Kwark havermout aardbei
Afvallen Voedingstips

Is niet ontbijten slecht voor je?

Door

Ontbijt is heilig volgens velen. De belangrijkste maaltijd van de dag. Anderen zeggen weer dat het helemaal niet zo belangrijk is en dat je het ook prima zou kunnen overslaan. In dit artikel geef ik je mijn visie op dit lastige vraagstuk. Ik doe dit op basis van de kennis en ervaring die ik heb als (sport)diëtist en personal trainer.

Onduidelijkheid in de wetenschap

Voor dit artikel ging ik op zoek naar wat wetenschappers zeggen over dit onderwerp. Het leek me leuk om een aantal artikelen voor jullie te linken. Al snel kwam ik er achter dat er ontzettend veel onderzoeken zijn met hele wisselende uitkomsten. Het ene onderzoek vindt een mogelijke relatie tussen niet ontbijten en overgewicht, terwijl het andere totaal het tegenovergestelde beweerd. Er is dus gewoon geen onomstotelijke waarheid.

Voordelen van ontbijten

Ontbijten heeft heel wat voordelen! Ik zet ze hieronder voor je op een rijtje:

  • Het is lekker! Vooral als je met trek wakker wordt (ik!), is het super fijn om vrijwel direct iets te eten.
  • Het geeft je energie om de dag te beginnen.
  • Je krijgt goede voedingsstoffen binnen, dat helpt trek later op de dag voorkomen.
  • Een goed ontbijt stimuleert de stoelgang.
  • Bij veel mensen helpt het bij het concentreren gedurende de ochtend en voorkomt het een flauw gevoel.

Ben je op zoek naar ideeën voor een gezond ontbijt? Kijk dan eens bij mijn ontbijtrecepten of lees dit artikel.

Niet ontbijten slecht

Voordelen van niet ontbijten

Ook niet ontbijten heeft echter een aantal voordelen.

  • Als je van nature geen trek hebt in de ochtend, hoef je niets naar binnen te forceren.
  • Je ‘spaart’ calorieën voor later op de dag en kunt dan dus meer eten.
  • Het kost minder tijd in de ochtend (ik maak met alle plezier tijd vrij voor mijn ontbijt, maar ik weet dat heel veel mensen hier moeite mee hebben).
  • De insulinelevels in je lichaam blijven in de ochtend langer laag, wat de vetverbranding kan stimuleren. Als je echter ‘s avonds langer door eet dan een ‘normaal’ persoon, dan wordt dit voordeel teniet gedaan.

Mijn advies, wel of niet ontbijten?

Mijn advies voor de meeste mensen is om gewoon te ontbijten! Voor verreweg de meesten van ons is dat de meest natuurlijke manier van eten. Als je geforceerd het ontbijt over gaat slaan, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen, is de kans dat je later op de dag gaat snacken mega groot. Hierdoor krijg je meer calorieën, suiker en vet binnen dan wanneer je gewoon je ontbijt had genomen. Niet ontbijten is dus voor veel mensen geen goed idee.

Er is echter een klein groepje mensen waarbij niet ontbijten naar mijn idee totaal geen kwaad kan. Sterker nog, het kan voor hen ontzettend fijn werken! Als je van nature totaal geen trek hebt in de ochtend, ‘s ochtends geen grote lichamelijke inspanningen hoeft te leveren en graag wat op je calorie-inname wilt letten. Waarom dan geforceerd iets eten in de ochtend? Wat ik dan wel heel belangrijk vind, is dat je zorgt dat je voldoende calorieën binnen krijgt gedurende de dag! Sla dus niet simpelweg je ontbijt over, maar verplaats deze maaltijd naar een ander moment op de dag, of gebruik de rest van de dag grotere maaltijden. Op die manier mis je geen belangrijke voedingsstoffen en voorkom je een langdurig tekort.

gezond ontbijtje uitgebreid

Mijn conclusie

Ontbijten is voor veel mensen ontzettend belangrijk. Het is echter in mijn ogen niet zo heilig als vaak wordt gedacht. In specifieke gevallen kan het nuttig zijn om bewust te kiezen niet te ontbijten. Extra aandacht voor een voldoende inname is dan dus wel cruciaal! Eet niet minder, maar op andere tijden. Het wordt dan eigenlijk een soort van Intermittent fasting, een eetpatroon waar ik ook zeker niet negatief tegenover sta. Het grote verschil is dat mensen die aan Intermittent fasting doen, sowieso in de avond nog flink wat eten. Mensen die hun ontbijt overslaan, vergeten dit soms.

Kortom, niet ontbijten kan naar mijn idee ook een gezonde keuze zijn. Dan moet het echter wel bij je passen en het is belangrijk dat je het op de gezonde manier doet.

Fun fact: mijn mening op dit vlak is iets veranderd door de jaren heen. In 2013 schreef ik namelijk een artikel waarin ik iedereen aanraadde om te ontbijten :).

Persoonlijk kies ik ervoor om wel te ontbijten, omdat ik anders vrijwel zeker ga snaaien aan het einde van de middag. Al moet ik zeggen dat ik af en toe een periode Intermittent fasting ook best fijn vind! Maar dan dus met een grote maaltijd rond 20:30uur, waardoor ik in de ochtend minder trek heb.

Groetjes, Marloes

Ontbijt jij elke dag?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. wilma 3 wekengeleden

    Hallo,sinds kort doe ik aan IF
    Ik eet tussen 12 en 20.00
    Tot hoelaat kun je dan s avonds het beste eten om de ververbranding in de ochtend te stimuleren?Als ik werk vast ik van 11 tot 19.00

    Reageer
  2. Conny 3 wekengeleden

    Ik begin de dag altijd met een gezond ontbijt, meestal is dat kwark ala Marloes!😉 Als ik in een hotel logeer waar het ontbijt geen fruit bevat baal ik als een stekker! Ik merk dat ik de rest van de ochtend ook helemaal niet taal naar andere snacks of snoepmomenten. De lunch lacht mij dan tegemoet. Daar neem ik vaak iets warms bij als het mogelijk is, een kop soep of i.d. ook kan ik de middag goed volhouden zonder een snack. Wel neem ik dan een stuk fruit, liefst een appel om lekker te knabbelen. Het avondmaal is bij ons zonder aard. of pasta’s of daarvan hele kleine hoeveelheden, wel veel groenten. Ik ben een toetjesmens dus daar doe ik wel wat mee maar dan ook weer zo gezond mogelijk. S’avonds neem ik wel regelmatig een glas rode wijn met een paar nootjes. Ik denk dat ik best gezond bezig ben.

    Reageer
  3. Hilde 3 wekengeleden

    Dag Marloes,

    Ik ben ook iemand die graag ontbijt. Ik sta echt op om te ontbijten. Ik heb meestal honger als een paard als ik nog in mijn bed lig. Mijn ontbijt kan allerhande zijn, maar wel binnen de grenzen van het gezonde. De laatste weken weken probeer ik ook af en toe groenten met een havermoutpapje en een klein beetje kaas zoals feta of geitenkaas. Ik hou dus wel van wat variatie.

    Ik eet ook graag kwark met fruit met kaneel, maar een beetje cacaopoeder kan ik ook wel smaken. De laatste tijd eet ik altijd magere kwark. Nu las ik ergens dat er in volle kwark, yoghurt, melk,… meer vitaminen zitten. klopt dit? En doet het weghalen van het vet geen afbreuk aan de opname van eiwitten en/of andere voedingsstoffen?

    Reageer
  4. Miranda 3 wekengeleden

    Ik ontbijt eerlijk gezegd eigenlijk nooit, mijn dag begint met een kop koffie en mijn eerste maaltijd eet ik heel vaak pas rond lunchtijd. Ik heb er al vaak commentaar op gekregen maar ik krijg gewoon direct na het opstaan (rond 7 uur) niets door mijn keel. :). Fijn om te lezen dat dat dus inderdaad geen hele grote ramp is…

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: