Afvallen Feiten en fabels Voeding Voedingstips

Is een Koolhydraatarm dieet gezond? Minder brood…

Door

Het volgen van een koolhydraatarm dieet is de laatste jaren ontzettend hip geworden. Je hoort heel veel geruchten over dat brood, aardappel, pasta en rijst ongezond zouden zijn. Volgens veel mensen kun je deze producten beter zo min mogelijk eten. Je valt ontzettend snel af als je minder koolhydraten eet, dat is een feit. Maar is het wel gezond? Ik leg je in deze video precies uit wat de voordelen en de nadelen zijn en wat ik aanraadt.



Ik raad streng koolhydraatarm eten dus niet aan. Je krijgt tekorten, gaat je uiteindelijk minder fit voelen en je hebt grote kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen. Zeker voor sporters kan zelfs gevaarlijk zijn, omdat je lichaam de sportmomenten minder goed aankan en minder snel herstelt.

Het verminderen van koolhydraten vind ik zeker wel een goed idee. Wij Nederlanders eten namelijk veel meer koolhydraten dan vrijwel alle andere volken in de wereld. Ik raad je aan om 30-40% koolhydraten te gebruiken als je wilt afvallen, wat ongeveer neerkomt op 150-200g. Sporters hebben vaak wél een grote hoeveelheid nodig!

Groetjes, Marloes

Heb jij wel eens geprobeerd om minder koolhydraten te eten?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Marlous 3 jaargeleden

    Been there done that…. NOOIT meer!
    Ik sport heel veel en heb maandenlang heel weinig koolhydraten gegeten (alleen wat fruit per dag, maar geen brood, pasta, rijst, havermout etc.)
    Ik voelde me heel héél slecht en linkte niet gelijk deze klachten hieraan (naïef)
    Uiteindelijk heeft de dokter me zelfs doorgestuurd naar het ziekenhuis voor uitgebreide onderzoeken en mijn bloedwaarden waren echt slecht, Na 2 weken normaal en opnieuw bloedprikken, bleken mijn waarden extreem verbeterd te zijn. Nu dus een goede balans gevonden.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Oi….dat is inderdaad geen fijne ervaring!

      Reageer
  2. Annema 3 jaargeleden

    Hi Marloes, wat n mooie maar vooral duidelijke video. Doordat ik jou al lang volg wist ik hier al over en gebruik ook my fittness pal. Maar ik weet zeker dat dit veel mensen zal helpen. Super super artikel hoor. Ondanks de bouwgeluiden hi hi

    Reageer
  3. J. 3 jaargeleden

    Leuk om jou mening hierover te horen. Maar worden je nieren niet extra belast wanneer je je koolhydraten voor een deel gaat vervangen door eiwitten?
    Ik vraag me al een tijdje af wat het verschil is tussen biogarde kwark en gewone, verteerd biogarde kwark beter of is dat een fabel?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Nee hoor! Zoals Marvin al zegt, als je geen nieraandoening hebt, is een beetje extra eiwit echt niet erg. Bovendien eten mensen in andere landen dus vrijwel altijd zo! Wij zijn een van de weinig landen die zo veel koolhydraten eten. Biogarde is inderdaad een beetje een fabel. Beiden zijn gewoon prima!

      Reageer
  4. Marvin 3 jaargeleden

    Tijdens het droogtrainen schrap ik wel een gedeelte van mijn koolhydraten, maar helemaal vermijden is onzinnig. Ons lichaam heeft inderdaad gewoon koolhydraten nodig. En een hogere eiwitinname heeft geen negatief effect op de werking van de nieren, tenzij je al een nieraandoening hebt 😉

    Reageer
  5. -123- 3 jaargeleden

    Marloes hoe zit jij gemiddeld in je Macronutriënten op een dag?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      ongeveer 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vet. Misschien leuk om binnenkort eens uitgebreid over te praten :).

      Reageer
  6. Romy 3 jaargeleden

    Zou je iemand die elke dag sport ook 30 a 40 procemt koolydraten aanbevelen of dan wel meer?

    En zo ja als je minder koolhydraten eet krijg je automatisch minder energie binnen dus wat moet je dan weer meer eten juist meer eiwitten wat ook weer (verzadigd )vetten bevatten ? Als zalm kwark noten etc?

    En 200 gr per dag bedoel je dan dat qua ontbijtgranen brood en aardappelen in de avond?

    Reageer
  7. Alia 2 jaargeleden

    Op dit moment heb ik de video nog niet bekeken, maar wil toch even mijn ei kwijt.
    Ik eet op dit moment ketogeen, dus laag in koolhydraten en hoog in vetten, zodat je in ketose komt (=niet hetzelfde als ketoacidose).
    Ik eet nu geen granen, brood, aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten en erg weinig fruit.
    Wel eet ik wekelijks, zo niet dagelijks, mayonaise en slagroom.
    Het is voor mij zeker niet afzien en met 2 a 3 keer sporten in de week, sinds deze maand, voel ik me nog steeds prima, eet veel meer groenten, heb geen last van lekkere trek, heb geen last meer van de 4 o’clock of after dinner dip en ben nu 8 kilo afgevallen in 2 maanden, waarvan een kilo of 2 ongeveer vocht zal zijn.
    Wel voelt het vreemd om nu veel vet te eten en geen volkoren producten, fruit en peulvruchten. Over 6 kilo ga ik weer die producten langzamerhand toevoegen, maar ik mis koek en snoep niet en dat zal ik (buiten feestjes en bezoek om) ook niet meer in huis halen

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Dat geloof ik graag! Ik ben alleen heel benieuwd hoe je hier over een jaar op terugkijkt 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: