Schuldig voelen na eten
Afvallen Mindset

Je minder schuldig voelen na ongezond eten!

Door

Ik ben oprecht verbaasd dat ik hier in de 8,5 jaar dat optimavita.nl bestaat, nog nooit een volledig artikel aan heb gewijd! Jezelf schuldig voelen na iets ongezonds eten, is namelijk iets wat onwijs veel mensen ervaren. Daarnaast is het wat mij betreft één van de grote redenen dat gezond leven bij die personen vaak niet lukt zoals zij zouden willen. In dit artikel geef ik je tips en zet ik je hopelijk aan het nadenken ♥.

De situatie

Je hebt je voorgenomen gezonder te gaan leven. Dat gaat best goed, totdat je op een moment meer van iets ongezonds eet dan je eigenlijk gepland had. Misschien tijdens een feestje, misschien als je met vrienden bent, misschien thuis op de bank…dat maakt niet uit. MAN wat baal je daarvan. Je wilde toch gezond gaan leven!? Waarom doe je dit dan?? Je hebt er niet eens zo van genoten. Je voelt je een mislukkeling.

Je besluit jezelf te straffen. Morgen ga je extra streng doen. Dat gaat goed, maar in de avond of de volgende dag krijg je zó veel trek dat je toch weer zwicht voor iets minder gezonds. Daar is direct het schuldgevoel weer. Zie je wel, je kunt het niet. Gefrustreerd besluit je jouw doel om gezonder te leven aan de kant te schuiven. Het gaat toch nooit lukken.

Het komt zo ontzettend vaak voor dat mensen die starten met gezond leven of afvallen in dit denkproces belanden! Mega jammer vind ik dat, want het brengt je eigenlijk alleen maar negativiteit. Ik leg het hieronder uit en geef je een paar van mijn tips.

Besef dit goed!:

Als jij gezonder wilt gaan leven en/of wilt afvallen, dan lijkt het misschien nodig om strenge regels te gaan stellen. Om jezelf bepaalde producten te gaan verbieden. We denken vaak dat dit de weg is naar een gezondere leefstijl. We zijn het ook zo gewend uit de honderden diëten die onze wereld kent. Ik geloof echter niet dat dit de weg is! Altijd zie ik het fout gaan bij mensen om me heen en ik heb letterlijk al een paar honderd cliënten begeleid die er uiteindelijk achter kwamen dat dit voor hen NIET de weg is. Besef je namelijk goed dat:

  • Als jij jezelf dingen verbied, je juist de focus legt op datgene! Als je de hele dag denkt ‘ik mag niet snoepen’, denk je in feite de hele dag aan snoep. Bovendien volg je jouw eigen regels niet op als je dan wel iets neemt. Dat je je dat schuldig voelt is eigenlijk best logisch.
  • Gezond leven niet betekent dat je niets ongezonds meer kunt eten! Iedereen eet wel eens iets dat minder gezond is, dat is helemaal prima. Ook als je wilt afvallen, is het juíst heel waardevol om af en toe lekker te snoepen. Zo wordt het namelijk een leefstijl die je kunt volhouden, in plaats van een dieet dat je na een korte tijd weer aan de kant zet. Alleen op die manier bereik je écht wat je wilt.
  • We het véél beter doen op positieve doelen! Focus op gedrag dat je graag wilt gaan vertonen, in plaats van op de dingen die je niet gaat doen. ‘Als ik rond 16uur trek krijg, dan neem ik twee volkoren crackers met hummus en wat rauwkost’, is bijvoorbeeld een véél sterker doel dan ‘Ik mag niet snoepen als ik om 16uur trek krijg’.
  • Ook werkt het veel effectiever als je jezelf leert denken in ‘willen’ in plaats van in ‘moeten’ of ‘niet mogen’. Gezond leven of afvallen is namelijk NOOIT iets dat moet. Ook al zegt de dokter tegen je dat het nodig is. JIJ bepaalt hoe je jouw leven wilt leiden. Als jij iets niet echt wilt, gaat het niet lukken. Zet jouw doelen dus zo, dat je ze écht wilt behalen. Alleen dan ben je gemotiveerd genoeg.

 

Waarom houd ik afvallen nooit vol

Twee dingen waar je mee aan de slag gaat

Ok, dan is het tijd om je aan de slag te zetten met dit onderwerp. Wat kun je in de komende tijd concreet gaan doen om je minder schuldig te voelen na eten? Hieronder twee van mijn tips:

Minder regels stellen of positieve doelen maken

Zoals ik hierboven al vertelde, voelen we ons eigenlijk alleen schuldig als we niet naar onze eigen regels leven. Als we onszelf dingen verbieden te eten en het vervolgens toch nemen, dan komt het schuldgevoel naar boven. Probeer jezelf daarom niets te verbieden! Focus in plaats daarvan op gedrag dat je ‘graag zou willen vertonen’. Dit is minder streng en veel positiever! Stel bijvoorbeeld doelen als:

  • Ik wil 5x per week dagelijks 2 stuks fruit eten.
  • Ik zou graag vaker willen kiezen voor volkoren producten in plaats van witte producten.
  • Ik wil graag werken aan het drinken van minimaal 1 liter water per dag naast mijn andere dranken.

Op deze manier hoef je helemaal niet de focus te leggen op ongezond eten! Wil je daar tóch doelen rond omheen stellen? Maak ze dan heel positief. Bijvoorbeeld:

  • Ik mag 2x per week iets ongezonds nemen. Ik bepaal op die momenten helemaal zelf waar ik zin in heb.
  • Als ik iets ongezonds wil eten, ga ik eerst bepalen hoe veel zin ik daarin heb. Als ik mezelf een 8 of hoger geef, dan mag ik het nemen. Ik probeer er dan optimaal van te genieten.
Oefenen met het creëren van een ander denkpatroon

Daarnaast is het waardevol om te werken aan jouw eigen denkpatroon. Bijvoorbeeld door producten niet langer te zien als ‘goed’ of ‘slecht’. Chips, koek en snoepjes zijn niet slecht! Ze zijn juist heel lekker :). Alleen zijn ze niet heel voedzaam. In mijn hoofd zijn dingen niet goed of slecht, maar voedzaam en/of lekker. Dit zijn beide positieve termen, wat een groot verschil maakt in ons denkproces. In dit artikel lees je daar meer over.

Ook kun je jezelf corrigeren als je een schuldgevoel voelt opkomen. Want dat zal zeker nog wel eens gebeuren! Als je je schuldig begint te voelen, zeg je tegen jezelf dat dat niet helpend is. Je hebt er niets aan! Je kunt jouw acties toch niet meer terug draaien. Maak er in plaats daarvan een evaluatiemoment van: Wat is er gebeurd? Heb je genoten van hetgeen dat je hebt gegeten? Zou je het een volgende keer anders willen doen? Of was het eigenlijk gewoon heel fijn? Dat laatste is namelijk ook een hele mooie conclusie.

Op deze manier verbied je jezelf niets, waardoor je veel positiever gaat denken. Je komt erachter wat je écht zelf wilt.

Mijn conclusie

Oefenen in het minder schuldig voelen na eten is ontzettend waardevol als je wilt afvallen of gezonder wilt gaan leven. Het brengt je heel veel positiviteit waardoor de kans dat je jouw doel behaald vele malen groter is.

Als je dit ook wilt bereiken, ga dan aan de slag met de tips die ik hierboven geef. Besef echter dat dit veel tijd kost en dat er nog véél meer dingen zijn waar je tegenaan zou kunnen lopen. Ik zou een heel boek over dit onderwerp kunnen schrijven. Merk je dat het je telkens toch niet lukt? Klop dan eens aan bij een professional! Misschien een diëtist die gespecialiseerd is in gedragsverandering of intuïtief eten, of misschien een psycholoog. Beiden kunnen jouw coach zijn om dit waardevolle traject aan te gaan.

Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Voel jij je wel eens schuldig na eten?

 

Je vindt dit misschien ook leuk


Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: