lijkt alsof je gewoon niet verzadigbaar bent. Niet eten is dan geen optie, want ik weet dat ik dan naar ongezonde dingen ga grijpen. Hieronder een aantal snacks die mij goed vullen en me vaak tevreden houden tot ik naar bed ga:

  • Een flinke kom magere kwark met fruit
  • Een grote hoeveelheid snoeptomaatjes en schijfjes komkommer, met een beetje sweet chilisaus als dip. Ik ben hier lekker lang mee bezig en de sweet chilisaus is lekker pittig, wat me een verzadigd gevoel geeft.
  • (Vrijwel) een hele bak aardbeien, kersen of druiven. Het is misschien wat veel en je krijgt aardig wat fruitsuiker binnen. Maar op sommige avonden is het nu eenmaal een betere keuze dan die zak chips of reep chocolade ;).
  • Een halve pot augurken *Nee ik ben niet zwanger!*. Augurken hebben ook een lekker scherpe smaak én ze bevatten weinig calorieën. Een van mijn favoriete door-eet-snacks :).
  • Een zak geschrapte worteltjes. Ik heb hier lang niet altijd zin in, maar soms is het echt een goede oplossing om je kauwbehoefte te stillen.
  • 3 rijstwafels, een met hüttenkase, een met kipfilet en een met avocado. Vullend en toch een beetje voedzaam.
  • Ik probeer op zulke avonden ook altijd flink wat water en/of thee te drinken. Je trek is namelijk eigenlijk vaak dorst. Ik moet altijd gegarandeerd ‘s nachts naar de wc, maar ik kan wél veel beter mijn trek beheersen.

Gezonde snacks 2

4. De zoete-trek-avond
Op zulke avonden heb je niet eens echt honger, maar gewoon trek in iets zoets. We kennen het denk ik allemaal wel. De oplossingen die ik daarvoor heb, zijn niet de meest gezonde om vaak te doen. Ik heb ze daarom ook nog nooit echt gedeeld. Ze helpen met echter wel ontzettend goed! Dus ik ga het je gewoon eerlijk vertellen:

  • Een appel in stukjes met wat kaneel, voor 1,5 minuut in de magnetron. Bij extra zoete trek, doe ik er wat rozijntjes bij. Zo lekker!!
  • Een raketje of ander klein waterijsje. Natuurlijk vol suiker, maar doordat ze klein zijn valt het nog best mee.
  • Koffie met ongeveer 150ml halfvolle melk en zoetstof. Of nog beter: Walden Farms Pancake syrup! Deze laatste koop ik bij Body & Fitshop. Veel zoetstof gebruiken is niet goed, maar af en toe een beetje kan echt geen kwaad.
  • Een eiwitreep, bijvoorbeeld een Questbar of mijn persoonlijke favoriet: de Smart bar! Ook deze bestel ik bij Body & Fitshop (dit artikel is niet gesponsord trouwens). Je hebt ze in verschillende smaken. Met deze repen heb ik altijd echt het idee dat ik lekker aan het snoepen ben, terwijl ik toch veel eiwit binnen krijg. Ik raad je niet aan om zulk soort repen dagelijks te nemen, maar ook weer voor af en toe zijn ze perfect!
  • Dan echt mijn guilty pleasure voor als ik zoete trek heb: drop gezoet met stevia, te krijgen bij de meeste supermarkten. Deze drop zit in een klein zakje en bevat maar ongeveer 200kcal per 100g. Ook weer, neem er alsjeblieft niet teveel van! Veel zoetstof is niet goed voor je en je hebt grote kans op darmklachten. Maar voor zoete-trek-avonden vind ik dit perfect!

Gezonde snacks

5. De cheat-avond
Minimaal 1x per week heb ik een avond waarop ik lekker mag snoepen van mezelf. Ik heb dit echt nodig om mijn gezonde leven vol te kunnen houden. Ik pak op zulke avonden echt gewoon waar ik zin in heb, maar ik neig toch meestal naar zoet. Ook let ik niet echt op de portie, ik eet gewoon lekker veel. Hier mijn favorieten van het moment:

  • Milka met biscuit en caramel, maar dan wel de extra grote én extra dikke reep
  • Pure chocolade met hele noten erin
  • Popcorn met caramel en chocolade, verkrijgbaar bij de Albert Heijn
  • American cookies van de versafdeling van de Albert Heijn
  • Pindarotsjes
  • Gele M&M’s

Kortom, eigenlijk alles met chocolade en noten ;).

Ik hoop dat ik je wat ideetjes heb gegeven voor jouw light night snackmomenten. Zoals ik al zei, zijn de tussendoortjes hierboven echt niet allemaal 100% gezond, maar ze helpen mij wel super goed de avond door. Bovendien zijn ze veel minder ongezond dan de alternatieven.

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete tussendoortje in de avond? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Marlous 4 jaargeleden

    Ik eet ‘s avonds het liefst kwark met wat honing of noten.

    Reageer
  2. Mikkie 4 jaargeleden

    Na het sporten (ik sport meestal 2x per week van 19-20) neem ik vaak een bakje van ong 150 gram kwark met daarin fruit uit de oven. Bijna altijd een appel en een banaan met kaneel erover en bij zoete trek er nog 2 dadels in kleine stukjes door. Vult lekker en geniet er enorm van.
    Op de niet-sportavonden probeer ik na het diner niet meer te eten en dan de volgende ochtend niet voor 12 uur, beetje het intermittent fasting-idee.
    Dit doe ik overigens in het weekend niet, dan doe ik ‘s avonds ook weleens mee met nootjes en knabbeltjes.

    Reageer
  3. Ise 4 jaargeleden

    Alles met chocolade en noten zou ook mijn cheat zijn haha. Normaal gesproken vaak fruit en zuivel!

    Reageer
  4. Marijke 4 jaargeleden

    Oh ik heb nog wel een tip voor je als je portiecontrole wilt doen met die milka reep van je. Bij de Lidl hebben ze kleine reepjes voor tussendoor die echt vrijwel hetzelfde zijn maar dan in het klein, dus inclusief de dikke chocolaag, ik heb ze net ontdekt en neem wel eens eentje mee naar mn werk! Maar ja … Er gaat niets boven een megareep wegeten eens in de zoveel tijd! Dat begrijp ik : )

    Reageer
  5. katrien 4 jaargeleden

    Ik eet normaal ‘s avonds niets meer, geen problemen mee. Tenzij ik de ‘zoete zin’ heb, dan eet ik vaak een reep chocolade. Zoute zin is dan ene beetje chips. Dat gebeurt niet heel vaak eigenlijk, ik probeer toch voldoende (voedzaam) te eten in de avondmaaltijd. Na het sporten ‘s avonds eet ik wel nog een soort van mijltijd met eiwitten en koolhydraten, dan is het wel echt nodig om goed te herstellen. Geeft echt een groot verschil.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: