Afvallen Lichaamsmetingen

Jezelf vergelijken met anderen…

Door

Wat zijn we er toch goed in, met een (licht) jaloerse blik naar het lichaam van anderen kijken. Geloof me, we doen het allemaal! Naar mijn idee kan het dan ook niet per definitie kwaad. Het hangt er alleen vanaf wat je vervolgens met die informatie doet… Ik hoop je met dit artikel weer even te herinneren hoe onzinnig het eigenlijk is om jezelf met iemand anders te vergelijken.

Prachtige lichamen…

De FIBO van afgelopen vrijdag, inspireerde me voor dit artikel. Je ziet daar ongelofelijke veel fitte strakke mensen rondlopen. Het ene lichaam nog prachtiger dan het andere. Natuurlijk denk je dan wel even na over hoe tof het zou zijn om er zelf zo uit te zien. Inmiddels kan ik die gedachtes echter ook heel goed relativeren. Hoe ik dat doe, leg ik je hieronder uit.

Ik ben zoals je weet actief bezig met gezond leven. Ik sport veel en eet gezond. Mijn lichaam is dan ook slank en relatief strak. Als ik echter mijn spieren en vetpercentage vergelijk met de ladies op de FIBO, dan is er een heel groot verschil! Zij zijn nog 10x strakker en hebben een lager vetpercentage en meer gedefinieerde spieren.

Bron foto: reddit.com

Wat heb je ervoor over?

Een extreem fit lichaam hebben kost tijd, moeite en aandacht. VEEL aandacht! Ik ben van mening dat ik er zelf al vrij veel mee bezig ben. Deze meiden gooien er echter nog een schepje bovenop. Meer sporten, harder trainen, voedingsinname (vooral eiwit!) altijd on point hebben en erg weinig ongezonde dingen eten.

Eerlijk is eerlijk, het resultaat vind ik prachtig! Bij sommigen tenminste, bij anderen vind ik het iets too much, maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben me er echter ontzettend bewust van dat deze dames van ‘fit zijn’ hun beroep hebben gemaakt! Ze verdienen hun geld met hun fitte lichamen. Soms door social media en soms doordat ze worden ingehuurd voor promotie-klussen. Ze hebben dus meer tijd om te sporten en te bewegen! Dit doen ze vaak al jarenlang.

Ook ben ik persoonlijk te gehecht aan af en toe (lees: minimaal 2x per week ;)) chocolade, een minder gezonde avondmaaltijd, gezellige hapjes met vrienden en familie of een lekker drankje. Als ik ECHT zou willen, zou ik zeer waarschijnlijk ook wel zo’n lichaam kunnen krijgen. Ik kies er echter voor om meer te genieten :).

Foto door fotograaf Howard Schatz voor zijn boek ‘Athlete

Genen…

Dan is daar natuurlijk ook een grote aangeboren factor. Onze lichamen zijn allemaal verschillend! We houden op verschillende plekken vet vast. Sommigen op hun buik, anderen op hun benen, rug of armen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eerste afbeelding in dit artikel. Deze vrouwen wegen allemaal 70kg, maar zien er ZO verschillend uit. Nikki en Rosanna zijn bijna even lang (1.65m vs. 1.67m), beiden 70 kg en zien er totaal anders uit! Waarschijnlijk heeft Rosanna meer spieren dan Nikki.

Spieren zijn zwaarder dan vet. Iemand met een grotere spiermassa is dus vaak relatief zwaar. Hoeveel spieren we opbouwen, hangt natuurlijk af van hoe veel (en hoe!) we sporten. Ook heeft het te maken met onze genen. De vrouwen hieronder zijn allemaal atleten. Ze sporten voor hun beroep. Toch zien hun lichamen er ontzettend verschillend uit! Je ziet dat de ene veel breder is dan de andere. Sommigen hebben een recht lichaam, anderen meer een zandloperfiguur. Ook hebben sommigen geen sixpack, ondanks hun hele lage vetpercentage.

We kunnen gedeeltelijk ons lichaam beïnvloeden door beweging en voeding. Toch blijf je ook altijd afhankelijk van wat je mee hebt gekregen van je ouders en voorouders. Ik vind dit belangrijk om in gedachten te houden, maar ik probeer het niet als excuus te gebruiken. Bijna iedereen kan bijvoorbeeld zwaar overgewicht voorkomen, ook al is je hele familie veel te dik.

Foto’s op social media

Tenslotte wordt me op zo’n fitnessbeurs altijd weer duidelijk dat foto’s op social media een vertekend beeld geven van de waarheid. Ze zijn genomen in perfecte omstandigheden, met een perfecte houding en bij perfecte lichtinval. De fitness influencers die je op de beurs ziet zijn prachtig, begrijp me niet verkeerd. Je ziet echter dat ook zij hun ‘flaws’ hebben en dat bijvoorbeeld hun billen echt niet altijd zo groot zijn als ze op foto’s lijken.

Ook zie je sommige atleten en influencers lopen die op dat moment even niet in hun ‘piekmoment’ zitten. Hun lichaam is dan minder droog en afgetraind dan op andere momenten.

Mijn conclusie

Het is heel verleidelijk om jouw lichaam te vergelijken met dat van een ander. Wees daar echter voorzichtig mee! We hebben er deels invloed op, maar echt niet op alle vlakken. Zo zal ik bijvoorbeeld nooit hele lange dunne benen krijgen, of meer een zandloperfiguur. Dat is prima! Ik heb dat volledig geaccepteerd, maar dat wil niet zeggen dat het af en toe even frustreert ;).

Bedenk je goed wat voor jou belangrijk is in het leven en accepteer de gevolgen van jouw acties. Wil je veel ongezond eten? Prima, maar dan zal je lichaam ook wat ongezonder worden. Wil je een mega strak lijf? Prima, maar dan zul je daar veel tijd en moeite in moeten steken.

Persoonlijk denk ik dat ik een fijne middenweg voor mezelf heb gevonden. Soms ben ik een bepaalde periode meer gemotiveerd en is mijn lichaam iets strakker. In andere periodes laat ik het wat meer gaan en stijgt mijn vetpercentage een beetje.

Ik hoop dat ik je een beetje aan het nadenken heb gezet!

Groetjes, Marloes

Herken jij mijn gedachtegang? Wat zijn aandachtspunten voor jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (6)
  1. Lieske 6 maandengeleden

    Leuk artikel!
    Ik vind trouwens de foto om 11:32 nog steeds heel strak hoor haha! Of ik weet niet wat de bedoeling ermee was. Ga het zeker onthouden!

    Reageer
  2. Sanne 6 maandengeleden

    Heel mooi artikel!

    Reageer
  3. Teha 6 maandengeleden

    Mooi om het zo weer eens te vergelijken.
    Wat ik erg leuk vond is een artikel van jou van een paar maanden geleden over de juiste houding aannemen om een beter figuur te laten zien.
    Elke keer als ik nu zo’n selfie zie, moet ik daar aan denken.
    Misschien leuk om even een linkje te zetten naar die vlog/blog?

    Reageer
  4. Yvonne 6 maandengeleden

    Wel herkenbaar inderdaad, niet echt jaloezie maar wel respect voor die echte fitgirls. Maar als ik kijk wat er bij een basic fit al naar binnen stapt aan fitte en strakke meiden/vrouwen dan verbaas ik mij er weleens over. Als het over jaloezie gaat dan heb ik dat eerder tegenover de fitte heren…bij hun lijkt alles veel makkelijker en sneller te gaan en die raken hun spieren niet zo snel kwijt en kunnen óók nog eens veel vaker en meer ongezond eten…heel oneerlijk eigenlijk😋😉

    Reageer
  5. Jiska 6 maandengeleden

    Helemaal mee eens! Daarnaast ligt het er ook aan waar je prioriteiten liggen… Ik zou ook wel door willen gaan tot een super strak lichaam, maar dat vele gezonde eten en overmatig veel sporten heeft (in alle waarschijnlijkheid bij mij) ook invloed op de hormoonhuishouding. Ik wil een gezond en gebalanceerd leven, zodat mijn lichaam uiteindelijk op alle fronten gezond is!

    Reageer
  6. Katinka 6 maandengeleden

    Ik snap/hoop niet dat het je vaak frustreert dat je ‘geen zandloperfiguur’ hebt, je hebt een hartstikke slanke taille! Het schoonheidsideaal is ook een cultureel ding; in veel andere landen (in Afrika, Zuid-Amerika) vinden ze rondingen juist veel mooier dan alles strak :). Ik ben er voor mezelf in ieder geval achter gekomen dat gezond zijn belangrijker is dan heel slank zijn en een perfect lichaam hebben. En daar ben ik blij mee!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: